J
Jsoderbe: Hej, Jag ska gå igång och bygga en brygga på tomten. Vi måste påla den, på grund av att tomten ligger exponerad för vågor och vind. En fråga jag funderar på är hur högt över vattnet jag ska ha trallen? När man kollar midjelinjen på båten ser det lagom ut med runt en meter, men närmare vattnet ger en trevligare känsla. Vad tycker ni? Sedan är pålarna 90 mm. Jag funderar på att
0 svar · 823 läst
L
luddebo: Tack för tipsen En överliggande i trä på husdrömmarräcket tror jag skulle vara snygg. Trevligare att hänga på dessutom. Kanske ska man prova att förverkliga designen med stolpar och överligare i trä.
3 svar · 2,5k läst
T
tiddichz: Hej. Nordiska profilsystem har lämnat ut reklamblad för inglasning av balkonger. Om man går ihop får man bra pris på detta. Undrar lite kring vad ett skäligt pris för en isolerande inglasning är? Deras system är en ca 7 cm tjock nederdel som täcker hela räckesdelen på balkongen och isolerar. På denna nederdel ställs då glasen som kan vikas in för att öppna upp. De har tre olika
0 svar · 4,5k läst
R
roli: Hur ser konstruktionen ut? Blir det "skräp", grus eller annat förmultnande material mellan brädorna och det är nära till underliggande takkonstruktion. så kommer nog mossan att trivas.
3 svar · 4,4k läst
·
A
axxa: Absolut är det bästa alternativet - att dela upp 40 cm på tre steg är sannolikt värre. Det går ju dessutom att lägga t.ex. en gångsten på marken om första steget skulle kännas för högt.
11 svar · 4,4k läst
·
A
Anders Holmstrom: [citat] Hej, Läser lite altantips här på forumet, tänkte bara fråga hur det blev med ditt altanbyggande, flytande? Bärlina på lecablock? Med vänlig hälsning, Anders
16 svar · 67,4k läst
·
R
Ribons: Jag kan inte säga att tryckt virketillhörmin favorit. Jag använder ek i så stor utsträckning som möjligt . bättre virke likvärdigt pris (jag handlade ekstolpar i förra vecka och bet 16,50/M och jag köpte 30 M 75*75 . Ring ett sågverk och fråga där
17 svar · 70,7k läst
·
maah
maah: Det kommer att funka bra. Glöm inte att dokumentera allt noga så vi får ser resultatet med :)
15 svar · 9,8k läst
J
JKrister: Har lite problem att få arslet ur... Än så länge kan man ju skylla på tjäle men med tanke på att det bara är berg så är det en ganska dålig ursäkt. Jag ska borra hål för en massa stolp i ett lutande berg och det är så klart väldigt viktigt att få allt på rätt ställe. Jag har en tanke att först sätta ut hörnstolpar och tillhörande ram (rött på bilden) Sedan tänkte jag
2 svar · 4,8k läst
·
K
knicklas: Jag har papptak på mitt uterum, men där var anledningen att jag ville ha samma utseende som själva huset. Har dock lite mer lutning, ca 12° tror jag...
3 svar · 4,2k läst
Anna_H
Anna_H: Det beror mycket på hur du planerar buskar, entretak och sådant. Stora entrén är den som kommer att användas som huvudentré i vilket fall som helst när det ser ut som på din figur, eftersom det är närmast den plats där man ställer bilar och cyklar. Om det bara är en smal gång som dessutom viker av 90 grader till groventrén och en bred rakt fram till huvudentrén kommer huvudentrén
3 svar · 2,2k läst
·
maah
maah: Tänkte att det va dags att uppdatera hur det blev med inglasningen också. Den gjordes förra våren. Glaspartier Optimal S30 från Skånska Byggvaror, [bild] [bild] [bild] [bild] I stort är jag mycket nöjd med dörrarna. Det va värt att lägga till några kronor för att få hela glasrutor (de billigare är delade på mitt med en horisontell spröjs) för att slippa "fågelburskänslan" Det
53 svar · 40,0k läst
·
A
Avemo: Skall man lyckas skydda trä med plast är hemligheten att det är helt tätt eller öppet åt något håll. Har du plast på ändarna så är det ingenting som hindrar fukt från att komma in bakom plasten uppifrån. När det händer är plasten bara skadlig eftersom den hindrar att träet torkar. Ännu värre blir det när det blir sprickor i plasten efter några år. Skippa plasten och ta in
5 svar · 10,4k läst
mani33
mani33: Här kommer en beräkning på hur jag tänkt dimensionera mitt lilla balkongprojekt. Måtten på balkongen är 600*140 cm. - Som yttre bärlina en limträbalk på 600 cm i storlek 90*405. Möjligtvis ner en storlek? - Denna vilar på två 230 cm långa 90*90 limträstolpar i ytterkanterna. - Mellan yttervägg och yttre bärlina sitter golvbjälkar på 45*120 med cc60 monterade i balkskor. -
6 svar · 5,9k läst
·
J
jimmy777: [citat] Jo det stämmer. Men i så fall kommer det inte längre vara ventilerat de 6m det handlar om. Eventuellt ha några ventiler som går att öppna stänga ifall det behövs fortfarande vara någon ventilation kvar. är ju trots allt inte hela långsidan på huset som uterummet ska byggas mot.
4 svar · 2,0k läst
·
M
Mick3: Såg detta som ett billigt alternativ då det inte är så stora påfrestningar. Kanske bättre o bygga en lång form och fylla med cement, känns dock dyrare.
1 svar · 1,1k läst
Marre666
Marre666: [citat] Ännu bättre idé, speciellt eftersom du har minimal bygghöjd.
3 svar · 1,5k läst
M
Marive: Vi köpte vinterpartier från Johab, med höjd 2,1. Har för mig att det gick att beställa upp till 2,3 utan att det blev "väldigt" dyrt. Känns som riktigt bra kvalite, även enligt snickarna som vanligtvis monterade Santex.
3 svar · 1,7k läst
R
rhomax: Hej! Jag ska köpa markiser till huset. Bl a ska jag ha en ca 6x3,5m terassmarkis med kvalitetsmotor, skaksensor och det lutar åt Sandatex akrylväv. Är inne på en halvkassett så att fästena kan justeras fritt i husväggen. Till markisen har jag även tänkt ha en värmare och kanske en ledbelysningspanel intill husväggen. Jag är ute efter bra och hållbara grejor så att underhållet blir
0 svar · 1,1k läst
R
roli: Flisen dränerar mycket bättre än stenmjöl så där har du ytterligare en fördel. Själv tycker jag att flisen var lätt att jobba med det lilla som jag har använt den. Vår garageuppfart är dock gjord av hantverkare men även de verkar föredra flis framför stenmjöl (finns säkert andra åsikter från andra hantverkare...). Vår entregång har jag dock själv lagt med flis på
3 svar · 2,0k läst
J
Jimman9: Håller på och bygger en inglasning av altan, på befintlig trall. En sida husvägg, två sidor skjutpartier, en nybyggd vägg, tak med spont och papp. Funderar på att sätta isolering i väggen och taket både för lite värme men också ljud. Kan man ha "vanlig" billig byggmaxisolering eller blir det sunkigt?
0 svar · 1,1k läst
nino
nino: Med eps så ska det vara ganska så höga golvbjälkar, tror det är runt 210 (lite osäker) På ett prefab uterum så är det nog inte så väl tilltaget.. Jag skulle regla i så det blir cc300 och sen skruva/limma 22mm golvspån och därefter limma en 13mm golvgipsskiva med tex Ardex S48 då får du troligtvis upp böjstyvheten, men kolla innan vad det är för spännvidd och dimension på
11 svar · 9,1k läst
DennisCA
DennisCA: Jag får nog köra på det, ser inget annat val. Hellre svart än grått. Men jag har läst mig till att det går att tvätta rent med kristallsoda om det blir för mörkt efter 10 år så kan man börja om en 10 år till.
6 svar · 15,2k läst
O
olgapersson: Tack för ditt svar!
2 svar · 3,8k läst
·
fremax
fremax: Skjutfönster är ca 20-40% billigare så det kan stämma. 7 år är dessutom ganska lång tid att jämföra priser över i dagens samhälle I min stad så räknar mäklarna ( även baserat på bekantas erfarenheter) att lägenheter med inglasning säljs för 1,5-2gg mer än investeringskostnaden. Med vänlig hälsning, fremax
3 svar · 67,8k läst
C
cazz: Står något liknande hos mig med så snacka med grannarna så det blir grönt så fixar man ett tak till våren :D
6 svar · 18,0k läst
H
huggan: Upp till 1,2 meter är bygglovsfria. http://www.notisum.se/rnp/domar/rr/RR009067.htm
1 svar · 5,6k läst
Fredrik.engdahl
Fredrik.engdahl: Tror det är en typ av "Flashing" alltså en typ av självhäftande tätning
1 svar · 3,5k läst
A
Andreas Blomkvist: Jag fick problem två gånger med att det rann in lite vatten och då var det extremt skyfall ute. Efter det köpte jag någon form av byggfog som var för utomhusbruk som jag lade runt hela uterummet. Efter det har det aldrig runnit in vatten i uterummet, utseendemässigt så tycker jag att det blev snyggare med det än det var innan då "skuggan" som blev under försvann. Inget man tänker på
182 svar · 116,7k läst
·
murak
murak: Här kan ni se hur vi byggde vår entrétrappa till vår SMV Villa Västervik. Den är byggd med 45x195 tryckt virke och steghöjden blev således 195mm vilket enligt någon guide som jag inte kommer ihåg namnet på skulle vara en "sund" höjd. Höjden var även nödvändig för att nå upp till dörren ordentligen. Personligen upplever jag stegen som för höga. Alternativet hade varit att t ex
0 svar · 7,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.