Ajvar skrev:
Det syns inget från taket om man bara tittar på det, utan läcker in när man sprutar vatten på det. För dåligt tätat
Du måste bidra med mer fakta om du ska få någon hjälp. "För dåligt tätat" är alldeles för obestämt, det är din subjektiva bild av det hela.

Sen funderar jag på de där tre hantverkarna som "yrkar på dolt fel". Har de någon speciell kompetens för att bedöma om det är dolt fel eller inte? Att avgöra att något är fel, det är inte så svårt. Men att med säkerhet avgöra om något är dolt fel ur juridisk synpunkt, det är nästan omöjligt.

Men om hantverkarna har tittat på taket och ser fel som kommer att kosta 30 000 att reparera, då måste det vara någon form av konstruktionsfel, och om en hantverkare kan se det felet nu så borde en bes. man ha kunnat se det felet före köpet.

Dolt fel tror jag inte kan vara aktuellt. Det sammantaget med mäklarens efterhandsuppgift om att han observerat golvets resning, vilket också borde föranlett en nogrannare undersökning.

Vad menar ni med att spruta vatten på taket ? Spruta med en vatten kanon eller spruta med en liten vattenslang ?
Sprutar ni i den riktning som regnet kommer eller i motsatt riktning?
Att jag undrar , beror på att det kan ju teoretiskt läcka in vatten om man sprutar i fel riktning och dränker taket med mer vatten än som motsvarar ett riktigt skyfall.

30 000 kr?? Hua.. tråkiga pengar att lägga ut!

Räknar de med att riva hela uteplatsen och bygga om från scratch med helt nytt tak eller, med tanke på priset?
Att korrigera felet och byta ut de murkna delarna och lägga nytt golv känns annars inte som om det skulle bli SÅ dyrt (iof beroende på vad man väljer för golv!)

Oavsett lycka till,
MVH Sandra

Laminatgolv i ett uterum känns som en riskkonstruktion.

K
Är ni verkligen säkra på att det är läckage uppifrån som orsakar grundproblemen?

Hur är golvet i uterummet konstruerat? Finns det någon isolering i golvet eller har tidigare ägare bara lagt laminatgolvet direkt på "altantrallen"?

/Krille

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.