Hej!

Förra sommaren byggde jag ut våran altan med en del utan tak. Jag tog då bort en stolpe som höll upp bärlina till det befintliga taket för att den var ivägen. Nu i vinter har jag ställt dit en 45x95 för snölast som åkte bort i våras. Altantaket är ca 3m ut från fasad och plasttaket vilar på 45x145 c/c 1100mm som i sin tur vilar på en bärlina för taket bestående av en 45x145. Spänvidden där jag tagit bort stolpen nu är drygt 3m. Min fundering nu, för att slippa byta ut bärlina till taket till något grövre, är om det gör någon skillnad om man skulle komplettera med 45x145 "mellan" takbalkarna över bärlinan. Naturligtvis bör detta göras så "tight" som möjligt samt kanske bör man foga samman de nya bitarna med den gamla bärlinan på något sätt? Vad tror ni om det?

/Styrman Jansson

Kan du inte skruvlimma en till 45x145 på befintlig bärlina istället? Om du får plats med det.

Jo, det skulle gå. Men det skulle innnebära att jacka ur befintliga pelare, 45x95, då de är halva i toppen för den befintliga 145x95. Och så går det lite el där med...

Nu vet jag ju inte hur det ser ut i övrigt, men jag hade nog föredragit det ändå. Svårt att se hur du ska få någon mer bärighet genom att lägga regelbitar ovanpå bärlinan. Men jag är ju bara en glad amatör... :)

Ev skulle du ju kanske kunna lägga den extra bärlinan på "utsidan" och komplettera med ytterligare 45x95 på utsida stolparna för den att vila på. Då slipper du flytta på elen också.

Alternativet är några snedsträvor kanske?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.