Hej,

Skulle behöva hjälp med att ifrågasätta min konstruktion för sandlåda och hjälp med hur den kan sammanfogas. Har mycket begränsad erfarenhet av att bygga saker så mest behöver jag nog hjälp med dimensionering och sammanfogning.
Tänker såhär:

Nu till mina frågor:
1. Lagom godstjocklek med 28 mm?
2. Hur ska jag sammanfoga oktagonen?
3. Behövs stöd för "sittplankorna", hur?
4. Lagom stor?
5. Någonting annat som saknas/som jag inte tänkt på?

Tack för hjälpen

/Martin

CAD-ritning av en oktagonal (åttkantig) sandlåda med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om det finns katter i kvarteret kan det var bra att kunna täcka över sandlådan på nätter och annan tid då dem inte används. Lite lurigt att lösa på en utrustning men men ett hopfällbar lock i reglar och markduk kan kanske vara en idé; tänker mig en modell som man kan vika ihop på mitten med hjälp av gångjärn...

A aekeberg skrev:
Om det finns katter i kvarteret kan det var bra att kunna täcka över sandlådan på nätter och annan tid då dem inte används. Lite lurigt att lösa på en utrustning men men ett hopfällbar lock i reglar §och markduk kan kanske vara en idé; tänker mig en modell som man kan vika ihop på mitten med hjälp av gångjärn...
Bra poäng, finns förvisso inga katter, men en och annan räv som säkerligen kan tycka den där vore kul som toalett.

Något sådant här, kanske?
Hexagonal sandlåda av trä med leksaker och en grävmaskin i, placerad i en trädgård.
Skapa konto

Förvisso sexkantig, men principen blir lika om du vill göra den åttkantig.

Jag började direkt på marken, ty en sandlåda är ganska kortlivad jämfört med en trädgård, så då blir den lättare att ta bort. Jag slog ner hörnstolpar och stolpar mitt på sidorna av 45x70. Eftersom du ska göra din låda åttkantig så bör du nog ha 45x90 i hörnen, annars blir det inte mycket kvar att skruva i.
Två brädbitar, en rektangulär och en i en klyvd hörnform med 45 graders vinkel.
Skapa konto

Klyv hörnstolparna enligt bilden ovan, 45 graders vinkel. Tänk på att ta till längden lite på alla stolparna. Dels vet du inte hur långt dom går ner i marken när du slår och dels kommer du slå sönder övre ändan när du slår ner dom. Alltså sågas alla i rätt höjd efter att de är nedslagna.

Sedan är det bara att skruva fast brädorna på sidorna och locket på sargen med trallskruv. Den bräda som skruvas i den gerade sidan av hörnstolpen får man vara lite försiktig när man skruvar så inte skruven kommer ut på baksidan.

Insida på ett hörn:
Inblick i en hembyggd, sexkantig sandlåda med träplankor och sand, med utsikt mot trädgård och tvätt på tork.
Skapa konto

Avsluta med att lägga i markduken och fylla på sand.

• Gilla
Wikih och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.