Altan & Uteplats
Myckling: Jag resonerar lite tvärtom. Efter 3-4 år tycker jag grillen är sunkig och äcklig även om man försöker rengöra den efter användning. Så byter hellre efter några år och köper billigare grill regelbundet. Men visst är det mer Fredde att ha en Weber.:D
Rickard01: [citat] Sorry att det var otydligt. Jag menar bara att jag satte 2st 145 reglar med ett mellanrum. För att man inte ska se varje stolpe mellan reglarna så satte jag en svart markduk där. Innan jag bestämmde mig för att göra på det här sättet så var alternativet att ha tre smalare reglar och då utan ett mellanrum mellan.
bozze4evigt: Byggde altan själv för ca en månad sedan Bjälklag, trall och skruv gick på ca 17.000kr och då blev altanen på ca 70kvm. 242kr /kvm och med firma så är riktmärket ca 1000kr enligt uppgift i tråden. Som någon sade, ta hjälp av kompisar, bjud på pizza och öl så fixar ni bjälklaget över en helg. Trall kan vem som skruva :)
justusandersson: Den största skillnaden är att 22x95 trall kräver ett kortare c/c avstånd mellan golvbjälkarna än 600 mm, förslagsvis 450 mm. I praktiken är det sällan någon besparing. Kvaliten på trallen kan man kontrollera. Den anges som G4-1 till 4. G4-4 är skit, och G4-3 nästan skit.
Stefan N: Sen är ett golv inne betydligt jämnare än ett trallgolv.
Peter_Stockholm: tror på att måla stolparna i grått/vitt eller gulton (om du får den likt huset) snåla inte på taket, köp ett tjockare kanalplast. då kan du sitta där även om solen lyser ilsket, värmen reflekteras bort.. Måla takstolar osv vitt? en trapp med djupa steg kanske en halvmeter. skulle kunna bli en trevlig anslutning ner mot gräset. skall den även gå runt hörnet? och givetvis bort med
Lenza: Jag skulle nog ha satsat på egengjutna plintar som gjuts prefabricerade. Alltså lyfts på plats eftersom du verkar ha maskiner att lyfta med borde det gå smidigt. Fördelen är att du har kontroll på gjutning och kvalitén på helt annat sätt. Plintar bör i så fall vara extra breda i basen säg 50x50cm. Då kommer marktrycket fördelas bättre där marken kan vara "vattensjuk" (det är
dusty: [citat] Jag efterfrågar något väldigt likt dig där jag tänkt bygga ett pergolatak som skall vara 8x5,2 meter däremot så tänkte jag se om jag kan klara mig på 6 eller 8 stolpar utan att behöva sätta bärande stolpar "mitt i utrymmet". Då det aldrig kommer ligga någon snö på detta tak så tänker jag att det inte borde vara några större problem men jag hittar ingen som helst guide
MasMats: Biltema har såpa på 4L dunk. För mig att jag sett det på Rusta, ÖB oxå. Använt grummes på L flaska tidigare. Kan inte uppfatta någon skillnad på Biltemas 4L dito, som jag kört med senaste åren. Priset är ju en faktor om man ska ha stor mängd.
Aprikos: [citat] Hmm, ja jag var rädd för det. Vad är det bästa då? Försöka olja det igen och jämna till lite?
lynx_se: Det du söker är en så kallad pallbricka, men som skrivits så fungerar en uppskuren plastskärbräda lika bra.
Jier: Kommer bli insynsskydd på båda sidorna som blir fästa i fasaden så helt flytande blir det inte. Men plintarna är kanske onödiga men samtidigt har jag 40 plint liggande och det är extremt lätt att borra hålen så jag kör på det. Tack för svar!
Derbyboy: Mm jag är med på det men eftersom de kommer sitta med max 120 cm så tänkte jag att det skulle fungera utan gung med 45x120 och ett språng på 70,5 cm. Men finns det risk för svaj med den konstruktionen så kanske jag går upp till 145mm-reglar.
raveper: Undrar så här tio år senare om det blev någon skiva.?
Esket102: [citat] Tror inte golvet skall gå ända fram till den dörren, vi tänkte sätta en ny dörr framför den som finns idag. Där är en dörr till innanför för att bevara kylan i matkällaren
Johan Gunverth: [citat] Precia. Tillverka en lucka av korta bitar som går åt andra hållet och två bitar ”på platten” under som du skruvar ihop mot. Välj skruv som inte går igenom båda.
Tokv41: [citat] Finns knappt att få tag i planhyvlat dock förutom väldigt tunna dimensioner. Och det märks att det gått ngr år sedan du byggde. Nu är det priser på 4-5 ggr de du betalade även om du kanske hade en del rabatt Men fint räcke blev det oavsett!!
KnockOnWood: Det är klart att ni klarar det själva! Att lägga en "regel" längs kanten kan ju inte vara så svårt. Och att forma trallbrädorna med hjälp av sticksågen klarar ni säkert. Och så lite syrénbuskar runt om så blir det som en riktig dröm! [bild]
Bykr89: [citat] Ah, jag förstår. Det ska jag kolla om det går att göra! Men jag tror att det blir tillräckligt högt. Kag ska bygga i nivå med trappsteget närmast dörren alltså.
Jotsat: [citat] En nackdel med att ta en stolpe (säg 95x95) är att de lättare vrider/slår sig än två 45x95. Fördelen är att man slipper skarv. Skarven kommer att synas vilket enligt mig inte spelar roll. Men om det gör det är upp till er! Det spelar ingen roll om du kör 2st 45x95 eller 1st 95x95 för hållfasthet på stolparna. Rekommendationen är väl att skruv/spiklimma med ex
justusandersson: Hej och välkommen till Byggahus forum! Även om det sällan snöar måste man räkna med snölast. Om takreglarna ligger med avståndet 600 mm från varandra behöver du ha minst 45x170 C 24 virke. Ökar du avståndet till 1200 mm krävs 45x220 C 24. Dimensionerna på det du kallar hammarbandet (jag skulle kalla det yttre bärlina) beror på hur tätt du tänker sätta stolparna. Med 45x145
Tritonus: [citat] Kommer bli strax under 80kvm. Vad menar du som enklare alternativ utöver förslagen ovan? Har inte upplevt som att det har varit problem med tjälskott..
Anonymiserad 202214: Tack för alla svar, fortsätter nog som jag börjat, Tänkte när jag ändå startat tråden, jag sätter 2 skruvar i varke stolpe för att undvika det vrider sig för mycket. Men i stolparna där jag skarvar 2st ribbor blir det väldigt tight med för 2 skruvar i varje ribba utan att det spricker, har ni något tips?
TheGame: En Muurika är typ en "stekpanna" med 2 handtag man har över eld antingen på ben eller ring. Tror också det finns ett varumärke som heter Muurika, vet inte riktigt vad du menar i frågan :)
Mjölsered: [citat] Är det samma hus på bilderna?
stf01: Jag tror det bästa att du skaffar/lånar dig en fuktkvotmätare. Jag orkade inte det och väntade 1-2 dagar på sommaren med hög, hög vind och låg rf ute.
justusandersson: Om du lägger dem på c/c 600 mm så räcker 45x45 mm. Sådant virke brukar dock inte vara klassat. Antingen väljer du ut någotsånär kvistfria bitar eller så klyver du ner från klassat virke.