Hörrni, har tittat på massor med trådar över hur man gör entrétrappor/altantrappor men har några frågor kvar som jag inte blir klok på. Om någon har någon synpunkt blir jag fantastiskt glad. Skall alltså äntligen ta tag i att bygga en entrétrappa, av trallvirke så därför får frågan ligga under altandelen tänkte jag. Tanken är att bygga av 45*170 samt 28*120, femkantig trappa med totalt fyra steg/plan.
1; Överhäng... Skall man ha det på en entrétrappa? Alltså, skall plansteget sticka ut lite över sättsteget? Jag tänker mig att det borde se bäst ut men kan jag hitta på något valfritt mått eller finns det något att tänka på där? Skall sätta ett sättsteg/inklädning så stommen inte syns framifrån så plansteget måste ju gå ut över den delen med.
2; Vad skall det vara för avstånd mellan reglarna när man har en fris runt? Har gjort en förtjusande bild åt er med två alternativ. (Jag vet att det skall vara en kortling mellan reglarna men lät bli att rita ut den för det blev så plottrigt.) Skall trallbrädorna vila på reglarna eller skall reglarna sitta mer indraget?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3; Jag hade tre frågor som jag tänkt hela dagen på men nu är den sista puts väck... Uppdaterar så fort jag kommer ihåg den!