Hej forumet!

Vårens/sommarens(/höstens?!) projekt blir en veranda runt huset med tak och en inglasad del. Jag är inte erfaren och ämnar med respekt för både min egen händighet och tillgänglig tid att göra trädäcket själv, men överlåta den inglasade delen och taksektionen till proffs. Jag vill dock göra så mycket jag vågar själv för att öka mitt eget kunnande.

Eftersom jag har dåliga förkunskaper så har jag försökt läsa på så mycket jag kan, och jag modellerar även upp allting noga på datorn i förväg så att jag kan tänka igenom/visualisera saker i lugn och ro.

Ett "problem" som jag har är att jag vill lägga altanbrädorna vinkelrätt ut från husfasaden istället för längs med huset som annars verkar vara brukligt. Jag använder ordet problem för att alla guider som jag försöker lära mig från utgår från läggning parallellt med huset. Mina bärlinor och träreglar är således vridna 90 grader jämfört med dessa guider, vilket gör att jag får lite funderingar kring infästningar som jag har svårt att hitta svar på. Har därför samlat dessa frågor och ett par till, och vore väldigt tacksam om någon av alla naturbegåvningar här inne kan ge mig lite tips.

Först en översikt på hur jag har ritat upp min stomkonstruktion:

3D-modell av hus med stomkonstruktion av veranda runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dimensioner på virket är enligt följande:

Bärlinor: 195x45
Reglar: 145x45
Stolpar: 130x130
Största avstånd mellan plintar: 1,85m

Första avstämningen är då rent generell - ser någonting helt tokigt ut?

Sen tre mer specifika frågor:

1 - Mina bärlinor måste som synes fästas in mot huset. Är det tillräckligt att angöra varje bärlina med tre vinkeljärn i regeln som sitter i husfasaden enligt bild nedan?

Illustration av träbärlina fäst vid husvägg med vinkeljärn, markerad med röd cirkel, i ett planerat verandabygge.
Skapa konto

2 - I andra änden kommer de bärlinor som möts av en stolpe att behöva angöras i den, eftersom stolpen i sig ockuperar stolpskon. Min tanke är att fästa bärlinan i en balksko som är angjord i stolpen. Stolpen är 130mm och balkskon 119mm, så infästningen hamnar relativt långt ut på respektive sida av stolpen (se bild). Tror vi på detta som tillräcklig infästning?

3D-modell av träkonstruktion för veranda med fokus på fästelement och stolpe.
Skapa konto

(Bonusfråga - stolpskor verkar hittas i 90mm som mest, jag tänker att jag får jacka ur stolparna för att passa i dessa. Är det så man gör, eller finns det ett bättre förfarande för stolpar i grövre dimension?)

3 - Jag är lite orolig för att det bortre hörnet av regelverket så att säga svävar lite i luften, att den yttre regeln i ramverket inte vilar mot någonting. Räcker det att den regeln är angjord i två plintar och husväggen för att ta upp de vertikala krafter som den kommer att utsättas för?

3D-modell av trädäcks stomkonstruktion med bärlinor och reglar nära en röd träfasad, markerad för detaljfråga.
Skapa konto

4 - Sektionen som viker runt huset är lite pillig i största allmänhet, så avslutningsvis en generell fråga till - ser detta någorlunda vettigt ut, eller hade ni gjort på något annat sätt? Golvet som läggs ovanpå kommer alltså att vara vinkelrätt mot huset på båda sidor och avskiljas med en diagonal bräda i skarven.

3D-modell av en stomkonstruktion för veranda med träreglar, bärlinor och stolpskor.
Skapa konto

Tusen tack på förhand!
Erik

Hej.

1. Det kommer bli betydligt stabilare om du sätter en regel till på väggen och sätter likadana balkskor som du har på stolparna där också. Risken finns att skruvarna som håller vinkeljärnen "arbetar" sig ut efter ett tag.

2. Skruvhålen i balkskon sitter ju innanför de 119mm så det bör inte vara några problem. Vill du inte jacka stolparna kan du köpa lösa plintjärn och gjuta själv.

3. Svårt att säga från bilden, men är du osäker så sätt en plint till.

4. Det är nog det vanligaste att man gör så. Bör inte vara några problem.

Lycka till!

• Gilla
slerker
  • Laddar…
Hur hade du tänkt skruva trallvirket?
Golvbjälkar ligger åt fel håll????

Mitt förslag är att du läser lite noggrannare ;) TS skriver att trallen skall ligga vinkelrätt mot huset. Varför vet jag inte men det är inte min ensak heller

Ajdå, där ser man hur bra man läser efter ett glas vin för mycket:o

Pga veckodag och tidpunkt är du ursäktad :x

G-83 skrev:
Pga veckodag och tidpunkt är du ursäktad :x
Men frågan är allmänt ställd egentligen. Varför lägga trallen på det hållet?

Kanske Slerker kan förklara för oss ovetande :o

Det är en smaksak. Mina trädäck ligger så. Praktiskt också nu, när däcket är inne på sitt tolfte år och ett par skador uppkommit: lätt att byta ut tre korta plankbitar.

Några påpekanden:
1. Du ska inte hänga reglarna under bärlinan på husfasaden, balkskon ska sitta så som du ritat på stolparna.
2. Glöm inte isolering i golvdelen som ska glasas in, annars kommer det att dra kallt om fötterna.

• Gilla
slerker
  • Laddar…
Stort tack till er alla för input!

G-83: Då blir det absolut så att jag sätter en andra regel under den befintliga på huset och fäster bärlinan i den istället, bra!

KnockOnWood: Det är nog mycket riktigt en smaksak. Jag har ambitionen att det ska bli lite amerikanskt stuk på verandan, och då verkar det faktiskt vara vanligast med denna läggning. Jag har även en förhoppning om att det ska underlätta vattenavrinningen, eftersom varje bräda kan fungera som en liten hängränna ut från huset. Får se om det stämmer i praktiken.

Anna_H: Bra notering om golvisolering i inglasningen, det hade jag inte tänkt på. Tack!

Vänligen,
Erik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.