Hej funderar på hur jag ska värma upp vårt uterum på 25kvm som har isolerat trädäck med willabgarden wg62eco glas med 40mm kanalplast tak U-värden 1.0.

Då det är öppet mot takfoten alltså takets ventilationskanaler blir en del av uterummets tack. Så min fråga är är det risk för fuktproblem då varmluft kommer stiga upp i dessa kanaler mellan takstolarna och då kylas ned vintertid antar jag att det kommer bildas kondens?

Jag har bygglov för en kamin men skulle vilja använda element för att ha som grund värme mm för att förlänga säsongen. Har ni något bra förslag på element för uterum med frostvarnare som går på 230v. Jag har läst att man bör räkna med 60w per kvm men detta är för rum inne i hus. vad bör man räkna på då ett uterum inte är lika isolerat.

Med vänlig hälsning, Joacim Wall

Jag har precis byggt ett uterum som liknar ditt i storlek och utförande. Jag valde att sätta plast på den delen av takfoten som ligger närmst uterumstakets avslut mot fasaden för att förhindra att varm luft stiger upp i kattvinden. Husets tak ventileras fortfarande genom att den yttre delen av takfoten är öppen (endast täckt med insektsnät).

När det gäller element så har jag satt in två stycken Adax Neo på vardera 1000w. Återstår att se om det är lagom dimensionerat. Tänkte inte använda uterummet under vintern, då räcker det nog inte till med elementen, men väl under tidig vår och sen höst.

• Gilla
Joacim Wall
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.