Efter att vi köpt vårat hus, följde en gigantisk blom&träd rabatt med på köpet. Vi har snart bott här i 2 år och eftersom varken jag eller min sambo har särskilt gröna fingrar så gjorde vi ett försök att få till den, men insåg att det var utanför vårat område! :confused: :p

Runt planteringen så hade tidigare husägare gjort en ram av storgatsten. 2st på varandra. Vi har nu börjat plocka bort dessa då vi får hit en traktor till veckan som skalar av all jord, växter, rötter, stenar, buskar.. och kör bort det.

Det handlar om ca 150st stenar. Har surfat runt lite och hittat några sidor som säljer dessa. Bla stenmagasinet. Vet inte om det är exakt denna vi har, men den är extremt lik. (Ska fota om nån stenkunnig vill avgöra)

http://www.stenmagasinet.se/gatsten.html?storgatsten_portugisisk_roritz

Priset för dessa är 965;-/m2 nypris. Enligt deras sida så står det 28st/m2 jag har 150 st. Antar att det är m2 dom räknar på deras sida och inte antal stenar.. för om det vore antal stenar och jag "skulle" ha köpt dessa så blir den pengen 144 750 svenska kronor? Låter sinnessjukt..?😀

Vad kan man sälja dessa för?

Åsa Lund
Kolla pris på storgatsten på blocket?

• Gilla
Chainsaw_
  • Laddar…
Typiskt pris på Blocket är 15-25 kr styck. Så ett par tusen för hela lasset (150 sten = två släplass). Men varför inte behålla dem och göra nåt fint? Storgatsten är i min mening den snyggaste typen av kantsten, även om det inte är mot en blomsterrabatt.

Ja du lär tyvärr inte få några stenmagasinetpriser för stenen. Jag skulle också hållt de själv till kommande projekt. Sedan är det lite kul att storgatsten, även om det kanske inte gäller din, med patina, (nött och slipad yta) ofta inbringar ett högre pris än ny.. Portugisk granit håller oftast högre kvalité hårdhetsmässigt än svensk. Ändå är svensk något dyrare .

JT83 skrev:
Priset för dessa är 965;-/m2 nypris. Enligt deras sida så står det 28st/m2 jag har 150 st. Antar att det är m2 dom räknar på deras sida och inte antal stenar.. för om det vore antal stenar och jag "skulle" ha köpt dessa så blir den pengen 144 750 svenska kronor? Låter sinnessjukt..?��
Hallå, här är det lite väl optimistiskt räknat..... Stenarna kostar inte 965:-/st (965*150=144750) utan 965/m².

Ditt värde med "nypris" blir då 150/28*965=5169,6:- vilket förvisso är en del pengar det också men inte 140 tusen. Styckpriset blir då 965/28=34,5 avrundat.

• Gilla
GreenYoda och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.