Efter att ha ritat lite på vårt L-trädäck och funderat på hur stort det ska vara, har jag kommit fram till att det hade blivit betydligt mindre att mäta och kapa och därmed gått mycket fortare att bygga, om man kunde använda hela längder i så stor utsträckning som möjligt.

Jag bygger lågt, direkt på stenplattor, och tänkte använda 45 x 95 reglar.

Så här kommer några frågor om detta:

1) Om jag på ena sidan vill ha cirka 360 cm djup + reglarnas djup, är det realistiskt att köpa ett gäng 360 cm reglar, och använda de längs hela raden? Eller kan man räkna med att vissa reglar man får är 359 cm och blir det då för löst?

2) Samma som ovanstående, fast med trallen. På motstående sida skulle det passa perfekt om trallen var 300 cm så blir det inga skarvar och jag bara lägger frisen utanpå.

3) Är det någon nackdel att ta längre trall för att slippa skarva på den långa sidan, cirka 10-12m? Den jag funderar på finns i maxlängd 4.8. Är det större risk för att de är snea med längre trall, eller är det kanske t.o.m. bättre?

4) En fråga som är relaterat till allt detta, ska man rensåga trallvirket? Isåfall hur mycket? Är trallen perfekt 300 cm, så känns det ju synd om man ska såga av lite på varje sida. Vad är fördel/nackdel med att rensåga?

Jag har med en liten skiss så ni kan se vad jag menar. Stort tack på förhand!
7SD1qwp.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Allt virke köpt till vissa mått ligger alltid på lite plus (enligt min erfarenhet i alla fall). De är aldrig för korta, men 1-2 cm för långa. Dessutom är de inte kapade i vinkel, de är alltid lite sneda, så man får rensåga dem.

Så ska du ha längder som är 3600 kan du lugnt köpa virke som säljs som 3,6 meter, och rensåga dem.

Vet inte om jag fattade riktigt. Du ska väl lägga trallen på längden? Skulle iaf jag ha gjort.

Reglarna brukar vara ganska exakta med utsatt längd, dock inte trallen. Blir inte snyggt om du skarvar all trall i samma regel, de ska sättas i fallande längder så att skarvarna hamnar utspritt över hela golvytan. Dock över minst tre reglar, annars kommer trallen att fjädra.

Jag skulle inte ödsla tid på att kapa tralländar, bara om den är sprucken (vilket de är ibland).

Sen måste du lista ut hur du ska göra i vinkeln. Eftersom djupet på de räta delarna inte är lika djupa kan det bli lurigt. dvs hur kommer de räta benen att mötas i vinkelhörnet? Hade de räta delarna varit lika djupa hade jag låtit de mötas i en 45graders skarv från hushörnet räknat. Eller så gör man på något sätt tre sektioner 2 räta och en vinkelsektion som så att säga förbinder de två räta. Det är inget snyggt om de inte möts skarv mot skarv från de två olika räta delana, och då måste 45graders vinkel stämma exakt.

Eller jag kanske har missförstått din skiss?

Tack för svaren, alla trall ska ligga från höger till vänster, som de röda brädorna i bilden. Så i vinkeln kommer jag bara lägga rakt utanför, rensåga 45 grader och lägga en fris.

På så sätt skulle det inte bli några konstigheter, mer än att jag behöver kapa ramarna så att de passar ihop. Detta var ett tips jag fick i en annan tråd här, jag hade först tänkt nåt som du sa, där all trall är vinkelrätt mot huset, och hörnan är 45 grader, men det verkar bli mer jobb och kan krångla om/när trallen ändrar form.

Låter det bra?

Det funkar. Bara att du får den smalare sektionens trall "på tvären" kan jag tycka. Men du slipper skarva. Och du slipper vinkellösningar, blir rätt krångligt. En variant är att man har en "frisbräda" där de olika sektionerna möts i en 45graders skarv. Då gör det inte lika mycket om ändarna inte möts exakt. Blir ganska snyggt faktiskt. Fundera på det....

Jag kanske krånglade till tråden med min långa fråga, så jag ställer den igen kortfattat:

Skulle du rekommendera att bygga trädäck med färdiga längder för att såga så lite som möjligt? :rolleyes:

Jag hade velat ha så få skarvar som möjligt. Det är oftast där det blir fult med tiden med ändar som reser sig eller spricker.

Jag hade rensågat varje bräda.

Precis jag tänker på bild 2 i din länk. Snyggast. Eftersom längden på trallen inte kommer vara exakt blir det snyggast om du renkapar varje bit, även om det bara är någon cm. Det är inte så mycket jobb faktiskt. Som du säger, du ska ju sitta och titta på detta i några år. Nu tror jag du skulle lägga fris ändå, men om man inte gör det har jag i efterhand gått och retat mig på den påtryckta märktexten som ofta finns på ändträt. Den vill man ändå såga bort om den skulle bli synlig någonstans.

Trallvirket man köper är inte tillräckligt exakt i längd.

Beräkna längderna så att du har några centimeter för långa bräder säger jag. Sen tar du kapsågen och sätter upp ett stöd på längden så går det fort att kapa allt i exakt samma längd, och så får du dessutom fina ändar på köpet.

Reglar som läggs upp på balkskor är inte lika noga vad gäller längden men i det stora hela är väl ett antal kapningar (om man har en elektrisk kapsåg) väldigt försumbar i ett altanbygge?

Tack för tipsen. Vad är det som tar längst tid då i ett altanbygge? Är det att skruva i alla 1500+ trallskruvar? :)

Det jag tänker bygga är cirka 55 kvm. Försöker spekulera hur lång tid det tar:

1) Lite markarbete, men större delen har redan plattor, så det är bara en liten remsa runtom som ska fixas = 6 timmar
2) Bygga ramen + reglar, typ 40 stycken = 8 timmar?
3) Lägga på och skruva trall = 16 timmar

Men jag tyckte det stod nånstans att hantverkare skulle ha 25.000 för att göra detta, så jag kanske missar något eller överskattar min förmåga. Jag har ju faktiskt aldrig byggt något så stort tidigare :)

Alla säger "Det tar alltid längre tid än man tror", men tar det verkligen längre tid än vad jag skrivit ovan? :)

Detaljerna, gersåga om du skall ha fris, renkapa, mäta osv. Att dra i resterande skruv efter att all trall är på plats tar nog max några timmar.

nicmarxp skrev:
. Försöker spekulera hur lång tid det tar:

1) Lite markarbete, men större delen har redan plattor, så det är bara en liten remsa runtom som ska fixas = 6 timmar
2) Bygga ramen + reglar, typ 40 stycken = 8 timmar?
3) Lägga på och skruva trall = 16 timmar
Mer realistiskt är nog närmare dubbla tiden ;).

För mig tog markarbetet (färdiga plintar) samt reglarna mest tid. Är det rakt och snyggt på plats går det rätt fort att kapa trall. Skruva går väldigt fort.

Tralländarna är ju ordentligt impregnerade så jag brukar undvika att rensåga dem. Då är det risk att man blottar virke i mitten ditt impregneringen inte riktigt nått, med risk att ändarna reser sig och splittrar sig med tiden. Jag försöker sätta "originaländarna" inne på däcket och de sågade ändarna i kanterna.

• Gilla
Simonbergman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.