12 845 läst ·
21 svar
13k läst
21 svar
Tips för konstruktion altan 50 kvm
Jag vill påstå att du har fel.
Pluggen ska spikas i till kragen ligger emot och sen ska skruven skruvas i
Pluggen ska spikas i till kragen ligger emot och sen ska skruven skruvas i
T tobbbias skrev:Angående pluggen, det är en spikplugg. Den SPIKAR du i. Anledningen till att du kan skruva den är ifall du vill skruva ur den i framtiden. Fördelen med en spikplugg är att den inte behöver ta upp några roterande krafter. Istället expanderar den radiellt när du spikar i den. Mkt trevligt!
Så ta fram hammaren vid infästnings-momentet istället för skruvdragaren så kommer det säkert gå lite bättre.
Då ber jag om ursäkt.T Tobias Knutsson skrev:
Tycker dock det är lite motsägelsefullt att den då hindrar rotation (vilket står i första stycket).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
{Men jag har nog bara använt en 200 spikplugg i mina betonghålstensväggar hemma. Alla gånger har det fungerat bättre då jag hamrat in skallen tills den ligger i plastkragen. Mkt tightare fit än de ggr jag försökt skruva i dem (vilket jag gjorde kanske de 20 första ggr). }
Men jag vågar såklart inte säga något annat än att följa monteringsanvisningen. Bra uppmärksammat!
PS: jag trycker alltid i plast-pluggen först (utan spik/skruv i). Sen hamra försiktigt på den så den bottnar. Sen i med spik/skruv och drämma till. DS.
Har kommit en bit med altanbygget nu. Här en dagsfärsk uppdatering:
Men har huvudbry över trappan och dess konstruktion. Jag har fått så bra svar på alla frågor tidigare, så jag gör ett nytt försök då detta fortfarande är obesvarat.
Är konstruktionen jag tänker mig för klumpig/tung? Funkar det att hänga trappan så här i golvreglarna? Främsta anledningen till den lösningen är att jag helst inte gräver fler plintar. Såklart ska den vila på ett tunt bärlager med marksten i framkant, men det kommer säkert sätta sig och då måste väl altanens bärlager fungera som huvudsaklig bärare, rätt?
Vad tror ni, finns det andra bättre sätt? Att göra vangstycken har jag varit inne på, men det kändes också lite krångligt att få tlll så att de inte börjar svaja och påfrestar för hårt på altanens bärlager om de skulle sätta sig i framkant/nedersta steget.
Tacksam för hjälp!
Logga in
Skapa konto
Men har huvudbry över trappan och dess konstruktion. Jag har fått så bra svar på alla frågor tidigare, så jag gör ett nytt försök då detta fortfarande är obesvarat.
Är konstruktionen jag tänker mig för klumpig/tung? Funkar det att hänga trappan så här i golvreglarna? Främsta anledningen till den lösningen är att jag helst inte gräver fler plintar. Såklart ska den vila på ett tunt bärlager med marksten i framkant, men det kommer säkert sätta sig och då måste väl altanens bärlager fungera som huvudsaklig bärare, rätt?
Vad tror ni, finns det andra bättre sätt? Att göra vangstycken har jag varit inne på, men det kändes också lite krångligt att få tlll så att de inte börjar svaja och påfrestar för hårt på altanens bärlager om de skulle sätta sig i framkant/nedersta steget.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tacksam för hjälp!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det fungerar säkert. Det är ingen armé som ska sitta där samtidigt och de är inga nämnvärda höjdskillnader. Börjar det sätta sig får du peta under något. Det är ett däck och en trappa, inget hus.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hjälp med ordning att färdigställa samt konstruktionstips för loftsäng
Byggmaterial & Byggteknik -
Tips konstruktion altan/tak utanför entré
Byggmaterial & Byggteknik -
Tips på konstruktion för större lucka i trall (cc 100, poolplåtar)
Altan & Uteplats -
Redskapsbod / förråd - Konstruktion och tips önskas
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Konstruktionstips? Ramp form av låda?
Altan & Uteplats