B
beqen: Det där kommer jämna till sig, nästa år kommer du inte se någon skillnad. Borde bli bättre ganska snart dock. Tiden beror också på sol, regn och temperatur. Allt beror ju på när du har tänkt att olja in.
5 svar · 4,9k läst
·
T
tomasfo: Hej buspojken....hur får du bara ihop 17 plintar till 85 kvm? Hur grova reglar har du då? Om jag tittar i spännviddstabellerna som finns så för mina 45x170 så kan jag max ha 2.7 m mellan plintarna och högst 1,7 m mellan plintraderna. I mitt fall blir det nästan 30 plintar (27 för att vara exakt)...
2 svar · 7,4k läst
·
P
peter_sweden: Hej Kan någon rekommendera ett färdigt staket som dessa? [bild] [bild] Gärna något som känns rejält och gediget. Mvh Peter
0 svar · 8,2k läst
·
Hagenblad
Hagenblad: Hittade denna med tabell för olika dimensioner. http://trädäck.se/byggbeskrivning.html Jag skall ha reglar på CC 60 och bärlinor på plint 45 x 195, alltså får jag max ha 3,0 m mellan plintarna. Verkar rimligt, så jag kör på det. Gillar dock overkill så jag har c:a 2 m mellan plintarna.
1 svar · 3,6k läst
·
S
Salle60: Nästan på det viset, men jag kommer att ha högre avstånd mellan plattan och bärlinan, vilket innebär att jag behöver ha en stående regel mellan plattan och bärlinan, om jag tar en klass A regel där så borde det väl fungera ?
4 svar · 4,1k läst
C
CM1234: Hade behövt något som fungerar mot all miljarder knott vi plötsligt har fått på besök... Funderade på att köpa något med UV ljus men fungerar dessa överhuvudtaget? :|
4 svar · 4,4k läst
S
sulfobus: Snyggt. Jag byggde ett skjul med stående läkt (25x38) på högkant, letade också efter långa skruv. Hittade på 75x4.2 på byggmax, funkade galant och jag behövde inte förborra (vilket var tur, för jag hade 25 m att skruva...).
5 svar · 6,7k läst
·
T
trojlee: risken med 2"2" är att dom vrider sig. Den risken är mindre med 28*45....
30 svar · 34,4k läst
·
anders07
anders07: Bra att lägga en remsa med åldersbeständig plast men inte kritiskt.
3 svar · 7,5k läst
anders07
anders07: Biltemas är helt ok. Finns lite kraftigare på Hornbach.
3 svar · 11,7k läst
·
S
SueCia: Kan inte säga hur det ska vara, men jag har i princip bara sand under min asfalt med ett 5CM gruslager på toppen, det har hållit i 40 år utan jättestora defekter.
1 svar · 2,2k läst
prototypen
prototypen: Är det ont om höjd, därför kortlingar? I min värld så sätter man bärlinor parallellt med huset och lägger golvreglar OVANPÅ linorna. Blir lite styvare. Och enklare. Protte
2 svar · 6,4k läst
T
toolman77: Rotting är naturligt härdigt mot röta men får lätt lite ytmögel på sig. Då de är "surrade" med rottingremsor i skarvarna så samlar de en del vatten och kan bli muggiga där. Som Anna_H säger så brukar lack spricka rätt fort framförallt när du har fukt och stora temperaturväxlingar. Har aldrig testat att olja rotting men det kanske fungerar
5 svar · 10,7k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Så korta spännvidder som 1.8 m finns inte på träguiden, där måste man räkna själv isf. Men sen kan man förstås gå lite lägre, de officiella guiderna är ju för att ta höjd för storm såväl som 100-års snökaos... Jag har sett 95x45 med nästan 3 m spännvidd på skärmatak (plast iofs) också som har hållit i tjugo år....då har iofs ägaren stöttat detta under vintern för
3 svar · 3,4k läst
A
andreasjoo: Tjopp, nu har det tillkommit en till fundering här under byggets gång. :thumbup: Istället för att använda balkskor mot min yttre överliggare för att kunna fästa mina takåsar i, kan man då använda sig av en simpel regel som Islander här ovan nämner som skruvas samt limmas i underkant av limmträbalken som dom ska fästas i och därefter lita på att skiten inte kommer att ramla ner?
7 svar · 9,7k läst
·
A
andersmc: En sak man måste se upp med är änden på tvärregeln, där kilen går ner. Det är risk att träet spricker när man slår ner kilen. Det kan därför vara bra att förstärka med en centrumtapp (aka "plugg") vinkelrätt mot kilen.
6 svar · 9,0k läst
·
P
petersson79: [citat] Fast ändå 700W för lite... Men till 2300W brukar man väl sätta 13A nu eller?
6 svar · 6,4k läst
M
mirakelmilla: Vi jackade ut hål för stolparna med en multimaskin och tigersåg, gick ganska lätt.
1 svar · 5,2k läst
S
Slaxhman: Plattan är uppgjuten ca 15 cm ovan marknivå och i nivå med innergolvet dvs. ingen höjdskillnad när man kliver ut. plattan är inte gjord för att vara utan tak - vid regn och blåst så skulle allt vatten blåsa in mot huset, fallet är inte direkt bra. Sen tänkte vi göra uteplatsen större med ca 10 kvm och att gjuta upp ytterligare en betongkoloss kändes inte så lockande. Jag har haft
2 svar · 2,6k läst
H
Hammarfall: Dräneringen påverkas inte om du inte redan har en kass dränering. Ta bort all matjord så att du slipper ogräs och fyll ut med singel.
1 svar · 1,7k läst
larsbj
larsbj: Gjut egna där prefabricerade inte passar. Prefabplintar som bara är nedgrävda 50 cm är enligt mig alldeles för dåligt för att sätt inglasning på.
2 svar · 2,4k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Om du sätter plintar i ändarna av bärlinorna så borde du kunna använda vanliga plattor (stenplattor) och sen papp på det och tryckat virke för att stötta bärlinorna mellan plintarna (på ca 120 cm avstånd) Det förutsätter förstås att altanen inte är alltför högt upp från marken :) /K
6 svar · 7,7k läst
Anna_H
Anna_H: Om det är kostnaden du funderar på så bör lämplig sten gå att få gratis på diverse annonsforum på Facebook. Det gör ju inget om de inte matchar så bra, bara de yttre som eventuellt syns lite inte stör. Till och med sjöstensplattor går ju att använda, bara att lägga dem upp och ner.
3 svar · 2,3k läst
·
R
roli: [citat] Hallå, här är det lite väl optimistiskt räknat..... Stenarna kostar inte 965:-/st (965*150=144750) utan 965/m². Ditt värde med "nypris" blir då 150/28*965=5169,6:- vilket förvisso är en del pengar det också men inte 140 tusen. Styckpriset blir då 965/28=34,5 avrundat.
4 svar · 1,6k läst
B
Björn Danielsson: Jag har svårt att bedöma eventuella risker med din plan, men jag känner igen tillvägagångssättet från hur före detta ägare till vår tomt valt att göra. Och de fick tydligen göra om och göra om. Och ändå blev det förskjutningar och sättningar efter ett par år. Jag gör typ så här: 1) Märk ut vilken nivå din uteplats ska ha när den är färdig. Typ en cm eller två över en
2 svar · 5,2k läst
B
Björn Danielsson: Vattna den ett par gånger innan, så sätter det sig fint.
2 svar · 4,8k läst
F
f91jsw: [citat] I en ideal värld kanske... Min erfarenhet är att sågade ändar är i sämre skick efter 10 år än osågade.
18 svar · 11,6k läst
·
S
Schlbuditz: Hej! Finns det några här med Smålandsvillor som har byggt altantak eller uterum till sina hus? Anledningen till att jag frågar är för att jag skulle vilja bygga ett altantak på ena långsidan av huset, men då takfoten har 45 graders lutning är det svårt att få till en vettig lutning på altantaket. Jag efterlyser därför bilder på era altantak och uterum, för att få inspiration! :)
0 svar · 2,0k läst
F
Finndjävel: Använd de plattor som finns färdigt som grund på de ställen där det går så slipper du massor av arbete. Gamla plattor som legat i många år sitter som berget så det blir nog stadigt.
2 svar · 5,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.