3 197 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
ENKEL golvisolering av redan befintligt uterum
Vi har ett uterum, byggt på ca 80cm (krypbart) höga plintar. Det är över huvud taget inte isolerat. Vi har haft det så sen det byggdes för 8 år sen, det är rätt ok, men vi funderar om man kan göra något enkelt för att få lite varmare om fötterna på vår/höstkvällarna. Golvet är helt enkelt ett regelverk byggt på plintarna med ett furugolv ovanpå.
Vi kommer inte bryta upp golv, gör vi något gör vi det underifrån.
Har lite tankar:
1. Bara spika på något lufttätande underifrån.
2. Trycka in frigolit mellan reglarna och sätta något undertill (träribbor? Något lufttätt?)
3. Spika frigolitplattor längs hela golvet underifrån.
Något enkelt alltså. Lever rätt bra upp till mitt nick, är inte särskilt intresserad av att göra något stort. Har ni några tankar, bra förslag, egna erfarenheter? Jättetacksam för svar
Vi kommer inte bryta upp golv, gör vi något gör vi det underifrån.
Har lite tankar:
1. Bara spika på något lufttätande underifrån.
2. Trycka in frigolit mellan reglarna och sätta något undertill (träribbor? Något lufttätt?)
3. Spika frigolitplattor längs hela golvet underifrån.
Något enkelt alltså. Lever rätt bra upp till mitt nick, är inte särskilt intresserad av att göra något stort. Har ni några tankar, bra förslag, egna erfarenheter? Jättetacksam för svar
Om resten av rummet inte är isolerat så är det väl i princip bara vinddraget du vill stoppa. Då funkar väl någon duk underifrån eller lite frigolitskivor. Kan väl vara vettigt att inte göra det för tätt men samtidigt. Ingen superkritisk konstruktion. Är väl bara att öppna efter något år och kolla så det inte möglar.
Bara spika ett lager frigolitplattor underifrån, tillexempel. Vet någon om hur frigolit beter sig i en sådan miljö (utomhus men inte väderutsatt) på lite längre sikt?
Jag hade bara dragit dit billig frigolit med någon enkel ribba/spillbit som håller dom på plats. Det håller ju åratal under bryggor så under en altan kommer det nog hålla längre än brädorna. (Jag är ingen fackman dock)
Risken är väl att smågnagare älskar frigolit, dom trivs även under altanen.
Risken är väl att smågnagare älskar frigolit, dom trivs även under altanen.
Klicka här för att svara