Altan & Uteplats
camaro1969: https://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/90770-spannviddstabellen-forklaring.html
Peter2400: Vad tror du själv!? Om den håller för dig och en normaltung kompis, så håller den för dig och trallen också. Så du får välja, vän eller trall😉
Uffe_xx: Eftersom det är grunt samt att berget ligger nära under bottensedimentet så skulle jag fundera på att dubba direkt i berget. Hade en sparad länk till två Youtubevideo som kan ge inspiration till bryggbygge med berget nära. https://www.youtube.com/watch?v=PBkUZElF5EA&feature=youtu.be https://www.youtube.com/watch?v=zpGf-UWsBGc (Jag har ingen koppling till Sjöliv, men har sett flera av
powercell: Jag köpte Brilliant Cosa 30 för altan och 15 runt badtunnan. Har inte testat dom än eftersom altanen inte är byggd ännu. Men många talar gott om dessa lampor. Billiga är de också, ligger runt 500kr för 10st med kabel och transformator. Cosa 30 säljs bland annat på Jula.
EI30-SaC: God kväll. Far min fyller 70 till vintern och vi vill överraska han med en slogbodsbyggsats. Har spanat in några äldre trådar här och även hittat en tillverkare via blocket. Men jag undrar om det inte finns några fler tillverkare där ute? Antingen klassiska slogbodar eller timrade vindskydd. Sitter ni inne på några tips så hojta till. //JA
powercell: [citat] Ja det blir en stabil grund med en bottenplatta och avlastning för alla sitsar i tryckta reglar. Precis som leverantören rekommenderar. Men det räcker ju att tunnan skulle sjunka någon centimeter så kommer den ju hänga i plastkanten.
Stefan N: Jag ska ha den ljusa, det verkar som dom flesta har den mörka varianten. Den på StEriks har jag kollat på och den va inte så snygg.
mexitegel: På en vanlig altan hade jag inte tvekat med två bärlinor. Du kan ha ett överhäng på c:a 40 cm utan problem. Så om du lägger 45 cm överhäng har du en spännvidd på 2.2 meter. Tabellverket säger 2,1 meter med c-c 400mm på golvreglarna. Men på ett pooldäck är det kanske andra laster av folk som hoppar och studsar vid poolkanten som gör att du inte kan ha sådant överhäng?
Demmpa: [citat] Det beror kanske lite hur man tyder det du skriver i första inlägget, [citat] många tyder antagligen texten med att du vill ha hjälp med att hitta specifika företag. Jag gav dig tips på hur du kan söka för att få träff på företag, samt en av måååånga träffar. Och med följande svar: [citat] så skriver du i (nästan) klartext att du vill ha hjälp att hitta specifikt
GoForIt: Hej! Det finns ju flera olika vägar att gå gällande vägganslutningen. Ofta kan ju inglasningens mått påverka det slutliga valet. Bärlinan måste ju ha mycket god förankring i bakomliggande regelverk. Ofta är de bifogade tak/fasadanslutningarna för dåliga, och måste kompletteras med lokala lösningar. Se till att få rejält överhäng i framkant för taket, och montera
Fredric Ydefjäll: Hej! Jag sitter och klurar på om jag ska dra igång mitt altanprojekt i egen regi eller om det blir övermäktigt. Idag har vi ett trädäck på framsidan av huset med spruckna plintar och ruttet staket som är byggt i vinkel med en halv risig inglasning på husets gavel. Inglasningen jag tänkte göra på gaveln skulle vara runt 7 x 4m med sadeltak och trädäcket blir då 14m x 3m för att
Berkay Yasitli: [citat] Vad finns det mer för alternativ än neo golvet? Verkar vara väldigt känsligt med Neo och förmodligen inte lönt.
Skånelängan: Jepp men vi vill inte låsa oss vid hängande lampor utan vill också kunna ha golvlampor vilket ger annan frihet kring möblering och och lampor
KnockOnWood: Det är väl bara att prova? Gratis är gott! Du skall väl bara ha ett par dörrar, och kan sätta ett litet "tak" över dem för att skydda mot slagregn. Och så är du noga med ytbehandlingen på utsidan :)
Lars48: 1cm/ meter duger bra. Jag körde med 2cm för att vara på säkra sidan. Med facit i hand skulle räckt med 1cm.
ToRy: Utan att ha något att jämföra med tycker jag de de verkar helt okej. Vet att det funnits klagomål på klena beslag och kass monteringsanvisning. Än så länge håller alla beslag men monteringsanvisningen kan jag nog hålla med om att den kunde förbättras. Men dörrarna sitter där i alla fall så är man bara någorlunda klar i skallen löser man det, tydligen.. ;) Jag gjorde all
Martin_p: Hur blir det med event lukt från vindpappen? Jag rullade ut Byggmaxs variant nu men är osäker på om jag törs lägga på trallen då det luktar lite asfalt om pappen.... [citat]
Rabbithole: Jämna av med en padda och sand efteråt så håller det sig slätt lite längre
Carinne: Jag tror att just den här biten är ju uppbyggd, så det är nog inte så mkt sten där. Men det är just vid sluttningen vid trappan ( som leder till altanen) som jag funderar extra mkt över.
fsn: [citat] Fast det är en helt annan tyngd och robusthet i 145 jämfört med 120 när man tittar på det så jag är inte helt säker.
SBH: [citat] bara för att rekommendera en bra kanal också. har även en liknande den i klippet. https://www.youtube.com/watch?v=lTzK_cL-mDU&t=853s ofyr är också lite otymplig. :thumbup:
hempularen: Frågan är väl om detta är en del av bostadsrättsföreningen? Det är relativt vanligt att marklägenheter har en markplätt som ingår i bostadsrätten, och att det då också finns skärmtak, staket osv. Som har ingått i "leveransen" vid upplåtelsen av bostadsrätten. Men det är också vanligt att det inte finns någon mark som hör till bostadsrätten, även om det finns en utgång till
klaskarlsson: Gammal tråd, men bumpar den: Jag är med på att golvvärme har en viss tröghet, även på isolerat träbjälklag( än mer på platta förstås). Men varma golv upplevs ju som varmare så en lägre temperatur ger mer komfort, och kompletterar mzn golvvärmen med tex en värmefläkt, om man skall värma upp tillfälligt, så borde denna kombo var rätt bra /K
Robin Johannesson: El har jag svårt att tro att de blir billigare och ens möjligt. Uterummet är ca 20m2 med 2.80 takhöjd bak och 2.20 framtill så ett element behöver stå på dygnet runt för att det ska värma och med tanke på det "lilla" det är isolerat behöver jag något med mer effekt och som sprider värmen. Alltså en kamin med 4kw gasolvärme plus 2kw el med inbyggd fläkt. Tanken är en kort
Husgubbe: Gillar inte sten att gå på, och resten av tomten kommer få så mycket stenläggning så det är inget alternativ på denna plats även om det vore enklast helt klart. Bygger man hus så kan man ändå inte använda ordet enkelt i många meningar har jag insett, så trädäck blir det även om jag kommer att svära på vägen.
13th Marine: Fasa av bärlinan så att en vanlig balksko passar?
repsej: Well, då får det helt enkelt bli så! Tack för alla kommentarer!