Hej!
Jag har just fått ca 30 ganska rediga plintar gjutna. Varje plint har en stolpsko gjuten i sig. Jag ska själv sätta fast stolpar och bygga en altan ovanpå. Allt är i en sluttning delvis på berg delvis ned grävt i gräsmattan. De längsta stolparna blir väl ca 1 m och de lägsta ca 30 cm för att det ska bli i våg.

Kruxet nu, som jag ser när jag kom hem är att två plintar inte linjerar i det rutnät som borde bli.

För att det ska vara stabilt så tänker jag mig att varje stolpe ska fästas i minst två reglar så ett rutnät uppstår.

Bör jag påpeka detta för bryggaren eller har ni erfarenhet av altaner på plint där plintarna inte linjerar och det blivit bra ändå?

Mvh
Fredrik

Bild? Hur mycket diffar det? Hur är belastningen på dessa? Det mesta går att fixa :)

Lite för mörkt för bild. Men 4-5 plintar diffar ca 10 cm från de räta linjerna. En diffar nog 35 cm skulle jag tro.

Allt går att fixa, i värsta fall extra plintar. Men annars så går det att avväxla på lite olika sätt beroende på hur det är planerat. Blir lite extra arbete om man klantat till sig med gjutningen (om det inte fanns riktigt bra skäl till det). Borde varit lätt att få till det bra.

Du bör påpeka det för byggaren och fråga om varför? Hans förslag på lösning? Eventuellt gjuta ny plint på det som avviker.

Men den viktigaste frågan är om det avviker i den linje som du tänkt ha bärlinorna på eller är det bara cc-måtet på stolparna som skiljer? Om linjen är OK så är allt helt lugnt.

Enormt tack för svaret! Troligen för mörkt för foto även nu på morgonen innan man drar till jobbet men jag ska se om jag kan fixa ett foto så fort jag får möjlighet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.