Hej!

Dags att bygga takterrass på vårt tak. Fall 1:100, 10m mellan nock och hängränna.

Helsvetsad tvålagspapp är på plats (marknadens bästa enlig entreprenören :-), takbalkarna är kontrollerade för extra laster, bara att tuta och köra...

... nu till mitt lilla dilemma. Kring taket är det en sarg som sticker upp ca 150 mm från takytan. Terrasskonstruktionen vill vi gömma bakom denna sarg, i möjligaste mån, om detta ska se nått vidare ut från gatan. Vi behöver rejält stöd för det räckesfria glasräcket, samtidigt som vi inte kommer ut till sargen med upplagspunkter (upplagen vill jag inte placera över råsponten eller för nära pappupviket)

Jag har skissat på en konstruktion med 45x95 som golvbalkar med stöd s600 av ställbara terrassfötter (från 35mm). På detta läggs trall 34x145. Bygghöjden blir då 164 mm, vilket man inte ser från avstånd.

Eftersom jag inte kan göra som vanligt (fläska på dimensionerna) så vill jag höra med er...

... kommer detta att funka? Svikt, infästning räcke etc.

... har någon en bättre idé för att få ner bygghöjden?

Mycket tacksam för svar!

Med vänlig hälsning,

/P

Sidoskiss av takterrasskonstruktion med mått för balkar, terrassfötter och räckesfästen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skiss av takterrasskonstruktion med måttangivelser, golvbalkar och trall, intill sarg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja, det där räcker med marginal för 28 mm trall. Du kan köra 45x70 om du vill spara på höjden. Och 28 mm-trall.

Bästa svaret

Istllet för ställbara terassfötter kan du lägga en 10 mm pallbricka. Så justerar du med tunnare pallbrickor vid behov. Då sparar du ytterligare drygt 20 mm.

10 mm bricka+70 regel+28 trall = 108 mm.

• Gilla
phberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.