Goddag. Jag har lagt ett trädäck på ca 4,6x3,8 meter. Jag har köpt trallbrädorna i omgångar, främst eftersom vi inte har nåt släp utan fraktat det på takräcke. Den sista omgången brädor, de sista fem på kanten, är avsevärt mörkare och gråare i tonen än resten.
Har jag gjort ett generalfel, som köpte brädorna i omgångar? Eller kan man förvänta sig att de kommer jämna ut sig tonmässigt? Grånaden får en att tänka att detta var en äldre hög med brädor, och den mörka tonen kan bero på extrem fukt (de kändes extratunga). Det är samma impregneringsprocess och träslag, så de borde landa i samma utseende. Tycker och hoppas jag. Nån som vet bättre?
Vi planerar att olja in däcket i en mellanbrun färg.
Har jag gjort ett generalfel, som köpte brädorna i omgångar? Eller kan man förvänta sig att de kommer jämna ut sig tonmässigt? Grånaden får en att tänka att detta var en äldre hög med brädor, och den mörka tonen kan bero på extrem fukt (de kändes extratunga). Det är samma impregneringsprocess och träslag, så de borde landa i samma utseende. Tycker och hoppas jag. Nån som vet bättre?
Vi planerar att olja in däcket i en mellanbrun färg.
Utan att ha sett hur ditt däck ser ut så tror jag nog att det kommer jämna ut sig. Vi köpte all vår trall i en packe, men la den vid två olika tillfällen, med några veckors mellanrum.
Bara det gav rätt stor skillnad i nyans, men det jämnade ut sig relativt snabbt. Bara ytterligare några veckor senare såg man knappt skillnad längre.
Bara det gav rätt stor skillnad i nyans, men det jämnade ut sig relativt snabbt. Bara ytterligare några veckor senare såg man knappt skillnad längre.
Tack, då finns det kanske hopp. Det däck vi byggt nu är första etappen av två, och vi tänker olja in allt därefter. Då får vi hoppas att det jämnat ut sig tills dess (kanske tre veckor bort, med all markberedning inberäknad). Om det ser lika knas ut då byter vi nog ut brädorna.
Fråga: Kan olja med pigment försvåra denna utjämning, ifall det bara är lite knas och vi väljer att olja in det?
Så här ser det ut i nuläget, i dunkel kvällsbelysning. Observera att de åtta brädorna längst till höger inte har skruvats fast.
Fråga: Kan olja med pigment försvåra denna utjämning, ifall det bara är lite knas och vi väljer att olja in det?
Så här ser det ut i nuläget, i dunkel kvällsbelysning. Observera att de åtta brädorna längst till höger inte har skruvats fast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara