Jag håller på att klia sönder mitt huvud för att få ihop en konstruktion till vår nya trapp. Jag har ett alternativ som jag är rätt nöjd med, men iom att jag inte direkt är någon konstruktör så vill jag gärna ha lite input om konstruktionen är lämplig.

Bild på trappkonstruktion.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den gamla trappen i betong syns igenom konstruktionen. Jag kommer att lägga syllpapp på den och lägga konstruktionen på den. Längre ut kommer jag att skruva i väggen och i hörnet kommer jag att sätt en stolpe (4x4"). Konstruktionen kommer att byggas av vanligt tryckat virke och kläs med brunt tryckat virke från Byggmax. Intill trappen ligger i dagsläget betongplattor som jag har tänkt vila stegen på. Jag är dock fundersam på om det går att ställa hörnstolpen på den också eller om jag måste slå ner en stolpsko. Vad rekommenderar ni? Jag har dessutom börjat fundera på om man skall överge den egna konstruktionen av själva trappen och köpa färdiga vagnstycken från Byggmax. Vad tror ni är bäst?

Hoppas ni kan komma med några synpunkter. Jag skulle i så fall vara mycket tacksam. Jag har lagt med några mått så som kan vara till hjälp för att få en uppfattning om storleken.

Tack på förhand
Olof

Rent spontant ser det väldigt bra ut. Eventuellt att det skulle bli snyggare om du sneddade det översta "steget" också så det blir likadant som på de andra. Men det kanske är överkurs.

Har du ett stabilt och vågrätt underlag av plattor så kan du ställa stolpen direkt på. Dränk ändträt i olja och ställ på syllpapp.

• Gilla
Olof Nysten
  • Laddar…
harry73
:o.

Redigerat:
harry73
Ser bra ut, men kan bli lite konstig på den snedda delen, eftersom stegdjupet (steglängd?) blir kortare där. Om du sätter dina vangstycken i en vinkel, kan du få samma stegdjup på hela trappan.
Sen håller jag med om att det är bättre så än med köpe-vangstycken.

• Gilla
Olof Nysten
  • Laddar…
Bra synpunkt, det tänkte jag inte på.
Självklart måste det geras i vinklarna annars blir det som du säger fel stegdjup.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
maah skrev:
Bra synpunkt, det tänkte jag inte på.
Det är därför man frågar :)

Tack för bra svar.

Det där med att steglängden ändras när man sneddar låter logiskt, men jag hade inte tänkt på det. Det var för såna tips jag ställde frågan.

Nu har jag köpt både plakor och vangstycken så jag får se hur jag pusslar ihop det när det är dags.

/O

Glöm inte att uppdatera med bilder när du har börjat :)

Som utlovat kommer här en uppdatering med några bilder. Vi började igår och kommer att bygga klart det sista imorrn. Mycket som händer när man är på jobbet när svärfar är här.

2015-08-20 08.14.42.jpg
Skapa konto

Bild på förra trappen som nu skall byggas in

2015-08-20 12.28.43.jpg
Skapa konto

Ramen börjar ta form

2015-08-20 17.05.08.jpg
Skapa konto

Som synes är harry73s sneddning på översta steget med. Clara 2 år skall självklart vara med.

2015-08-21 17.45.19.jpg
Skapa konto

Imorgon lägger vi på sista trallen sen är det klart.

• Gilla
kallun
  • Laddar…
Jag skulle ha gerat ihop trallen, annars ser det bra ut

• Gilla
xyle
  • Laddar…
Och så kommer det att bli också. Vi la ut några brädor så att vi skull kunna komma in i huset. Imorgon skall vi lägga dit trallen och då skall den ramas in också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.