Jag håller på att planera för en altan som ska byggas i sommar vid huset. Då vi nästa år planerar att glasa in en del av altanen så har det blivit några frågor:

Huset är en en-plansvilla på uppvärmd platta och altanen är tänkt att konstrueras längs långsidan på huset och bli ca 14 m lång och 5 m bred. Då den inte får bygga så mycket på höjden för att det ska gå att få en hygglig lutning på taket på inglasningen utan att behöva bryta husets "tak" i onödan, så får inte altanen bli särskilt hög ovan markplan.

Därför är planen att använda 45x170 eller 45x145 (45x120 är väl otänkbart?) som golvreglar och trall 28x120, alternativt 28/34x145. Marken där befintlig altan har stått är packad sand under och övrigt är det matjord och okänt hur det ser ut, troligen ganska mycket sten, tegel (då det varit så på andra delar av tomten). Marken rör sig väldigt lite vad vi har märkt under de år vi bott i huset.

Frågorna som har uppstått är i korthet:

* Bör vi använda oss av plattor på marken (och därmed få gräva ut en hel del och dit med dränerande material och packa mm) eller bör vi använda oss av skruvpålar, alternativt plintar?
* Om vi använder oss av plattor, bör vi lägga en till längsgående regel för att dela upp dessa 5 m på 2 st 2,5 m? Planen är annars att ha 2 stenar under varje regel (ca var 1,6 m) plus att ha ett stöd ca var tredje regel på den yttre ramen. Om vi lägger en längsgående regel så hamnar blir det ca 1,2 mm mellan varje sten.
* Om vi använder oss av skruvpålar eller plintar, då får vi minst en till längsgående regel, bör vi kanske ha två med tanke på dimensionerna på reglarna?
* Kan man använda sig av 45x120 som regelvirke eller bör vi gå minst 45x145 eller större? Har inte hittat 45x120 som är NTR/A utan bara NTR/AB, men samtidigt så kommer inte dessa att "stå i vatten" särskilt länge om det inte regnar konstant i flera månader.

Är detta att tillräckligt för att det ska blir tillräckligt stabilt eller är det i överkant/underkant? Ska även eventuellt in ett spabad på den sida där inte inglasningen är tänkt, men det blir att bara sänka ner och ställa på plattor på marken när det är dags.

Jag byggde min altan i föjande dimensioner.Bärlinor 45*170, golvregar 45*145, trall 28*120

Bärlinorna har upplag med 120cm mellanrum och ett överhäng på 100cm efter sista plint

Golvreglarna har upplag på bärlinorna på 180 och 140cm samt ett över häng på 100cm efter sista bärlinan

Tallen villar på golvreglar cc645, då det blir 60cm mellan reglarna och lätt att isolcera med cellplast i framtiden.

Tanken var att förstärka överhängen med tvärsstävor underifrån men det sviktar inte alls så det blev inte av.

Det blir en faslig massa upplag om du bygga utan bärlina med sten under varje golvregel men det sparar ju 17cm i höjd. För att jämföra våra byggen så tycker jag att det borde räcka med att fästa golvreglarna i fasaden, och göra tre upplag per regel. Eventuellt kan du spara ett upplag genom att lägga sten under kantbrädan på varannan regel.

En sak att tänka på är att du kommer få väldigt svårt att justera altanen om den rör på sig när du inte kommer åt underifrån. Så gör underarbetet ordentligt för att minska risken att allt blir skevt.

Sista tipset är att köra med bandad skruv till trallen. Helt oslagbart snabbt.

Dimensioneringen av golvbjälkarna handlar ju om hur tätt du lägger stöden/plattorna precis som du är inne på.
Ju klenare dimension - desto kortare mellan stöden.

Jordankare är ett annat alternativ till stöd.
Där ni har tänkt placera framtida inglasning hade jag valt att sätta plintar för tilltänkta stolpar.

Efter att ha provgrävt lite så har jag valt att skippar jordankare pga att det finns risker att man kan stöda på stora stenar. Har istället bestämt mig för att gräva ut hela altanens yta (plus lite utanför och sedan fylla upp och använda plattor (eventuellt med , men då har jag några frågor till:

* Tanken är att gräva ner ca 30-50 cm och sedan fylla tillbaka så jag få följande uppbyggnad (uppifrån och ner
- Trall (28/34x145)
- Reglar/bärlina med balkskor (45x170)
- Plattor (5-10 cm, beroende på
- Makadam eller stenmjöl, ca 5-10 cm (Packas)
- Markisolering (XPS eller EPS?) (5-10 cm)
- Makadam ca 10-15 cm (Packas)
- Markduk
- Sand eller singel (packas)

Sedan även om det behövs lägga in dräneringsrör i detta

Låter detta som en bra plan eller bör jag göra ändringar? Lägger jag markisolering (i våg) så bör jag väl se väldigt lite rörelser i denna konstruktion eller?

Låter i mina öron spontant som väldigt mycket arbete med underlaget..

Håller med, väldigt mkt underarbete. Varför inte plintar? Stabilt och ganska lite markjobb i förhållande till de du beskriver. Lätt att justera också bara du kan komma under.

Markskruv, ingen grävning eller gjutning bara skruva ner så är det klart.

Jensnorrland skrev:
Markskruv, ingen grävning eller gjutning bara skruva ner så är det klart.
Hur mycket tål sådana? Om det blir inglasat så kommer det väga rätt mkt och spontant känns det klent med markskruv.

holmberg87 skrev:
Hur mycket tål sådana? Om det blir inglasat så kommer det väga rätt mkt och spontant känns det klent med markskruv.
Sådana används till attefallare så en inglasning är nog inget problem, är man orolig sätter man bara ner dem tätare mellan men det finns nog uträkningar för att mäta distansering för dom på tillverkares hemsida

Dräneringen kan jag nog skippa nu när jag tittat lite närmare. Grävaren kommer i helgen och då får vi bättre koll på hur det ser ut, men har vi tur nu så kan man på huvuddelen av ytan bara ta bort 10-15 cm matjord och sedan lite 10-15 cm sand (plus reparera där vi hittar stora stenar), sedan på med markduken och börja lägga tillbaka med makadam. Eventuellt så skippar vi markisoleringen. Men då blir det i bästa fall inte mer än 20-30 cm makadam som ska ut och packas och stenar. Då bör vi få ner själva trädäcket till marknivå plus 5-8 cm. Det finns risk för att det regn kommer studsa upp på undersidan av panelen, men det är inget som oroar jättemycket i nuläget då det i allmänhet är mer eller väldigt sällan det är blött längs med väggen om det inte har störtregnat och blåst har varit precis mot den väggen.

Hur kommer det sig att ni kör på grus och plattor istället för plintar?
Jag sitter själv med en yta på 60m² som jag grävt ur 25 cm från, och tänkt fylla med makadam och sedan plattor. Men har blivit lite osäker nu, och funderar på varför jag valt en metod som många menar är både dyrare, mer tidskrävande och dessutom sämre.

Hoppas på lite uppmuntrande ord :)

Jimbolaya skrev:
Hur kommer det sig att ni kör på grus och plattor istället för plintar?
Jag sitter själv med en yta på 60m² som jag grävt ur 25 cm från, och tänkt fylla med makadam och sedan plattor. Men har blivit lite osäker nu, och funderar på varför jag valt en metod som många menar är både dyrare, mer tidskrävande och dessutom sämre.

Hoppas på lite uppmuntrande ord :)
Menar du att plattor är dyrare?
Plattor fungerar bra och är enkelt för mindre byggen och plintarna kräver ju mer grävning. Är altanen i nivå med marken kanske valet lättare blir plattor om underlaget är bra

Jag menar att om man ska gräva ur och köpa samt leverera makadam så kan det bli dyrare än att t.ex. hyra jordborr och sätta ner plintar.

Tänk på att den inglasade delen bör ha isolerat golv för att funka bra på våren när det är fruset under.

Anna_H skrev:
Tänk på att den inglasade delen bör ha isolerat golv för att funka bra på våren när det är fruset under.
Mjaaa, med 20-30cm makadam under så kommer det inte att frysa direkt i märkbar utsträckning. Det beror ifs helt på vilken typ av uterum som ska byggas, är det ett åretrunt så är väl platta det enda som gäller. Vi har ett willab tidig vår/sen höst, 62eco glas och 32mm kanalplast. Sitter och njuter av 20+ grader tidigt i februari, golvet må vara lite kallt så man får ha sockerna på sig. Mitt står på plintar, visserligen 50cm upp från backen så lite andra förutsättningar än simm. Grävde plinthål, la fiberduk, fyllde med 5-10cm makadam, i med en 40x40x5 platta och ställde plintar på det. Rullade ut en fiberduk på marken och la på ~15cm makadam, thats it. Inga sättningar på altan eller uterum efter fem år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.