A
ArneTW: Jag skulle inte gjort nåt särskilt... det är ju inte så att det kommer att rasa imorgon. Det är ju bra att kolla upp det med nåt års mellanrum och göra om göra rätt när det behövs... /ATW
4 svar · 2,2k läst
·
thomas33
thomas33: Finns vindskydd som man drar ut från sidan. Jag har sett 180x300cm som max. [bild]
2 svar · 6,5k läst
·
N
nicmarxp: Ok fris också.. Låter bra:)
7 svar · 10,5k läst
·
larsbj
larsbj: http://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering Här är en bra tjänst där du kan knappa in dina mått och få exakt svar
7 svar · 3,3k läst
·
Å
Åhgren: Nästa fråga då Vilken grill är mest prisvärd? Grillen ska stå under altantaket med skydd på sig när den inte används
2 svar · 10,8k läst
A
Alej: Hur mycket såpa och hur mycket vatten blandar du? Hur ofta bör man såpa altan. Jag har precis lagt en ny altan. Bör jag såpa redan detta året?
10 svar · 48,4k läst
T
toolman77: Klena bärlinor kräver fler upplag men inte fler bärlinor om du håller dig innom rimliga dimensioner. med 45x145 som bärlina och upplag på 1,5 meter kommer kan du lägga bärlinorna ca 1,5-1,8m meter från varandra och köra med 45x145 även som skruvreglar. Du får då 145+145+28= 318mm på höjden och har några milimeter över till plinten. Om marken är stabil kan det även fungera att
4 svar · 5,3k läst
·
fremax
fremax: Distans mellan som jämnar till + kar du kollat så inte fästena för markiserna ändå håller ut markisen förbi ?? Med vänlig hälsning, fremax
1 svar · 7,0k läst
·
FruJosefsson
FruJosefsson: Vi ska bygga en 55 kvm stor altan UTAN uterum och med schakt, snickeri, staket osv skulle det ta cirka 2 v, kanske 1,5. Betalar 58' för arbete och material efter ROT.
6 svar · 3,4k läst
M
MrElliott: [citat] Risken med tunna reglar är att de skruvar sig lite även om de ligger plant. Jag hade lagt 45x120 ned på sidan och kör 34x145. 120 ger mer vridstyvhet och 34 ger tyngd som håller ned reglarna. Ännu bättre är ju om du kan borra ned några järn i några plattor också. 45x70 + 28x120 kan funka om det inte blir för högt men även där kan de bågna och resa sig lite om du har otur.
4 svar · 1,8k läst
Stefan N
Stefan N: Vi tycker helt enkelt olika, jag känner mig trygg i min åsikt och du i din....
20 svar · 10,1k läst
·
F
Finndjävel: Åtminstone här i Finland har alla välsorterade brädgårdar nånting som kallas för "staketbräder" menade för ändamålet. De brukar vara finsågade med rundade hörn med måttet 20x95 och färdigt grundmålade vita på alla sidor. Antagligen finns nått liknande i Sverige. Det din granne vill använda kallas för järnvitrol.
12 svar · 1,5k läst
T
toolman77: Om det är modellen metallrör med tyg över så tycker jag att ni ska dra ut stormlinor också. Även om den står kvar så är det lätt att hela konstruktionen viker sig om det blåser på ordentligt.
1 svar · 12,3k läst
M
Micro: Lägg gärna dit en täckande mark duk under altanen så är du säker på att inget grönt tittar upp. :)
2 svar · 6,3k läst
·
K
Kallebo: Det borde bli mycket stabilare. Undersidan kommer ju ändå aldrig att synas. Jag hade byggt med rutnät. Kan du inte lägga upp några bilder? Vi funderar på att plantera en liknande cirkel med bokplantor för att ha en rund pool och studsmatta i.
5 svar · 4,5k läst
·
Demmpa
Demmpa: Här är en tråd om att välja typ av plint, https://mobil.byggahus.se/forum/altan-uteplats/197996-vad-ska-jag-ha-plint-typ-bild.html http://friggebod.blogg.se/2010/september http://trädäck.se/byggbeskrivning.html
26 svar · 12,3k läst
·
yonna
yonna: Nå - är du färdig nu? Bilder! :rolleyes:
14 svar · 20,9k läst
·
A
Anna Lilja: Tack för synpunkter! Har funderat fram och tillbaka och bla haft trappa (bänkrader) med i funderingen, men till sist landat i att skippa det i söderläge för att få en större "hel" altan. Har däremot funderingar på trappa (bänkrad) på gaveln av huset. Det visade sig att det gick att sänka altanen något (20cm) så nu blir den inte fullt så hög. Tror och hoppas att det blir bra!
12 svar · 12,3k läst
·
Semiproffset
Semiproffset: Hej. Bilden på det vita räcket högre upp, tog jag från nätet. Det är alltså inte mitt räcke..
13 svar · 11,5k läst
·
S
Skooda: Så här gjorde jag, bröt av för att få två lika stora "inramningar" [bild]
3 svar · 12,1k läst
·
F
Finndjävel: [citat] Nej. Om de kostar samma så kör på A.
7 svar · 5,4k läst
Tomture61
Tomture61: Iom att virket ligger mot marken kommer det att ruttna fortare än om det varit en betongplatta med syllpapp
5 svar · 2,5k läst
·
netwolf
netwolf: Nä, horisntella. Ungefär som detta. [bild]
4 svar · 3,0k läst
·
B
Beemaster: Om man tittar på fraktkostnaderna från Dalarna så skulle den halvpallen kosta ungefär 3 500:-. Det innebär att denna sträcka kanske skulle gå att få för hälften, men jag tvivlar på det. Dessutom är det problem med beställningen då deras hemsida är bara på finska, och sedan blir det en extra fraktkostnad (och ev. tull) bara för att ta pallen från Torneå till terminalen i
15 svar · 5,9k läst
B
Beltis: Jag har gluttat i ett par trådar där stensättning har offererats oerhört dyrt. Det enkla svaret är att ta in offerter. Eventuellt så är inte ditt uppdrag så tilldragande då många moment redan är gjorda. Finns lite att läsa här också: https://www.byggahus.se/tomt/pris-stensattning
1 svar · 6,8k läst
M
MissAnpassad: Eller varför inte förstora balkongen så dess golv blir taket?
2 svar · 2,1k läst
·
Anna_H
Anna_H: Ja, men då är det ju bara skönt. Eller så öppnar man bara 5 centimeter då.
9 svar · 2,7k läst
J
jarlhov: Hej, Det ligger idag plattor i uterummet och mått mellan syll och bärlina är 2000 så där är inte utrymme att lägga en regel på platt. dvs antingen byter jag syllen mot en 90 syll och åker på att byta plintar. eller så salar jag på den 70*70 som ligger där idag.
5 svar · 2,1k läst
maah
maah: Blir ju lite knepigt om du ska sätta dom på insidan. Om du ska använda spjälor som är t.ex. 45mm och lämnar 45mm mellanrum mellan spjälorna så kan du sätta dom omlott.
1 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.