Byggmax har bara elförzinkad vagnsskruv. Varmförzinkad kan vara svår att hitta utan att beställa....

Skulle nog säga att varmförzinkad vagnsbult tillhör ovanligheterna, varmförzinkning är oftast 4-5 gånger så tjockt som elförzinkning, kan inte minnas att jag sett varmförzinkad vagnbult i sortimentet på jobbet.

Köp gängad stång med varsin mutter och bricka i varje ände?

• Gilla
Lostmoose och 1 till
  • Laddar…
Har du ingen välsorterad järnhandels butik i närheten dom bör ha varmförzinkad.

Pumba skrev:
Skulle nog säga att varmförzinkad vagnsbult tillhör ovanligheterna, varmförzinkning är oftast 4-5 gånger så tjockt som elförzinkning, kan inte minnas att jag sett varmförzinkad vagnbult i sortimentet på jobbet.

Köp gängad stång med varsin mutter och bricka i varje ände?
Vad brukar folk använda för kvalitet på vagnsbult till sina stolpräcken då?

Beställer nog på velltra som föreslogs ovan, alternativt får jag åka in till Järnia imorgon. Dom kanske har?

Tack för all hjälp!

crazytok skrev:
Vad brukar folk använda för kvalitet på vagnsbult till sina stolpräcken då?

Beställer nog på velltra som föreslogs ovan, alternativt får jag åka in till Järnia imorgon. Dom kanske har?

Tack för all hjälp!
En vild gissning är att man inte använder speciellt mycket vagnsbult till utomhusprojekt.

Jag körde rostfritt till mitt staket.

Tror vanligt folk använder blankförzinkad skruv till mycket. köper man på tex byggmax har dom inte skruv gjord för utomhus bruk om man inte nöjer sig med trallskruv.

Är varmförzinkad och galvad vagnsbult samma sak? Isf var det ju lättare att hitta galvad....

Galvad kan nog vara blankförzinkad men jag avser varmförzinkad när jag säger galvad så det beror nog på.

Vad trött jag blir.... Var på hornbach nyss och hittade galvad vagnsbult i dom dimensioner jag behövde!
Googlade och hittade detta: http://www.ytbehandling.eu/se/galvat.html
"Man brukat även kalla varmförzinkad stål för galvat stål"
Perfekt tänkte jag!

Vilket gjorde att jag trodde det galvade jag hittade på hornbach är varmförzinkat???

Varmförzinkad bult har en matt yta blankförzinkad har en blank yta.

richardtenggren
Galvanisering är namnet på processen, dvs elektrolys, uppkallat efter Luigi Galvani.

Men varmförzinkning och galvanisering är inte samma sak, det ena sker med hjälp av elektrolys och det andra genom att man doppar föremålet i flytande zink.

Finns lite matnyttigt här:
http://handbok.sfnskruv.se/template.asp?lank=220

Redigerat:
De flesta skulle jag påstå använder vanlig elförzinkad vagnsbult, såvida det inte är väldigt utsatta, synliga och tungt bärande lösningar.

Swedol, och deras skruvbar kan jag rekommendera för inköp.

• Gilla
crazytok
  • Laddar…
Kör elförzinkat. Monterade ner en 12 år gammal tungställning förra året byggd i tryckta stolpar. Vagnsbultarna var lätta att demontera och inga problem att återanvända om behovet finns.

• Gilla
crazytok
  • Laddar…
Jag skulle inte snåla på skruven man ångrar sig när dom börjar rosta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.