Byggahus.se

Går detta bra?

1. R
    Medlem Nivå 1
    Ska bygga altan efter byggmax altan planerare. Storleken är ca 76kvm och ligger 56cm ovan mark. Dom har skickat 45x145 reglar till detta. Är ca 1.9 - 2 meter mellan plintarna. Ska jag vara orolig för sviktande golv?

2. R
    Medlem Nivå 1
    Någon som vet? Ifall jag lär byta till grövre virke?

3. J
    Medlem · Nivå 24
    Inte om det är C 24 klass på bjälkarna. Är det bara C 14 skulle jag korta in plintavståndet till ca 1,7 m alternativt gå upp till 45x170 mm. Vad har du fått för dimension på bärlinan (den röda)?

4. R
    Medlem Nivå 1
    Är denna dom har skickat https://www.byggmax.se/45x145-impregnerad-regel-grön-p08745145

Och är 45x145 hela stommen. När jag kollar runt ser det ut som de flesta väljer 45x170 och 45x195 som den röda på bilden.

5. J
    Medlem · Nivå 24
    45x145 är för klent för bärlinan. Gå åtminstone upp till 45x170. Kolla hur virket du fått är klassat. Det brukar vara stämplat på reglarna.

6. F
    Medlem · Nivå 11
    Svar nej.

7. lärjungen
    Medlem · Nivå 8
    Håller med de föregående talarna. Bärlinan bör vara åtminstone 45x170. Sen kan de tvärgående reglarna som trallen monteras på gott vara 45x145.

8. F
    Medlem · Nivå 11
    Varför bör den det? 45x145 med 1,9-2,0m plintavständ kommer att bli stabilt.

9. J
    Medlem · Nivå 24
    Det blir för höga tvärkrafter för 45x145 som bärlina med det plintavståndet.

10. L
    Medlem Nivå 3
    Svenskt trä rekommenderar ett max plintavstånd på 1,19 m med bärlina på 45x145 om djupet är max 3 m.. vet inte vad du har?
    Jag hade också gått upp i dimension

11. R
    Medlem Nivå 1
    Då köper jag några extra 45x170 som bärlina. Tack för svar

12. F
    Medlem · Nivå 11
    Förutsägbart svar. Har du läst det i nån bok? Eller är det en egen konklussion ifrån när du själv har varit framme med hammaren, för du har väl hållit i en hammare?
    Av det dussin altaner jag byggt på det sättet har alla blivit stabila och ingen kund har blivit missnöjd. Eller det vet jag ju inte, dom har verkat nöjda men dom kan ha knutit knytnäven i fickan och muttrat om för klena bärlinor när jag inte såg på.
    Jag får väl ringa upp dom och berätta att altanen måste byggas om då. Alternativt kunde nån ingenjör komma och inspektera dom. Gå runt och stampa och hoppa lite på locket med anteckningsblock och kalkylator, sen kan dom uppdatera boken.

OT, allt konstruktionsvirke bör vara c24 klassat enligt EU standard idag. et är väl mest byggmax och mindre seriösa återförsäljare som säljer vilka slatkor som helst.

13. J
    Medlem · Nivå 24
    Det är inte ett stabilitetsproblem utan ett hållfasthetsproblem! Med tiden går det sönder om tvärkrafterna blir för höga. Sedan håller ju inga altaner i evighet. Generellt sett bör man vara försiktig med att använda klena virkesdimensioner till bärlinor och liknande. Vill man hålla nere konstruktionshöjden kan man öka bredden. Hållfasthetsklassen har faktiskt ingen betydelse för hur höga tvärkrafter en viss dimension tål, utan det är materialmängden.

• Laddar…