F
falkn: Du kan ju lägga vilket avstånd du vill, det beror ju på hur mycket glipa du vill ha mellan. Det beror också på vilken årstid du bygger. Nu är det ju varmt och fuktigt ute så trät kommer troligtvis krympa senare. Därmed kan du lägga rätt tight nu om du vill. Vissa lägger en skruv mellan som distans, andra snickarpennan o.s.v. Jag tycker det låter snyggast att köra samma dimension
2 svar · 1,3k läst
blob
blob: Tack! :)
4 svar · 10,0k läst
·
blob
4 svar · 10,0k läst
·
A
AfrooDite: 60 cm blev det. Trallen är som jag nämnde 34x120
10 svar · 23,0k läst
·
S
SimonZ: [citat] Ja det hade man ju kunnat tänka sig. Som det ser ut nu lutar det åt limträbalkar som målas. Får se hur det blir. Fixar det efter trallen.
12 svar · 10,7k läst
·
StarGate
StarGate: Mätte just, jag har ca 5-5,5 cm från takpappen upp till tätningslisten på dörren.
7 svar · 3,7k läst
P
plan-g: Någon som vet vilken dimension på virket till stommen av sofforna som är lämpligt?
1 svar · 1,9k läst
F
fredrik1234: Hej, Är på jakt efter någon bra lösning på värme för vår uteplats. Det är ett helt öppet trädäck med med flera små sittplatser. Har ingen el framdragen och vill heller inte hålla på med sladdar. Jag vill ha en portabel lösning som man kan flytta runt beroende på var man sitter, den skall inte värma mer än 1-2 personer. Vi bor dessutom i ett 1700-talshus så vill gärna ha
0 svar · 1,1k läst
L
Lewdis: Hittade inte mina små borr så tog en liten spik och bankade ner den försiktigt. Nu funkar grillen som aldrig förr. Tack för stödet! Skål
5 svar · 6,4k läst
Gruvanna
Gruvanna: Tack alla för svaren. Det får bli att köpa elverk och göra plintarrmering.
14 svar · 4,8k läst
·
T
tiborric: Hej! Jag vänder mig till forumet för att se om någon av er har köpt följande duk (finns i olika storlekar) från Velltra.se http://www.velltra.se/produkt/fiberduk-25x20m50m2/ Dessa fiberduk är billigare än andra av samma hållfasthet dvs N2. Tänkte lägga dessa under plattorna som ska gå runt huset med variearande bredd från 1,4-2,2 meter. Hoppas att någon kan komma med information.
0 svar · 1,7k läst
Moving
Moving: Blir jag arg sätter jag ute en råttfälla
31 svar · 5,2k läst
·
B
b8q: Så länge mördarsniglarna tar sig levande över altandäcket är det snarare för lite gift i impregneringen, enligt mig... :-)
15 svar · 3,2k läst
·
boltis
boltis: Vet inte om det är aktuellt längre, men så här gjorde vi våra blomlådor hemma i anslutning till altanen.. Är själv väldigt nöjd, och det kanske kan vara något tips ivf. [bild]
1 svar · 4,9k läst
·
blob
blob: [bild] [bild] [bild] [bild] Fick klart detta nu under semestern, blev bra. 72 cm djupt, lagom att sitta på med en liten stol eller bara på rumpan. Perfekt istället för 25 cm stegdjup fick vi det halverat. Dessutom plats för grillen. En bonus också är att det nog blir enklare att klippa gräset och mossa försvinner. Vår kvartscirkel till rabatt accentuerades mer. Tack för tips.
2 svar · 7,1k läst
·
yonna
yonna: Om du söker på "segeldukstak" bilder, internet, ser du hur jag har löst det. (Bl a 2, 3 5 bilderna) och där ser du även andras konstruktioner som ger dig ideer om pergola i kombination med solskydd. Mina bilder är från då huset uppfördes för 8 år sedan och innan tomten var färdig. Ytterligare bilder finner du också under "solsegel".
4 svar · 34,1k läst
K
Kennypersson: jag tackat så mycket ;D ska kolla upp detta med sioo och nitor, :D
2 svar · 7,0k läst
·
G
Gallianoman: Sån fick jag med när jag köpte min weber på järnia - de påstod att den var för norska marknaden och bytte den utan diskussion.
1 svar · 2,8k läst
·
Strip
Strip: Tja, det värsta som kan hända är väl att trappan rör på sig i takt med årstiderna? Inget allvarligt egentligen, mer än att man kan få en skev trappa. Kanske kan det gå av nån skruv om man snålat med kvalitén. Värre är ju om den välter när någon går på den - man får nog antingen bygga en bred bas, alternativt se till att förankra trappen så den inte kan välta.
28 svar · 4,3k läst
·
1
123abc: Vanligtvis så bör skruven vara minst dubbla längden av godset du ska fästa, men då regeln du ska fästa i antagligen är fuktigt tryckimpregnerat virke så bör skruven vara ytterligare lite längre. Ju bredare trallen är ju större krav på infästningen för att inte vrida sig.
6 svar · 4,4k läst
·
F
Fungerande: Lyckades åtgärda det värsta genom att skruva 28x45 på baksidan mellan varje befintlig stolpe :)
6 svar · 3,8k läst
P
Pumba: Med ditt förslag så skapar man utrymmen där det kan komma in fukt/vatten som kan bli kvar, vilket jag haft tillräckligt med problem när det gäller klinkers. Att fälla in golvskenan är inte aktuellt eftersom även detta innebär att det finns ytterligare ett ställe där fukt/vatten potentiellt kan samlas. Och det är detta som jag vill undvika eftersom uterummet är oisolerat.
11 svar · 3,6k läst
S
snickargladjen: Tack ☺️ Har bilder på instagram hur de såg ut innan, vi har byggt om hela huset ☺️
2 svar · 10,6k läst
·
J
Jonas14: Jag ska montera att kanalplast tak istället för mitt befintliga gamla trasiga plasttak. De gamla tvärgående reglarna var dåliga så de har jag redan plockat bort. Det nuvarande taket har dubbelt så många takstolar jämfört med vad som behövs enligt manualen för montering, jag har flyttat om så att cc måtten stämmer för varannan för kanalplasttaket samt satte de andra mittemellan.
0 svar · 9,7k läst
L
Liemannen: Ligger fibern precis under plattorna? Skall den inte grävas ner?
6 svar · 11,6k läst
pelpet
pelpet: [citat] Och det är 6,4 mellan taken ungefär så det kanske är ett bra mått. Insåg att jag mindes fel när jag skrev 7m ovan. Jag funderar också på att sätta en screenväv i frontprofilen för att skydda mot lågt instrålande sol, och ska det funka bör ju markisen vara smalare än taken.
6 svar · 3,1k läst
·
P
Pumba: [citat] Tänk även på att det gärna ska vara tjockare ute i kanten och där stolpar osv ska stå så att du inte köra 10cm över hela. Beställ även mer betong än du beräknat att det åtgår. Det är billigare att hälla ut 500 liter som inte gick åt än att beställa 500 liter som fattas.
9 svar · 7,6k läst
T
Thomas_Blekinge: Och då kan man ju undrar varför man oljade golvete in ännu en gång efter bara något år. Nåväl, skadan är skedd. "Skinnet" uppstår genom oxidering och är irreversibel. Det betyder att inga lösningsmedel bitar på det (jag tar gärna emot tips om motsatsen). Troligen återstår bara att vända på brädorna.
4 svar · 4,7k läst
H
Henri: Efter behandling med såpa antar altangolvet en silvergrå ton. Kräver årlig skurning, gärna med levang. Se Åsa Lunds hänvisning.
2 svar · 10,1k läst
S
Silverridge: Jag omformulerar och förkortar frågeställningen: Måste man gräva ner till frostfritt djup och isolera om man skall lägga marksten?
2 svar · 3,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.