Altan & Uteplats
Ville_Vessla: Jag satte 22*95 vanlig panelbräda skruvat på utsidan och en 45*95 överliggare på våran altan tillfälligt, tog nån timme. Många tyckte altanen var fin bara så men det var ju bara nåt provisorium eftersom småbarn ville köra bobbycar på den och året efter blev det stående vitmålade i 22*45 samt 22*70 och en välvd överliggare med spår för 22mm mellan stolparna och en stolphatt. Nu
justusandersson: Det är inte ett stabilitetsproblem utan ett hållfasthetsproblem! Med tiden går det sönder om tvärkrafterna blir för höga. Sedan håller ju inga altaner i evighet. Generellt sett bör man vara försiktig med att använda klena virkesdimensioner till bärlinor och liknande. Vill man hålla nere konstruktionshöjden kan man öka bredden. Hållfasthetsklassen har faktiskt ingen betydelse för
kungcoopa: [citat] Tack, ser inte likadant ut som på min. Men jag ska testa släppa på de stora muttrarna och se vad som händer :)
Staffans2000: [citat] Glöm inte EPAfiltret. För inte så länge sedan eldade banvaktarna med slipers i sina vedspisar. brann som sjutton. Sensmoralen. Överdriv inte faran mer än nödvändigt.
KCED: Bordet nu klart att behandla. Pratade med Bauhaus och de rekommenderade vattenbaserad olja till bordet då det kommer stå varmt under sommaren... Någon som har ytterligare inspel? Vill inte göra om. Vid vilken fukthalt går det att olja? //J [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Nyfniken: [citat] Minns inte om jag limmade men jag har skråskruvat från undersidan i stolparna.
Marcus isaksson: [citat] Ja jag såg det en sekund efter jag kommenterat förstår inte varför du var tvungen att svara bara. Men vissa människor måste känna sig viktiga. Ha en trevlig dag
justusandersson: [citat] Lite förenklat, ja. De behöver inte finnas, särskilt inte när däcket praktiskt taget ligger på marken. Det är snarast en fördel att slippa dem. Finns det bärlinor så utgör dessa det primära bärverket och golvbjälkarna det sekundära.
Thomas_Blekinge: Du kan bygga skåpet av marinplywood. Med en springa nedtill.
Fredriikc: Hej! Vi ska göra ett staket/insynsskydd mot grannen och jag kom på att det kanske är snyggare att göra en vägg av väggtegel istället för ett standard i trä. Men då till frågan. Vad ska jag fästa detta på? Räcker någon tunnare skiva för utomhusbruk? Måtten blir cirka 6m långt och 1,80 högt. Är ganska så rookie på det här området.
andreasö: Ska bygga mitt första trädäck, det ska byggas hemma hos svärmor så jag vill gärna att det blir bra :) Det ska bli 6,55m x 4m. Vad bör jag tänka på när jag köper trallgolvet, ska jag köpa någon speciell längd för att få snygga skarvar och slippa kapa så mycket eller ska jag köpa 5,4m brädor och lägga en hel och kapa den så den passar över sista regeln och sen kapa till en
Dalbotant: Jag har byggt en liknande som den på bilden ovan men istället för stenplattor har jag bara vanlig längsgående trall. Funkar finfint och mycket billigare, man slipper dessutom stående vatten ovanpå vid regn.
Frågan: Det blev en gallerdurk från Weland. Helt ok pris men 500 kr i frakt hade jag inte räknat med. Det var surt.
Fredriq: [citat] Tack för svar! Frågade en bekant som har erfarenhet av bygg och han kom med samma förslag. Så nu har vi handlat in en rulle syllpapp 0,2x15m. Ang. städning under trallen funderar jag på att göra en lucka/borttagbar del av en sektion. Får se hur vi löser det.
justusandersson: Hej och välkommen till Byggahus forum! Det går bra. Vad som är lämpligt skruvavstånd bör man helst räkna på. Det är en funktion av övriga dimensioneringsval.
Ashes: [citat] Takfoten slutar ungefär vid altandörrens ovansida. Just nu lutar tomten inåt mot huset vilket vi ska åtgärda då vi dränerat och vill ha lutning utåt. Efter det kommer marknivån att ligga kanske 10 cm under dörren och så plintar och trädäck på det. Då har vi bara 210 cm från trädäck till takfot. Det är ett knepigt hus att bygga altan till. :worried:
Mjölsered: [citat] Har du liggande panel på huset kan du gå så högt upp som möjligt. Har du ståendes blir det värre, jag har stående och har ett mellanrum på ca 45mm. Jag hade kapat hörnet så att det blir samma längder runt om precis som på bilden.
TottoGBG: Ungefär så. Med fiberduk menar du markduk, antar jag, inte sån där som man använder för att skydda växter mot frost. Padda inte för tjocka lager åt gången, det är bättre att göra det i omgångar men det beror också på hur tung paddan är.
jowal: [citat] Tack för svar! Altandörr finns redan. Jag tänker också som du att själva bygget omfattar trall samt räcke. Sen är det ju möjligtvis också att syftet/funktionen med taket ändras, alltså att det sedan blir en plats som man vistas på - kanske att det också blir något som omfattas av bygglovet!? Konstruktionsritningar för taket finns, så jag tror att det enkelt går att själv
RJMS: Jag har ung. 50 cm i ena änden av min altan och har lagt murblock (leca) som ramen/bärlinan vilar på, och upplever det som väldigt stabilt. Dock, om man ska ha högre staket/spalje eller tak behövs nog plintar.
Tosse: Istllet för ställbara terassfötter kan du lägga en 10 mm pallbricka. Så justerar du med tunnare pallbrickor vid behov. Då sparar du ytterligare drygt 20 mm. 10 mm bricka+70 regel+28 trall = 108 mm.
Rabbithole: Tycker det ser ut som någon sorts puts. Hade nog slipat lite, lagt på papp och sedan kanske trall att gå på. Går ju att slipa och måla om man vill ha den ytan
tobbbias: Ja. Helt rätt. Du mäter skillnaden mellan varje stegYTA, där marken blir den lägsta ytan
PNO: Något sådant här, kanske? [bild] Förvisso sexkantig, men principen blir lika om du vill göra den åttkantig. Jag började direkt på marken, ty en sandlåda är ganska kortlivad jämfört med en trädgård, så då blir den lättare att ta bort. Jag slog ner hörnstolpar och stolpar mitt på sidorna av 45x70. Eftersom du ska göra din låda åttkantig så bör du nog ha 45x90 i hörnen,
Styrman: Vår har något sådant, möjligen lite mindre. Det kan finnas lite olika "regler" om hur mycket tak du "får" bygga över terass men det är samvetet som sätter gränsen. ;) Är du fri med måtten så underlättar det också att bygga efter måtten på takpanelerna. Vi beställde vårt tak på bygghemma.se så kolla måtten innan du börjar snickra. Okej, det är bara "en gång" man gör det