Hej!
Jag undrar om någon vet vilka regler som gäller för takterrasser? Har en tillbyggnad vars tak är förberett och förstärkt för takterrass och skulle nu gärna vilja göra slag i planerna.

Enligt detaljplanen får husen endast vara enplanshus men med undantag av inredd vind. Mitt hus hade sedan tidigare en inbyggd vind och vi har byggt till med takkupa. Vad gäller höjden så finns det god marginal för en takterrass när man kommer ut från takkupan. Tror ni då att det är okej att bygga en takterrass? Ansöker man då om bygglov?

Jag funderar på ett glasräcke för att maximera utsikten. Är det någon som har erfarenhet av hållbarhet och underhåll av glasräcken?

Jag tror att du behöver bygglov för räcket, även för en altandörr, om den inte redan finns där. Men att bygga själva terassen borde väl bara vara att lägga trall eller annat ytskikt på det förberedda taket? Glasräcke borde vara lättare att få bygglov för, det är mer diskret än andra varianter. Det är också säkrare, går inte att klättra på osv. Kolla bara upp vilken minihöjd som krävs (tror det är 110cm).

Utöver själva utseendeförändringen så kommer myndigheten att lägga sig i saker som barnsäkerhet, stabilitet osv.

Det kan vara svårt att få ditt ett räcke på ett stabilt sett, utan att du samtidigt får läckage.

H hempularen skrev:
Jag tror att du behöver bygglov för räcket, även för en altandörr, om den inte redan finns där. Men att bygga själva terassen borde väl bara vara att lägga trall eller annat ytskikt på det förberedda taket? Glasräcke borde vara lättare att få bygglov för, det är mer diskret än andra varianter. Det är också säkrare, går inte att klättra på osv. Kolla bara upp vilken minihöjd som krävs (tror det är 110cm).

Utöver själva utseendeförändringen så kommer myndigheten att lägga sig i saker som barnsäkerhet, stabilitet osv.

Det kan vara svårt att få ditt ett räcke på ett stabilt sett, utan att du samtidigt får läckage.
Tack för svar! Altandörr finns redan. Jag tänker också som du att själva bygget omfattar trall samt räcke. Sen är det ju möjligtvis också att syftet/funktionen med taket ändras, alltså att det sedan blir en plats som man vistas på - kanske att det också blir något som omfattas av bygglovet!?

Konstruktionsritningar för taket finns, så jag tror att det enkelt går att själv komplettera husets befintliga ritningar med räcket och sedan skicka in samma konstruktionshandlingar som tidigare har funnits. Sant, gällande läckage. Har du några tankar kring bästa sätt att förankra räcket?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.