Hej!

Nu håller jag på med altanbygge och jag har några funderingar som jag måste ventilera.
Jag ska fästa en bärlina i husgrunden som är murad av lättbetong tror jag. Det är inte leca. Spikar man i den så böjer sig spiken direkt.
Vad ska jag använda för att fästa en bärlina i den? Jag antar någon typ av plugg och rejäla skruvar?
Kan ta ut mer exakt vad det är för block om det behövs.

Den andra funderingen jag har är, hur jag fäster bärlina i stolparna. Altanen kommer en bit upp från marken så det är 95x95 stolpar upp från varje plint.
Sett att många drar fast med franskor men klarar det att hålla upp tänker jag.
Känns som att man borde fälla in bärlinan i stolpen eller så är det överkurs..
Vad säger/gör altanproffsen?

Tips mottages :)

Finndjävel skrev:
Expanderbult av det större slaget blir bra.
[länk]

Jag hade fält in bärlinorna i stolpen så att vikten inte hamnar på skruvarna. I och för sig är jag ganska säker på att det håller ändå så länge som du använder ordentliga skruvar.
Tror du expander verkligen är bra, jag tänker mig dom behöver ett ganska fast material för att fungera bra. Min grund är mer porös.
Men har egentligen ingen aning:)

Håller med dig angående bärlinorna, det känns som att man vill fälla in dom. Men jag har sökt och kollat och jag ser ingen som har krånglat till det så.

Kan något liknande Essve heavy load fungera? Alltså en lättbetong skruv.

Har tittat närmare på grunden och jag tror det är betonghålsten den är byggd av.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.