Är på g att börja bygga min grillhörna/utekök men är lite osäker på dimensioneringen...

Frugan vill inte att det ska se för klumpigt ut, vilket ju ofta är risken när man bygger själv, man tar i lite för mycket vad gäller virket... Iaf jag.

Det jag tänkt är, på innerväggen tre stolpar av 2x 45x95 så man får ett naturligt upplag för bärlina som jag tänkt 45x120 - drygt 3 m lång. Andra långsidan däremot är bara tänkt 2 stolpar, en i varje hörn - alltså 3m emellan. Räcker det med 45x120 där med eller behöver jag gå upp till 45x145 eftersom det blir 3 m spännvidd.

Och sen takreglar 45x120 som får 1,8 m mellan upplagspunkterna. Eller räcker det med 45x95 där då och kanske hellere lägga dessa tätare? Takbeklädnad blir nog råspont +papp.

Beror också lite på vilken taklutning du har och förväntad snömängd...

Lite dimensioneringshjälp finns på träguiden:
http://www.traguiden.se/konstruktion/dimensionering/hjalpmedel---tabeller/

Här står om Takbalkar i konstruktionsvirke:
http://www.traguiden.se/konstruktio...uktionsvirke-i-ett-fack/?previousState=100000

Är det i V götaland är det troligen snözon 1,5 - 2 som gäller - dvs 45x145 till 45x220 (beroende på cc) för 10 graders lutning, 3m spännvidd.
45x145 funkar då med c24 virke för cc 600 mm iaf :)

/K

Det är på västkusten så snö är sällan ett problem...
"Innerväggen kommer ha 3 stolpar så där blir det bara 1,5 m mellan stödpunkterna.
Vid ingången skulle jag bara vilja ha 2 stolpar så där blir det ju 3 m.

Men som takreglar måste väl Max 120 räcka? 1,8 m blir det ju där. Blir ju mer eller mindre bara ett fristående skärmtak...

Så korta spännvidder som 1.8 m finns inte på träguiden, där måste man räkna själv isf.
Men sen kan man förstås gå lite lägre, de officiella guiderna är ju för att ta höjd för storm såväl som 100-års snökaos...
Jag har sett 95x45 med nästan 3 m spännvidd på skärmatak (plast iofs) också som har hållit i tjugo år....då har iofs ägaren stöttat detta under vintern för att inte behöva raka av snön.

/K

• Gilla
Camath
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.