Här är ytterligare en dimensioneringstråd. Jag har kollat på spännviddstabeller och liknande, men behöver ändå råd. Mest eftersom att jag vill vara så effektiv som möjligt (slippa gräva plint).
Idag har jag stolpar på plintar som håller upp en balkong, jag vill bygga ett trädäck under balkongen och funderar därför på vilka virkesdimensioner som skulle passa mig bäst.
Totalt beräknas däcket bli 7,7*2,5 meter och det är ganska låg bygghöjd (~30-40 cm).
Som ni kan se på min illustration så är det ca 2,5 meter mellan plintarna som står 1,5 meter ifrån fasaden. Andra plintraden har bara två plintar. Min tanke är att komplettera med plintar i ytterhörnern och fästa bärlinan närmast huset i väggen/grunden.
Så... Hur hade DU dimensionerat detta?
Idag har jag stolpar på plintar som håller upp en balkong, jag vill bygga ett trädäck under balkongen och funderar därför på vilka virkesdimensioner som skulle passa mig bäst.
Totalt beräknas däcket bli 7,7*2,5 meter och det är ganska låg bygghöjd (~30-40 cm).
Som ni kan se på min illustration så är det ca 2,5 meter mellan plintarna som står 1,5 meter ifrån fasaden. Andra plintraden har bara två plintar. Min tanke är att komplettera med plintar i ytterhörnern och fästa bärlinan närmast huset i väggen/grunden.
Så... Hur hade DU dimensionerat detta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det hela slutade med att jag lade hela däcket flytande på betongplattor i två rader, 7 i varje rad, och 145 reglar till såväl bärlinor som golvreglar.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara