Har också erfarenheten att Byggmax rostfria böjer sig lätt när man skruvar i dem.

Däremot har jag inte märkt att skruvar går av om man lägger ihop trallen. Jag rev nyligen 15 kvm trall genom att skruva upp alla skruvar och inte en enda skruv var av. Hade själv byggt däcket för ca fem år sen och lagt trallen kloss mot varandra. Ser inte heller varför det skulle spela någon roll.

Byggmax har väll olika sorts trallskruvar.
Både billiga och lite dyrare och mer dyrare, typ.
Dom 3 senaste altanerna/däcken jag skruvat har jag enbart använt byggmax rostfria, inga problem med böjda men nån gick av men ddt var bara några få på över 1000 skruvar.

XL hade aldrig hört talas om problemet och visste inte heller varför det blivit så för mig. Fick rostfri skruv istället, den är mjukare och följsammare och ska enligt dem inte gå av på det sätt mina har gjort.

Hur stort trädäck har du?

Essve har en rekommendation att, om det är över 60kvadratmeter så skall du ha A2, pga att dessa "rör" sig med altanen, istället för denna typ av skruv, gå av.

Jag har använt skruvar av både bättre och sämre kvalité och tyckar att alla går av oavsett om det står Essve eller Biltema på burken.
Är däcket ett par år gammalt så skulle jag uppskatta att typ var tredje eller var fjärde skruv går av...

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
oobum skrev:
Hur stort trädäck har du?

Essve har en rekommendation att, om det är över 60kvadratmeter så skall du ha A2, pga att dessa "rör" sig med altanen, istället för denna typ av skruv, gå av.
Intressant! Det är ganska stort, ca 70 kvm. Är A2 rostfria lite mjukare skruv?

Mikael_L
anders07 skrev:
Jag har använt skruvar av både bättre och sämre kvalité och tyckar att alla går av oavsett om det står Essve eller Biltema på burken.
Är däcket ett par år gammalt så skulle jag uppskatta att typ var tredje eller var fjärde skruv går av...
Jag har ingen info att fylla på med, men själv har jag funderat lite på om det inte helt enkelt är som du skriver här. Skruvarna av stål är härdade och tål inte att sträckas, utan går av.
Kanske rostfritt är bättre då. De är ju så mjuka att man ibland råkar böja en när man skruvar ner den. :)

Kanske man ska satsa på det nästa gång... Nu är det ju lyckligtvis sällan man behöver skruva upp trallen...

hsd
Jag uppleveratt den rostfria går av lättare, samma storlek och tillverkare

• Gilla
Joak
  • Laddar…
hsd skrev:
Jag uppleveratt den rostfria går av lättare, samma storlek och tillverkare
Så det var inte heller lösningen då...

Det märkliga är att jag som snickare, aldrig varit med om att skruvar gått av. Har använt skruv av alla fabrikat. Jag har däremot reparerat ett par verandor, där skruven gått av.
Men jag kan inte heller se att man kan skruva fel. Det enda jag vet att jag gör/inte gör, är att aldrig lägger trall kant i kant. Vidare använder jag inte heller slagskruvdragare.

Niklas_1 skrev:
Intressant! Det är ganska stort, ca 70 kvm. Är A2 rostfria lite mjukare skruv?
De har väl mer en benägenhet att böja sig med däcket än de med beläggning som går av och är sprödare som jag förstått det.

Kollar man tex Essves hemsida;

"Vid större konstruktioner (över 60 m2) förekommer mer rörelser/expansioner av virket. Var därför noggrann med att välja en rostfri skruv i en dimension som klarar att virket både vrider sig och sväller"

Men när jag pratade med Essves säljare så sa de att alla däck över 40-50 inte mår direkt dåligt av att ha rostfri skruv.

oobum skrev:
De har väl mer en benägenhet att böja sig med däcket än de med beläggning som går av och är sprödare som jag förstått det.

Kollar man tex Essves hemsida;

"Vid större konstruktioner (över 60 m2) förekommer mer rörelser/expansioner av virket. Var därför noggrann med att välja en rostfri skruv i en dimension som klarar att virket både vrider sig och sväller"

Men när jag pratade med Essves säljare så sa de att alla däck över 40-50 inte mår direkt dåligt av att ha rostfri skruv.
Vad är det för "dimension"?
Beror väl på virket förstås men för vanlig 120x28mm, t.ex.?

anders07 skrev:
Vad är det för "dimension"?
Beror väl på virket förstås men för vanlig 120x28mm, t.ex.?
Till 28x120 skall du köra 4,8x55/57

http://essve.se/guider/altanguide/

oobum skrev:
Intressant. Att säljaren inte hade bättre koll än så. Anledningen till att Essve säger detta är att deras skruv är som tändstickor. Ta en Essve skruv (trallskruv som träskruv) och försök göra böj-testet ovan. De går av som tändstickor efter bara några grader.
De säljer in rostfritt för att slippa reklamationer likt denna.

Sedan ska man alltid ha rostfritt i tryckt virke oavsett, men av helt andra anledningar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.