Tänkte bygga ett planteringsbord, dvs en bänkskiva för att hantera jord, växter och krukor mm. Finns ju färdiga men jag vill ha en variant större (ca 250x60)

Utmaningen är vad för skivmaterial som kan användas, utifrån att detta kommer stå utomhus.

Funderar på att använda formplywood med tjocklek 20mm (vilken givetvis reglas under). Vad tror ni, hur skulle en sådan skiva överleva väder och vind? Finns det några andra förslag på skivmaterial?

/Erik

Formplywood är ett utmärkt alternativ tycker jag. Håller inte i evigheter men bra länge. Jag har formplywoodbitar som jag använder som tillfälliga arbetsbord och som jag förvarar utomhus. De har säkert hängt med i 25 år. Ska du ha reglar under behöver du inte ha en 20 mm tjock skiva. Det räcker med standardtjockleken 12-13 mm.

• Gilla
Betsy Navesson
  • Laddar…
Håller med både om att formplyfa är the way to go och att det är onödigt med annat än standardtjocklek.

Korvgubbe
Instämmer med de andra, och lägger till tipset att försegla kanterna med epoxy för att drastiskt förlänga livslängden.

• Gilla
Karl P och 2 till
  • Laddar…
Tack för bra svar - jag kör på formplyfa! Den väl tilltagna dimensionen var av mer estetisk karaktär :D

Jag skulle köra på en egengjuten betongskiva och tryckimpregnerad stomme alt enl bild nedan som jag såg med markplattor.

• En hemgjord arbetsbänk av tryckimpregnerat trä med en yta av betongplattor vid en timrad stuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ziprat
  • Laddar…
S
Cementbaserad skiva som inte ruttnar kan du köra på.

TS estetiska ambitioner är lovvärda. De går att uppnå (till ett betydligt lägre pris) även med 12 mm plyfa om bordsskivans kanter på undersidan förses med "strimlor" av plyfa som skapar intryck av ett tjockare material.

En egengjuten cementskiva föll bort då den sannolik blir aningen otymplig (min fru har en förkärlek för att vilka flytta runt saker).

Cementskiva av typen Cembrit är klart intressant. Finns ju ex som 12mm i standar skivformat. Är sådan skivor sköra, risk för sprickor mm?

Jag har byggt en liknande som den på bilden ovan men istället för stenplattor har jag bara vanlig längsgående trall. Funkar finfint och mycket billigare, man slipper dessutom stående vatten ovanpå vid regn.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.