Här kommer en amatörfråga som jag hoppas ni kan förbarma er över!

Vi byggde vår altan förra året och i år skall vi bygga klart räcket. Stolparna byggdes enligt bilden. Min fråga rör hörnen; vi monterade en 2"4" på varje sida om hörnen. Det sitter nämligen hörnbeslag i hörnen och i stundens hetta kunde jag inte komma på hur stolparna skulle fästas på hörnbeslagen. I efterhand inser jag att det var riktigt dumt då det blir omöjligt att bygga kryssräcken som tanken var från början.

Jag får naturligtvis göra om hörnstolparna, ta bort båda och ersätta med en i hörnet.

Så till frågan: hur montera stolparna i hörnen när man har hörnbeslag? ImageUploadedByByggahus.se1339619247.325273.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alla förslag mottages tacksamt!

Varför inte bygga de kryssräcken du vill ha mellan stolparna och lägga på en fin överliggare och helt enkelt låta hörnen vara öppna?

Inte alls en dum idé, jag är beredd att överväga den. Men jag hade gärna sett en bild på liknande lösning först innan jag börjar freestajla med räcket? Det blir en helt annan grej när man ser det framför sig. Har du eller ngn annan en bild på hur det kan se ut?

Skulle du koppla ihop överliggarna med 45 graders vinkel med varann i hörnen och låta det vara fritt under eller kapa överliggarna i höjd med de sista stolparna?

ta bort hörnbeslagen, alltså bfm vinklarna... dom behövs ej!

mvh
estwing

ptk skrev:
Inte alls en dum idé, jag är beredd att överväga den. Men jag hade gärna sett en bild på liknande lösning först innan jag börjar freestajla med räcket? Det blir en helt annan grej när man ser det framför sig. Har du eller ngn annan en bild på hur det kan se ut?

Skulle du koppla ihop överliggarna med 45 graders vinkel med varann i hörnen och låta det vara fritt under eller kapa överliggarna i höjd med de sista stolparna?

Jag skulle koppla ihop överliggarna med 45 graders vinkel, antagligen kexat eller dylikt för att få det att se snyggt ut även i framtiden. Om man sedan tycker att de blir lite väl öppet i hörnet skulle jag sätta dit en "hörnstolpe" i mycket klenare virke för att få det att se lite mer arbetat ut kanske =)

Hur gick det sen. Flyttade du stolparna eller lade på en överliggande. Roligt om man får se lösningarna och resultatet i trådarna.=)

Med risk för att göra bort mig totalt för alltid och i all oändlighet kommer här bilder på slutresultatet. (((Sorry för sent svar, först nu vi besökte stugan för i år.))) ImageUploadedByByggahus.se1367087116.083987.jpg ImageUploadedByByggahus.se1367087130.253513.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
Bättre sent än aldrig. Kul att se resultaten i trådarna, saknas ju allt för ofta. Blev ju bra tillslut. Är du själv nöjd?

Jag är väldigt nöjd, ja. Särskilt eftersom jag inte arbetar som hantverkare till vardags.

Fint räcke och roligt att få se resultatet i bild :)

Kommer troligtvis göra ett likadant räcke och likadant i hörnet. Jag har byggt altan på lecablock och har alltså inga gjutna stolpar. Hur gjorde du?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.