Altan & Uteplats
Mlwd: Nu behövs konkreta råd för att lösa ett trist problem. Jag har ett trädäck med rillad trall. Ca 45 m2. Det är tryckt furu 28x120, vanlig byggmarknadskvalitet. Trallen har legat obehandlad i fyra år så när som på sopning då och då. Nu har det blivit dags att fräscha upp och olja in. Inför detta skurade vi med trallrent och sköljde av noggrannt. Idag ser hela ytan ut som en
sockerollon: [citat] Tack för svar. Ska jag göra det enklast för mig så monterar jag fjädrar i de "bakre" förankringarna mot huset då. Blir lite mindre saker ner mot förankringen i stolpen vilket förenklar betydligt när man behöver plocka bort dem.
Maxwells demon: [citat] Vad för modell av balksko? Man antar faktiskt att det är skruvarna/spikarna som tar lasten och inte anligget underkant. Så om du skruvar rätt och första skruven/spiken ligger rätt avstånd från underkant regel så är det inte balkskon som är dimensionerande. Kommer inte ihåg måttet underkant > översta infästning...
trendol: Hej! Behöver lite råd här nu när jag äntligen har fått hem allt virke m.m inför mitt altanbygge. Jag är högst nybörjare på detta bör sägas, så lite blandade frågeställningar: 1) Jag har köpt sibirisk lärk som trall. Vad behöver jag tänka på när jag kapar och lägger dessa? Jag har hört att det krävs förborrning samt kärnsidan ska vara uppåt, stämmer? 2) Just angående
MathiasS: Gamla Lissma såg, nu Beijer sedan länge, har alltid haft ett bra sortiment av tryckt virke.
Daizen: Tack så jätte mycket för tipsen! Stod helt still i mitt huvud efter att de omkullkastade min senaste idé, men nu har jag lite idéer hur jag kan göra, ska bara bestämma mig för vilken av dom :)
solero: Tänkte bygga pergola med måtten b:4m, h: 2,5m, d:4m. Vilka dimensioner är lämpligast? Har tänkt att sätta fast den i väggen. Räcker det med tre stycken 70x70 stolpar? Eller är 95x95 ett bättre alternativ?
Snowflakes: Hej, Har nyligen inhandlat ett begagnat uterum i aluminiumstomme som jag försöker få ihop. Tyvärr tillkom det inte någon byggbeskrivning och jag kan inte på någon av delarna se vilket fabrikat som det är. Är det någon som kan identifiera detta så jag kan få tag på tillverkaren, och eventuellt byggbeskrivning? Har bifogat lite bilder. [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Tack på
mexitegel: Ja, vill man bli blåst är det fritt fram. Cupronols trallrent innehåller tex bara kaustiksoda utspätt med vatten.... Jag har heller inte märkt att specialprodukterna skulle vara bättre än vanlig såpa. Oljar man in sin trall så fastnar smutsen mycket lättare och man behöver tvätta mer.
anders07: Låt det vara eller Sioo skulle jag också köra på...
AG A: Prova att hissa ca 10 mm ytterligare. Det borde inte innebära några problem för fönster och dörrar. Sätt därefter en kil, och skruva fast med fransk skruv i markskruven. På så sätt kan du tillåta ytterligare en liten sättning. Försök även att leda bort regnvattnet. Häll därefter koll, så sättningen tycks avstanna. Gör den inte det, måste du ta bort skruven, och ersätta den
rogi: Jag håller med maxitegel om att det generellt är snyggare att ha trall längst med husväggen. Var det nån speciell anledning till att du ville ha det i vinkel?
kirilian: Är det nån som har lagt trall i Cumaru? Är lite nyfiken hur det ser ut efter några år.
Marcussjogren: Det beror ju lite på vad man vill ha för still. Vill du ha det billigt så är ju sågad furu och slamfärg ett bra alternativ. Linoljefärg är ett annat. Jag målade en grind på 2x1m med 0,5L färg och då har jag drygt 4dl "grundfärg" kvar. Grundfärgen blandades av färg och linolja (30/70%, färg/olja).
Stringfellow Hawke: Montera är ju plätt-lätt! Pruta bort den delen först och främst. Jag köpte på nätet, 140kvadrat tror jag siten hette. Funkade helt ok med normal dhl-bil dagtid. Dom hade en grå som lager-färg betydligt billigare än att välja färg själv.
Marcussjogren: Kolla med försäkringsbolaget om skadedjursdelen tar det. Altanen tillhör ju bostadsdelen även om den är utomhus, så viss chans finns det ju :)
cazz: Tack nu börja det likna något. Tittar redan ni på marint tyg men även markisväv Visste inte att de såldes markisväv metervara :)
kebab: [citat] Ajjamensan, spikade ihop en! Det blev görbra. Haft många goa tupplurar där :D [bild] [bild] strax under 2000kr ungefär... Tog några timmar... Enda missen var att längderna på virket gjorde så den är lite för kort, ca 1,65m. Ska sälja denna till grannen och bygga en 1,80m ;)
Ansy_74: Hej Jag funderar på att bygga ett uterum under balkongen på vårat suterränghus. Idag sitter det ett korrugerat plåttak under balkongen som den tidigare ägaren har satt dit. Men om jag ska ha ett uterum måste jag få tätt kring de stolpar som håller upp balkongen. Jag gissar att jag måste byta plåten mot något "slätt" (typ kanalplast) om jag ska få till det. Efter som det är ett
Mattias_Eson: [citat] Det går att dra fransk träskruv i undersidan av bärlinan som man kan använda för att justera in höjd/fall med. Det går ju att efterjustera med den också. Och det gör jobbet med plattorna lätt eftersom man bara skruvar ur skruv efter skruv tills de ligger an mot plattorna.
Keexet: Jo jag spikade ihop dem, skrev nog det i ett första utkast som jag sen redigerade och just den infon föll bort. Men det är klart, bygger man av en längre bit stock, som väger sina modiga kilon ligger den nog på plats av sig själv och blir aningen mindre svårflyttad om inte benen är en fast del av konstruktionen. Du har säkert rätt angående barkningen. Jag hade ganska låga ambitioner
Pagno: http://www.northstar.se/se/produkter/friluftsutrustning/forvaring/vattentata-packpasar/silva-carry-dry-bag-36l.html Kanske inte vad du är ute efter, men hela familjen och grannarna har då varsin boxboll om du sätter upp några krokar.:o Nej allvarligt, det finns de som använder sig av "bilskydd" över hela setet! Kanske något för er?
Liemannen: Ja, att trampa runt på det funkar nog inte. Jag har med mig två små bitar plywood att gå på, dom sprider vikten tillräckligt bra. Mycket möjligt att det håller, men är man orolig så är det ju iaf inte så jobbigt att bli av med snön.
Hemmakatten: Jättefin altan och staket och bra proportioner på altanen jämfört med huset! Många altanbyggen idag är alldeles för stora så det ser ut ut som en altan med hus i stället för tvärtom
huggan: Ja, att bygga en sån här trapp utan erfarenhet kan ta väldigt lång tid. 10h bara för att klura ut saker. Men har man duktiga killar löses detta på tre dag vilket då blir 24h.
mrVoodoo: Bänkskivebeslag kanske? Så kan du efterspänna om det visar sig att virket krymper lite. T.ex. http://hafele.com/se/sv/external/blaetterkataloge/dgh-m2013/blaetterkatalog/html/baenkskivebeslag_hafele_baenkski.html