F
Finndjävel: Lägg mellanrum mellan plankorna när du byter.Tryckt är såklart att föredra men en vanlig obehandlad 45x220 håller i många tiotals år bara den får torka upp mellan regnskurarna. Tidigare ägare har lagt plankorna utan mellanrum så vatten och skit har lämnat liggandes konstant. Då blir det sådär, annars hade de hållit i tjugo år till.
4 svar · 6,3k läst
·
sir_daniel
sir_daniel: En klick rinnig cement i hålen innan du bankar ner dem kommer göra susen
2 svar · 1,8k läst
·
S
sofieosterlund: Härligt! Det behövs verkligen en pool idag. Jag tror jag hoppar i själv.28 grader och solsken
15 svar · 6,8k läst
Fainerfors
Fainerfors: Hej! Håller på och renovera farstun, men vet inte om vi ska reparera det som är dåligt eller riva allt och göra allt nytt från grunden. Besitter lite byggkunskaper, men har aldrig gjutit eller rest stomme, tips och ideer. tanken är att det ska bli en balkong uppe på. Lite bilder på hur långt jag kommit: [bild] [bild] [bild]
0 svar · 2,2k läst
·
helrob
helrob: Jag har också en Kalmar och är precis på gång med altan, jag tänker lägga den flytande. Kanske någon täckbräda mot fasaden men inte bärande. Beror kanske på vilken höjd man lägger den på också, vår blir låg.
1 svar · 1,8k läst
prototypen
prototypen: lät mycket stenmjöl, stenmjölet ska väl bara vara som spackel. Protte
1 svar · 1,2k läst
K
kanelglass: Kanske bäst att ta bort däcket helt och hållet. Hade varit lättare att låta det va kvar bara
4 svar · 3,1k läst
Chrissofsweden
Chrissofsweden: [citat] Spännande med svar på den där frågan. På nått sätt så vill jag inte läsa det ena eller det andra.
3 svar · 1,6k läst
·
J
JPW: www.ostersjokompaniet.se/ T.ex. något i kategorin: www.ostersjokompaniet.se/textil-tyg/tyger/nat-undertyg
3 svar · 1,4k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Bygg en enkel låda mha reglar (tex 70x45 eller 95x45 och vinkeljärn, och sedan ngn väderbeständig skiva. Glöm inte ventilation nere och uppe så luften kan cirkulera kring kompressorn, samt ev en dörr som skyddar själva fryden från väder och vind... Utgår ifrån att du tar in frysen sen på vintern (då de flesta inte klarar av att vara varken på slagan eller avstängda i
1 svar · 1,2k läst
A
Angelo Gabriel: Det ska jag göra Tack så mycket 😊
2 svar · 960 läst
M
Mellanbarn: Nackdelen blir väl att börja bygga trädäck när ni håller på att packa upp. Dessutom kanske ni får andra idéer om trädäck efter att ha bott i huset ett tag. Men har ni tid och ork så bygg, och bygg igen om det blev galet.:)
8 svar · 3,2k läst
B
SBH: tycker det är samma
3 svar · 3,2k läst
·
anders07
anders07: Vinklar är ju rätt enkelt, för ett hörn måste du komma till 90 grader och då fungerar ju 45+45. För att skapa en 45 graders vinkel lika mellan två reglar/plankor blir det ju helt riktigt 45/2=22,5 grader.
2 svar · 11,7k läst
larsbj
larsbj: Nu beror det en del på vart du bor, men utan uppvärmning kommer du få minusgrader även i den bättre isolerade varianten. Tror det är bättre att ni utgår från vad vill ni med uterummet, och sedan bygger därefter. Vinterisolerat går bra att göra med båda byggsätten. Det finns ju inget "måste" värmas utan det beror av vad ni vill, eller växterna vill ha.
1 svar · 5,1k läst
(Inte Alltid)Glad Ammatör
(Inte Alltid)Glad Ammatör: Att jag inte tänkte på det, Anders! Tack, skall höra med lokala firman.
7 svar · 2,4k läst
anders07
anders07: Ramp kan bli knepigt då trall blir väldigt hal när den blir blöt. Vi hade vanligt impregnerat runt vår förra pool och det rekommenderar jag inte alls! Som sagt väldigt halt och de sprack rejält redan efter andra säsongen med en massa stickor i fötterna som följd. Jag skulle köra på rillad trall och helst komposit men annars något tåligare än vanlig furu...
1 svar · 1,4k läst
·
M
Mellanbarn: Snyggt. Men kommer chilin gilla skuggan bakom räcket?
8 svar · 3,7k läst
·
magda136
magda136: Ooooops... Trist läge... http://mobil.corren.se/nyheter/kinda/skulle-grilla-fick-eldsvada-om4147023.aspx
0 svar · 1,4k läst
S
Sofie38: Det var ju inte så mycket, det var ju bra, nu har jag att fundera på i helgen! Vi har också tak på balkongen men jag tror det kommer in lite mer väta på vår än din, eftersom vi har ett helt rakt tak, sutteränghus, och balkongen är bara ca 120 djup.
44 svar · 34,6k läst
·
R
Robban_C: Sebastian: Ja, ska man gå "by the book" så ska all matjord bort men precis som Tri säger så beror det ju lite på vad man ska göra. Ska man göra en byggnad så SKA all matjord bort eftersom den ovillkorligen sätter sig när organiskt material bryts ner. Här handlar det antagligen inte så mycket om belastningen som att materialet alltså förändrar sig över tid. Kommer man ner i ex vis
42 svar · 39,9k läst
·
E
epch01: Ugnen köptes från Kakelugnspannan och kom färdigmonterad. Murade ett underrede och lyftes upp med en traktor. Hur kul och användbar som helst. http://www.vedeldadstenugn.se/
6 svar · 11,1k läst
·
h-man
h-man: Lathunden hade jag missat. Tack för tipset. Ska kolla närmare på den. Känns som att jag kör på 45*170 och får helt enkelt gräva lite extra. Plattor -Byggmax 45*45 känns spontant billigt och bra. 1kubik makadam / 20plattor - har jag räknat rätt då?
11 svar · 6,8k läst
·
pelpet
pelpet: Skogsstyrelsen har lite bra info om skötsel av enskilda vägar. http://www.kunskapdirekt.se/sv/KunskapDirekt/vagar/
3 svar · 1,4k läst
Exostor
Exostor: Lite ventilation vid nocken brukar bara vara bra, så länge regnet inte tränger in. Helt tätt ger fuktproblem.
1 svar · 6,2k läst
·
Janus82
Janus82: Absolut att du ska reklamera. Några enstaka gånger har jag beställt hem virke från en brädgård som jag vet är bra och de gångerna har jag fått finare virke än vad jag hade plockat ut själv trots att jag är kräsen. En brädgård som försöker lämpa över skit när man beställer ska man inte vara kund hos så testa en annan leverantör i framtiden.
7 svar · 3,3k läst
N
nicmarxp: Kul att du delade med dig av ditt bygge! Lite sen fråga, men var köpte du virket, och vad gav du för det per löpmeter? Tänkte om det är mindre risk för krokighet/ojämnhet om man köper lite dyrare. Jag funderar på detta för 19.50/lpm: http://www.wramstra.se/product/28-x-145-th-norrlandstrall Har ju läst om många här som tycker byggmax för 9.90/lpm inte är helt fantastiskt. Jag
15 svar · 34,4k läst
·
Chainsaw_
Chainsaw_: Så om jag fattat det rätt.. med mina mått.. 10m x 4m med dimension 45x170 så behöver jag 15 plint? (vill inte borra i putsen på kåken, så sätter plint intill huset som bärlina ist)
5 svar · 2,7k läst
Hagenblad
Hagenblad: Så ingen rekomenderar att gjuta egna plint på grusig plan mark?
31 svar · 67,7k läst
·
N
Neumank: Hej, Har flyttat in i nybyggt område i Göteborg där samtliga radhus har en mindre altan/trallyta samt ytterligare gräsmatta. Vi är flera husägare som nu vill utöka trädäcket ytterligare och vill gärna att en professionell snickare utför arbetet då förhoppningen är att uppdraget ska vara attraktivt med flera uppdrag på samma gata. Någon i Göteborgstrakten som har tips på företag
0 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.