Jag har kört fast lite med altanbygget, så jag skulle önska lite smidiga tips och idéer av er.
Jag har byggt en öppen altan/trädäck på 10x4m som står på 3 bärlinor varav 1 bultad i betongsulan i huset. Nu har jag tänkt att fortsätta med taket som kommer att täcka ungefär halva altanen (4x4m), min fundering är då alltså hur jag ska fästa bärlinan mot husväggen på bästa sätt, då jag har tegelfasad så känns det lite ovisst men vill lösa det så smidigit som möjligt och helst med minsta möjliga åverkan på fasaden, jag har kommit fram till två alternativ;
1. Bärlina/träregel fäst med likvärdig plugg som på den nedre bärlinan i betongsulan (Fischer 140mm) och eventuellt en stödregel mellan övre och undre bärlinan på vardera sida, sen takåsar i balkskor eller vilandes på bärlinan.
2. Bulta 2st plattjärn i varje takfotstass som sticker ut under hustaket för att sedan bulta takåsarna för altanen i dessa järn och vidare ut till den yttre bärlinan och fästa med balkskor eller liknande. Då vilar takåsarna mot husväggen samt i takstolarna.
Åsikter/Bättre lösningar? Andra alternativ?
-Klarar en lös tegelvägg första alternativet?
-Klarar takfoten andra alternativet?
Den tidigare altanen som jag rivit var monterad på detta vis i takfoten, den var i likvärdig storlek och utformning i vikt. Har sett några olika trådar på forumet med liknande funderingar men dom har oftast slutat utan resultat.
Den vikt som taket kommer bära är mellan tummen och pekfingret 45x170 konstruktionsvirke, väv istället för råspont, läkt samt plåttak. Sen så vilar allting på den yttre bärlinan som står på 3 pelare.
Tack på förhand!
Jag har byggt en öppen altan/trädäck på 10x4m som står på 3 bärlinor varav 1 bultad i betongsulan i huset. Nu har jag tänkt att fortsätta med taket som kommer att täcka ungefär halva altanen (4x4m), min fundering är då alltså hur jag ska fästa bärlinan mot husväggen på bästa sätt, då jag har tegelfasad så känns det lite ovisst men vill lösa det så smidigit som möjligt och helst med minsta möjliga åverkan på fasaden, jag har kommit fram till två alternativ;
1. Bärlina/träregel fäst med likvärdig plugg som på den nedre bärlinan i betongsulan (Fischer 140mm) och eventuellt en stödregel mellan övre och undre bärlinan på vardera sida, sen takåsar i balkskor eller vilandes på bärlinan.
2. Bulta 2st plattjärn i varje takfotstass som sticker ut under hustaket för att sedan bulta takåsarna för altanen i dessa järn och vidare ut till den yttre bärlinan och fästa med balkskor eller liknande. Då vilar takåsarna mot husväggen samt i takstolarna.
Åsikter/Bättre lösningar? Andra alternativ?
-Klarar en lös tegelvägg första alternativet?
-Klarar takfoten andra alternativet?
Den tidigare altanen som jag rivit var monterad på detta vis i takfoten, den var i likvärdig storlek och utformning i vikt. Har sett några olika trådar på forumet med liknande funderingar men dom har oftast slutat utan resultat.
Den vikt som taket kommer bära är mellan tummen och pekfingret 45x170 konstruktionsvirke, väv istället för råspont, läkt samt plåttak. Sen så vilar allting på den yttre bärlinan som står på 3 pelare.
Tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja precis! Har överdimensionerat det mesta, det är just själva infästningen jag kört fast på.. Men det lutar åt 2st plattjärn i syrafast på varje takstol sen bultar jag ihop alltihop lite smidigt någon som kommit fram till en 3e lösning?
Medlem
· Västra Götaland
· 257 inlägg
Ja likt det du skriver med dubbla plattjärn. Alternativt få något bockat av en smed som blir som en häng-balksko så du får stöd under din nya takstol också. Annars tycker jag dina lösningar verkar rimliga och du verkar ju iallafall inte underdimensionera.
Alternativ 3 är ju att plocka bort ett par pannrader och lägga dina 45x170 på husets hammarband och täta därefter. Men det är ju betydligt med jobb. Men du får ett tak som förmodligen klarar mer last och får lite mer lutning/takhöjd.
Alternativ 3 är ju att plocka bort ett par pannrader och lägga dina 45x170 på husets hammarband och täta därefter. Men det är ju betydligt med jobb. Men du får ett tak som förmodligen klarar mer last och får lite mer lutning/takhöjd.
Produkter som diskuteras: "balksko"
Balkskor
Balkskor används för att skapa starka och säkra förbindelser mellan två träelement, oftast mellan balkar och stolpar inom konstruktion. De finns i en rad olika storlekar och former, beroende på den specifika tillämpningen. De är ofta
Läs mer
Så långe du borrar i Cement fogen så går det ju att återställa. Ska det vara synligt underifrån?
Ett alternativ är ju att göra både ett och två för maximal styrka, en 45-120 (stående ) eller vilken dimension som nu passar som skruvas både i teglet och fästs i takstolarna med balkskor eller långa skruv, sen en liggande 45-90 som skruvas under denna så får du en fin L kant att lägga dina takstolar på..
Det är väl riktiga takstolar som syns och inte bara dekoration?
Edit, alternativ på alternativet, istället för en liggande kan man ju använda balkskor, men tycker personligen inte det är lika snyggt...
Ett alternativ är ju att göra både ett och två för maximal styrka, en 45-120 (stående ) eller vilken dimension som nu passar som skruvas både i teglet och fästs i takstolarna med balkskor eller långa skruv, sen en liggande 45-90 som skruvas under denna så får du en fin L kant att lägga dina takstolar på..
Det är väl riktiga takstolar som syns och inte bara dekoration?
Edit, alternativ på alternativet, istället för en liggande kan man ju använda balkskor, men tycker personligen inte det är lika snyggt...
Redigerat:
Nu har jag bockat fram ett gäng "balkskor", plattjärn formade som ett u ungefär.. Får se då taket hänger där så kanske jag beslutar mig för att förstärka det med lite regelvirke underifrån också som avlastning att ligga på.. Har dock en ytterligare fundering! Jag kommer somsagt vara tvungen att fästa takåsarna mot den yttre bärlinan med hjälp av balkskor för att tjäna lite taklutning, sen så kommer allting att täckas med nån form av innertak så infästningen blir helt osynlig. Men jag skulle helst vilja få till ett takutsprång på iallafall 300mm på utsidan av bärlinan, hur löser man detta? Har sett folk här på forumet bla som skruvar(?) lösa korta regelbitar på utsidan bara, håller det verkligen eller finns det någon vettigare metod? Även takutsprånget kommer få ett undertak så det är ingenting som kommer att bli synligt.
Vinkeljärn/balkskor samt ankarskruv sen långskruv från insida kanske?
Mvh
Edit; kan tillägga att bärlinan består av en 5m lång limträbalk, 315x90
Vinkeljärn/balkskor samt ankarskruv sen långskruv från insida kanske?
Mvh
Edit; kan tillägga att bärlinan består av en 5m lång limträbalk, 315x90
Medlem
· Västra Götaland
· 257 inlägg
Skruva dit 30cm stumpar genom din limträbalk du. Använd långa skruv bara så lär det räcka med det. Sen när reglar plåt och undertak knyter ihop allting så kommer det sitta som berget.
Tjopp, nu har det tillkommit en till fundering här under byggets gång. 
Istället för att använda balkskor mot min yttre överliggare för att kunna fästa mina takåsar i, kan man då använda sig av en simpel regel som Islander här ovan nämner som skruvas samt limmas i underkant av limmträbalken som dom ska fästas i och därefter lita på att skiten inte kommer att ramla ner? Om ja, hur gör jag det på smidigast vis?
Tack på förhand
Istället för att använda balkskor mot min yttre överliggare för att kunna fästa mina takåsar i, kan man då använda sig av en simpel regel som Islander här ovan nämner som skruvas samt limmas i underkant av limmträbalken som dom ska fästas i och därefter lita på att skiten inte kommer att ramla ner? Om ja, hur gör jag det på smidigast vis?
Tack på förhand
Klicka här för att svara