Altan & Uteplats
Chaly: Jag å äldsta dottern snickrade ihop en som är ungefär lika stor som er. Den hamnade på en grusade yta mellan huset och garaget som är i skugga en stor del av dagen. Får öppna köksfönstret och luta mig lite ut för att kolla så allt är OK. Än så länge leks det mest i den när man är med å leker eller är ute på tomten och påtar ändå...
Matstj: Nu har jag hittat det magiska receptet. Tack vare tipset. Först aceton o gnugga med stål borste då att färgen löser upp sig. Sen tända på och voobbbs, fläcken är bort. Den bräns bort på noll tid. Inga spår kvar alls 😊
Janneman: Har köpt gop Esslon vit trapetsplatta altantakplast. Skall ha det som tak på altanen. skulle vilja ha ett snyggt avslut på utsidan som vetter mot vägen. Istället för bara en rak vågrät ytterände så tänkte jag mig något 45-90 gradigt avslut som man bara popnitar på ytterst så ser det lite snyggare ut och man behöver inte heller då bry sig om det inte är helt jämt då detta avslut
Kingenkongen: Jag ska precis börja projektet att göra om altanen till ett uterum och montera öppningsbara fönsterpartier och skjutdörrar. Jag har tänkt att montera fönsterbleck vid fönstren, men har lite funderingar. Först och främst, är det nödvändigt? Eller räcker det att bara täta med lämplig fog mellan metallskenorna och regeln som skenorna vilar på? Och om det är nödvändigt, hur ska
PeAu: Jag har också monterat kanalplast, men jag jackad inte ur. Det som förra ägare la, gnisslar, men det jag la, gnisslar inte. Om det beror på urjackning eller inte, vet jag inte.
fridde: Bygger en mur med Benders megawall garden. Nu när jag börjar lägga ut murstenen upptäcker jag att de är olika tjocka, de diffar runt 2-3 mm. Förutom att jag ifrågasätter min noggranna grundläggning (meningslöst arbete?) så undrar jag om detta spelar någon roll. Om ja, hur hanterar jag skillnaden? Muren är tänkt att bli knappt en meter hög.
harry73: 16/32 ligger inte still och har betydlig samre förmåga att ta upp horisontella krafter.Runt dräneringsrör ser jag poängen. Hur som helst är det inte värd ett familjebråk. Hjälper svärfadernmed platläggningen får han bestämma
Björn_Nilsson: [bild] Sådärja! Däcket klart och jag blev mycket nöjd. Väldigt praktiskt att ha det hela uppritat i sketchup innan och få alla kaplängder och därmed kunna planera inköpen bättre. Sen fick jag lägga till lite klossar här och där för att kunna skruva fast frisbrädorna. Girningarna blev jättebra och det var verkligen praktiskt att inte sätta den bortre frisbrädan och låta trallen
Semiproffset: [citat] Snyggt. Det är ju förstås alltid ett alternativ att betsa lite. Tack för bilderna! Mvh
JohanOeberg: [citat] De har jag redan ringt. Tyvärr var det inte så pigga på att åka till Örebro för att laga "småskador" på en trappa och/eller jag var inte så sugen på att betala transportkostnaden :) Jag har hittat lite mer information som jag tror matchar in på min trapp. Det är inte epoxi utan mest troligtvis en akrylbeläggning. Epoxin skall tydligen bli gul när den utsätts för uv-ljus,
Thomas_Blekinge: Om stolparna är i trä kan du ta ur de i botten så att stolpskor med 95 mm gap passar.
cazz: Har tittar runt lite och det finns olika sätt att sätta fast stolpar i altanen. Exempelvis med vagnsbultar. Så kör man med en stolpe som är 70x70 och reglen under är 45 så måste man ha minst 120 mm långa vagnsbultar. Dock kan det vara lite svårt att få dit dom om trallen och det redan är på plats (Som jag har) Ett annat sätt är att ha plintar fast det vill jag inte använda av
fremax: Ja, taket ska också isoleras, annars är det som att gå med raggsockor i sandaler. Skippar du isoleringen i taket så gör ändå isolering i golvet stor skillnad, man slipper stor del av draget och strålnigskylan från marken. Frigolit/cellplast är som sagt rekommenderat. Välkommen till forumet! Med vänlig hälsning, fremax
cazz: Verkar vara en klassisk fråga när man tittar runt här men det jag tänker på är inte spottar som man sätter i altanen som jag har sett många som har. För det jag undrar hur bra belysning är dom, det känns mer som en mysbelysning/ledbelysning och ska man sitta där ute så blir man tvungen att ha lite mer lampor eller har jag fel? För det som lyser upp är staketet runt och det är
öringen: är du rädd att det skall sjunka lite så kan du gjuta en kaka i botten som du säger, eller lägg ner några gamla trädgårdsplattor i botten av hålet som du ställer plintarna på.
pelpet: Helt OK. Jag har byggt min altan ungefär så, den står på några plintar och sedan resten betongplattor där jag lagt en kloss mellan altanens reglar och betongplattorna. Det var enkelt och smidigt. Jag ställde hela stommen i våg och sågade sedan till klossar som passade perfekt. Dessa skruvade jag sedan i regelstommen. Skulle någon sättning uppstå kan jag enkelt lyfta på några
BeGe: Spänn snöre ovankant plintar o mät, fyll på med 0-16 o padda så att du får 1-2cm tillgodo för stenmjöl att justera med. Justera blocken med spänt snöre i höjd/linje o gummislägga. Skippa duken
Lär mig gärna: [citat] Tusen tack för svaret :) Jag gillar idén men jag tror att föreningen kan ha invändningar. Ska kolla upp detta först.
Lär mig gärna: Alla tankar, ritningar och idéer tages emot tacksamt. Uteplatsens storlek är ca 6.85 x 4m [bild]
Elkludde: [citat] det finns en remover för Teak jysk har den vill jag minnas sen vinns det skarpare biltema är det nog,samma som till trallen
huggan: Dimensionerna och avstånden du har tänkt fungerar utmärkt. Vill du ha längre avstånd mellan plattorna för att slippa sätta så många kan du gå upp i dimension på bärlina. Annars kör du bara på det du tänkt.
BeGe: Ovanfrån räknat: platta = x cm paddas 1 max 2 varv 0-4 eller 0-8 eller 2-4 = 3-5cm paddas 1 varv 0-16 alt. 0-18 = resterande paddas 3 varv OBS! ingen duk! = onödigt!
Anders243: *BUMP* Tråden är förvisso 5 år gammal, men den sammanfaller med mina frågor och funderingar :) Hej kära forum! Jag har funderingar på att bygga ett uterum som liknar TS i mångt och mycket och velar mellan att gjuta en platta eller bygga en torpargrund. Uterummet kommer bli ca 20m2 stort och ska "sitta ihop" med vårt stenhus. Vad finns för för och nackdelar med de olika metoderna?
jonne72: Hej, Vi pratade med lite mer erfaret folk i bekantskapskretsen och blev rekommenderad att mäta ut höjden på glipan mellan bärlina och plint, klyva till en regelbit av lämplig tjocklek och knacka ditt med lite syllpapp under. Så fick det bli... Känns bra att bärlinan nu har stöd direkt från plintarna. Däcket är färdigt sen några dagar tillbaka och jag har försökt dokumentera en
SimonZ: Inte mycket kvar på trallen nu :) Småskurar stoppar inte oss! [bild]
Barnrikehuset: 160/310 låter perfekt! Som referens: Färdiga vangstycken: Jabo: - Steghöjd: 170mm. - Stegdjup 250mm + eventuell stegnos. Södra: - Steghöjd: 170mm. - Stegdjup: 270mm + eventuell stegnos. Rekommendationer: Byggbeskrivningar.se: - Riktlinjer: 150/300 (steghöjden kan vara 140-200mm) - Formel: "2 x steghöjden + stegdjupet = 600 – 650." Vi i Villa: - Brant och krävande trapp: steghöjd =
thestaar: Kanon, då ställer jag en omöjlig fråga att svara på, hur länge räcker en pc5 flaska? Finns det nåt sätt att räkna ut om man kör brännarna på full effekt så varar den ett visst antal timmar? :P