Skall bygga 180 cm högt plank med 3 st horisontella spikreglar mellan stolparna, och stående tryckt, ohyvlat virke på bägge sidor spikreglarna. Tänkte 2 m mellan stolparna, och vill ha spikreglarna så tunna som möjligt. Kan man ha typ trallvirke som liggande spikregel? T.ex. 28x120. Såg den här beskrivningen: http://www.tipsochradforhemmafixaren.se/anvisningar-steg-för-steg/58/Sätta-upp-staket där de har 18 mm.

Eller bör man satsa på t.ex. 45x90?

Har precis byggt ett plank med liggande 22x95. Jag fick rekommendationer om att ha mellan 1.5 och 1.8 mellan stolparna. Kör med 45x95 så blir det bra mycket stabilare. Vad ska du ha för stolpar?

70x70-stolpar, tänkte mig gjuta plintarna med två plintjärn och bultar genom stolparna. Planket kommer sakna stöd och bli ca 20 m långt, så det är nog bra att som du säger sätta stolparna tätare än 2 m.

70x70 är klent jag fick rekommendationer att köra 95x95. Dock blir det gärna ändå lite svajigt. Jag löste det med att sätta en grindöppning på mitten så det blir hålle även åt andra hållet. Kan lägga upp bild sen

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.