oobum
oobum: [citat] Just sten, markprodukter och takpannor/plåt är något som sticker iväg fort när det kommer till frakten. Benders som exempel. Tar 86 öre per panna, sedan tillkommer pallavgift, emballage samt en avgift om de skall lossa godset från sin bil. Så ett tak på 150kvm kan lätt generera 2-3000:- kronor i fraktavgifter.
18 svar · 9,0k läst
S
santos: 70x70 är klent jag fick rekommendationer att köra 95x95. Dock blir det gärna ändå lite svajigt. Jag löste det med att sätta en grindöppning på mitten så det blir hålle även åt andra hållet. Kan lägga upp bild sen
3 svar · 5,2k läst
T
Tobiaseld: Köpte mitt kärnfuru från Setra på XLbygg Men där finns även http://www.abkarlhedin.se/ som du kan höra med.
1 svar · 13,2k läst
·
L
Liemannen: 1. Inte för mycket överhäng iaf, lätt att snubbla på. 2. Vila på reglarna.
1 svar · 3,6k läst
·
S
Skånepåg: Tänkte bara skriva om skruven som jag nu har använt. I allmänhet har den gått bra. Bra torx! Väldigt vass spets! Bra gängskärande egenskap. Verkar lagom mjuk för att kunna följa rörelserna i virket. En sak som inte var så bra var att den cylindriska skallen var dålig på att bryta fibrerna i virket, vilket resulterade i att skallen då och då tryckte ner fibrerna precis under skallen
1 svar · 5,4k läst
fia_mstd
fia_mstd: Förvisso till lägenhet men... Bor på översta våningen och har inget tak på balkongen. Skulle vilja ha ett tak med markisväv eller liknamde som man kan dra in om det regnar och snöar. Löpande i skenor typ. Men samtidigt permanent stativ som jag kan fästa nät runt så katterna inte hoppar ner. Mycket liten balkong. Har inte lyckats hitta något sådant på bild ens! Någon som förstår
0 svar · 3,3k läst
N
nypon: Granitmurar är ju lite annat, när jag läste ditt inlägg med "stödmurar" tänkte jag direkt på L-stöd, nu förstod jag att så inte är fallet vilket givetvis är mycket dyrare. Kolla med en riktig stenfirma eller större entreprenör.
17 svar · 12,0k läst
H
huggan: Behövs lite mer information för att hjälpa dig. Ska du ha uppvärmt åren runt, ibland eller aldrig? Snözon? Lutning på taket? Hur många stolpar på framsidan?
1 svar · 1,7k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Bygg som ett utekök och fäll in grillen i arbetsytan. Ovanför grillen murar du upp en skorsten som leder ut oset utanför uterummet.
1 svar · 1,8k läst
C
cazz: Det blev XL-Bygg då priset var bra och frakten var bra och snabb. ut av alla brädorna så var väll 1 eller 2 som var sämre dock så hade jag nytta med dom också Projektet blev bra https://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/262246-min-uteplats-ar-klar.html
10 svar · 16,6k läst
H
huggan: Precis det jag menar.
4 svar · 5,1k läst
K
MaxPax: Jag har aldrig stött på den utformningen här i sverige, men i USA är de iallafall mycket vanliga. Närmast jag finner här är: http://betonggjuteriet.se/produkter/cementblock/
1 svar · 3,3k läst
·
harry73
harry73: Jag blir faktisk själv också sugen på värmeslingor :) http://www.ebeco.se/snosmaltning/snowmat Jag har en brant backe med (2m stigning inom mindre än 10 m)
11 svar · 4,8k läst
nikasp
nikasp: Jag har en Weber Q220 och vi köpte den stora Q3200 till torpet i år. Extremt nöjd med den då vi lagar allt som går utomhus. Den känns riktigt krallig prestandamässigt och jag vet att de klarar att stå ute. Q220:an har stått ute i två år under kapell och använts mycket och är i riktigt fint skick än. Det är bara grillgallret som kan få rostangrepp om den står oanvänd länge men
15 svar · 10,2k läst
J
Janneman: Tack för svaren. Mitt regelverk är brunlaserat, vågar man låta bli att måla överdelen vit ? Plasten kan tydligen smälta av solvärmen om man inte målar vitt. Någon som har erfarenhet av detta ?
4 svar · 23,8k läst
Exostor
Exostor: Gipsskiva klarar temperatursvängningar, bara det inte blir fuktigt så...
1 svar · 9,9k läst
oobum
oobum: [citat] http://www.allabolag.se/760126MSEF/WS_form Det är en enskild firma som funnits sedan 2011. De verkar även ha en butik vilket borgar för någon sorts seriositet. Många "likes" på facebook och överlag goda omdömen där. Så de känns klart bättre än de som nämnts tidigare i denna tråd.
6 svar · 4,6k läst
Roev08
Roev08: Sten / lättklinker har jag också funderat på att använda till odling. Fördelen är att du får en fördröjning i temperatursvängningarna och jämnare klimat i lådan.
2 svar · 5,3k läst
D
DennisLarsson: Använder ni gången mer än någon gång i månaden hade jag behållt den. Gjorde själv det omvända, tog bort en gång som gick direkt till gatan för alla gick via garageuppfarten. Det var bara försäljare som använde den. Här är en klassiker... [bild]
4 svar · 1,6k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Det är ju inte så att allt brakar ihop om du avviker från dimensioneringsråden. Det är kanske bara så att det svajar lite mer. Ta en regel 195x45 och ätt upp den på stöd med det tilltänkta avståndet. Fixera den så att den står vertikalt och hoppa och gunga på den. Tanten ska vara med. Så får ni känner hur stadigt det är.
4 svar · 1,5k läst
·
G
gusvo085: Hur det ska byggas med lager har jag ingen koll på. Det bästa med att inte ha liner eller kanter är att den är självdränerande på våren.
4 svar · 7,9k läst
·
R
Rypos: Har någon i forumet tips på inställning av solsensor för att styra markiser? Jag har Somfys trådlösa solsensor "Sunis IO" i kombination med vindsensor och Tahoma-boxen. Men jag tycker inte jag får till en bra inställning av ljuskänsligheten dvs markiserna går ut när det är sol, men sedan går de upp och ner, och ibland fastnar de nere långt efter att solen gått ner på kvällen.
0 svar · 3,5k läst
O
Olof Nysten: Och så kommer det att bli också. Vi la ut några brädor så att vi skull kunna komma in i huset. Imorgon skall vi lägga dit trallen och då skall den ramas in också.
10 svar · 6,0k läst
·
harry73
harry73: Fråga grannar och säg också att det är för att det är hennes elever och det är bra både för henne och för barnen att de har möjlighet att skärma av sig från varandra. Är ni överens, då är det ingen som behöver blanda in kommunen
1 svar · 2,0k läst
N
Noseone: Googla "lägga plattor själv" https://www.byggmax.se/gor-det-sjalv/grund-och-platta/lagga-marksten
1 svar · 1,5k läst
E
eviljava: Hållbarheten vad avser målning av obehandlat eller tryckat virke skiljer sig nog inte så mycket, givet att det tryckade virket fått torka ut ordentligt samt att du målar enligt färgleverantörens rekommendationer (systemmålning). Oavsett vilket alternativ du väljer kommer du att få måla om igen efter ca. 10 år (beroende på färgval och väderpåfrestningar). Jag tycker mig dock se
1 svar · 2,6k läst
S
santos: Ska kolla upp paketet återkommer.
14 svar · 5,5k läst
Roev08
Roev08: Jag hade också lagt det på plattor enligt bild ovan. Marken ser gammal ut och har satt sig färdigt och sån risk för kraftig tjälskjutning i V:a Götaland är det inte.
2 svar · 7,3k läst
·
maah
maah: Till att börja med kan det vara smart att flytta in regeln 20-30 cm från kanten så slipper du han plinten synlig. Du kanske vill klä in sidorna beroende på hur högt din terrass kommer att vara från marken? Det räcker att du har plinten en bit i från där reglerna möts och sen skruvar du ihop reglerna med vinkelbeslag eller genomgående skruv. Typ såhär, om du förstår min enkla
1 svar · 1,7k läst
·
maah
maah: Jag hade skruvat bort stegen på steg 1, 3 & 5 för att kunna fästa stolpar direkt i regelverk (eller vagnsstycket), sen skruvat tillbaka stegen med urtagning för stolparna. Efter det skruva en handledare/ledstång i stolparna. [bild]
1 svar · 3,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.