Här kommer en amatörfråga som jag hoppas ni kan förbarma er över!
Vi byggde vår altan förra året och i år skall vi bygga klart räcket. Stolparna byggdes enligt bilden. Min fråga rör hörnen; vi monterade en 2"4" på varje sida om hörnen. Det sitter nämligen hörnbeslag i hörnen och i stundens hetta kunde jag inte komma på hur stolparna skulle fästas på hörnbeslagen. I efterhand inser jag att det var riktigt dumt då det blir omöjligt att bygga kryssräcken som tanken var från början.
Jag får naturligtvis göra om hörnstolparna, ta bort båda och ersätta med en i hörnet.
Så till frågan: hur montera stolparna i hörnen när man har hörnbeslag?
Alla förslag mottages tacksamt!
Vi byggde vår altan förra året och i år skall vi bygga klart räcket. Stolparna byggdes enligt bilden. Min fråga rör hörnen; vi monterade en 2"4" på varje sida om hörnen. Det sitter nämligen hörnbeslag i hörnen och i stundens hetta kunde jag inte komma på hur stolparna skulle fästas på hörnbeslagen. I efterhand inser jag att det var riktigt dumt då det blir omöjligt att bygga kryssräcken som tanken var från början.
Jag får naturligtvis göra om hörnstolparna, ta bort båda och ersätta med en i hörnet.
Så till frågan: hur montera stolparna i hörnen när man har hörnbeslag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alla förslag mottages tacksamt!
Inte alls en dum idé, jag är beredd att överväga den. Men jag hade gärna sett en bild på liknande lösning först innan jag börjar freestajla med räcket? Det blir en helt annan grej när man ser det framför sig. Har du eller ngn annan en bild på hur det kan se ut?
Skulle du koppla ihop överliggarna med 45 graders vinkel med varann i hörnen och låta det vara fritt under eller kapa överliggarna i höjd med de sista stolparna?
Skulle du koppla ihop överliggarna med 45 graders vinkel med varann i hörnen och låta det vara fritt under eller kapa överliggarna i höjd med de sista stolparna?
ptk skrev:Inte alls en dum idé, jag är beredd att överväga den. Men jag hade gärna sett en bild på liknande lösning först innan jag börjar freestajla med räcket? Det blir en helt annan grej när man ser det framför sig. Har du eller ngn annan en bild på hur det kan se ut?
Jag skulle koppla ihop överliggarna med 45 graders vinkel, antagligen kexat eller dylikt för att få det att se snyggt ut även i framtiden. Om man sedan tycker att de blir lite väl öppet i hörnet skulle jag sätta dit en "hörnstolpe" i mycket klenare virke för att få det att se lite mer arbetat ut kanske =)
Administrator
· Skåne
· 8 690 inlägg
Fint räcke och roligt att få se resultatet i bild 
Kommer troligtvis göra ett likadant räcke och likadant i hörnet. Jag har byggt altan på lecablock och har alltså inga gjutna stolpar. Hur gjorde du?
Klicka här för att svara