Tänkte bygga ett planteringsbord, dvs en bänkskiva för att hantera jord, växter och krukor mm. Finns ju färdiga men jag vill ha en variant större (ca 250x60)
Utmaningen är vad för skivmaterial som kan användas, utifrån att detta kommer stå utomhus.
Funderar på att använda formplywood med tjocklek 20mm (vilken givetvis reglas under). Vad tror ni, hur skulle en sådan skiva överleva väder och vind? Finns det några andra förslag på skivmaterial?
/Erik
Utmaningen är vad för skivmaterial som kan användas, utifrån att detta kommer stå utomhus.
Funderar på att använda formplywood med tjocklek 20mm (vilken givetvis reglas under). Vad tror ni, hur skulle en sådan skiva överleva väder och vind? Finns det några andra förslag på skivmaterial?
/Erik
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Formplywood är ett utmärkt alternativ tycker jag. Håller inte i evigheter men bra länge. Jag har formplywoodbitar som jag använder som tillfälliga arbetsbord och som jag förvarar utomhus. De har säkert hängt med i 25 år. Ska du ha reglar under behöver du inte ha en 20 mm tjock skiva. Det räcker med standardtjockleken 12-13 mm.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
TS estetiska ambitioner är lovvärda. De går att uppnå (till ett betydligt lägre pris) även med 12 mm plyfa om bordsskivans kanter på undersidan förses med "strimlor" av plyfa som skapar intryck av ett tjockare material.
En egengjuten cementskiva föll bort då den sannolik blir aningen otymplig (min fru har en förkärlek för att vilka flytta runt saker).
Cementskiva av typen Cembrit är klart intressant. Finns ju ex som 12mm i standar skivformat. Är sådan skivor sköra, risk för sprickor mm?
Cementskiva av typen Cembrit är klart intressant. Finns ju ex som 12mm i standar skivformat. Är sådan skivor sköra, risk för sprickor mm?
Jag har byggt en liknande som den på bilden ovan men istället för stenplattor har jag bara vanlig längsgående trall. Funkar finfint och mycket billigare, man slipper dessutom stående vatten ovanpå vid regn.
Klicka här för att svara