Vi har ett case där det idag är utgrävt runt en källare och skall återfyllas nästa vecka.
Utanför huset skall det så småningom ligga en altan. Eftersom det som återfylls kommer vara mjukt och sjunka m.m., vill jag att altanplintarna skall ha en fast botten.

Jag har gjutit små fundament i botten (röd rektangel) och skall nu ställa dit gjutrör på drygt 3 m.
Gjutrören måste förankras i toppen när vi gjuter så klart. Jag tänker även sticka ner ett par 12 mm armeringsjärn i dem.

Vad bör jag ha för dimension på rör? Tänker mig 200 mm för att detta skall hålla tills allt är återfyllt. När det väl är klart hade nog dimensionen kunnat vara mycket mindre?

Har ni några åsikter?
Funderar på om jag behöver gå på avloppsrör (dyra) då det är lättare att skruva fast dem i stöttande reglar där uppe, eller om det räcker med papprör. Men verkar svårt att få tag i?

Behöver nog även låna en liten stavvibba för att få ner betongen och upp luften i dessa långa rör.

Schematisk illustration av ett gjutet fundament (markerat i rött) för altanplintar nära en husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanske kan vara en bra idé att förgjuta runt botten så det inte läcker ut av trycket. Ang storlek tror jag det räcker med 100mm, kanske får vara försiktig vid återfyllningen bara.

Måste du återfylla?

Johannes Carlsson skrev:
Kanske kan vara en bra idé att förgjuta runt botten så det inte läcker ut av trycket. Ang storlek tror jag det räcker med 100mm, kanske får vara försiktig vid återfyllningen bara.
Ja vi ska förgjuta runt botten så att vi slipper problem vid gjutningen. Tack för tipset.

Liemannen skrev:
Måste du återfylla?
Ja det måste vi

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.