Altan & Uteplats
jonaserik: Den ska väl inte ha så mycket tryck på sig. så sätt den ca 10 cm ner i mark om du kan, det verkar inte vara så högt som du ska ha, kan du lägga lite på baksidan om stöd så står den för sig själv.
major_tom: löste det! lyckades hitta en nyckel som var tillräckligt platt, fick loss muttrarna lite och kunde då haka av dörrarna (y)
Peter2400: [citat] Nackdelen är nog att din lilla betongplatta kommer kosta minst 100000:- Terassklinkers blir nog billigare, kostar från 500:-/kvm http://kakel-natursten.se/terassklinker-natura-wood-ek
Åsa Lund: Fråga säljaren på Optimera och be honom om en offert på allt material
nickspi: [citat] Det var en tanke, men ville ha lite kött på benen innan jag åkte dit, därav rådfrågning här på forumet.
Carlos2: Ok, ska titta på om öglan går att få loss annars får det bli växelbyte. Tack för svar.
harry73: Om ni vill återanvända de gamla, då blir det såklart skillnader i färgton men också slitage när ni kompletterar. Det jag skulle göra, är att blanda. Jag gjorde så när jag hade ett parti med röda, gula och gråa byasten. Blir hur bra som helst.
BiggeTheKing: Har en burk med det så kan prova tack för tipset
Zigggemannen: Har behov av att få tag i nya handtag, samt göra service på dörrarna. Blir inte klok på hur man smörjer rullarna (om det ens finns några) då dörrarna går trögt. Men jag hittar banne mig ingen märkning som ger mig märket. Någon som har en ide? [bild] [bild]
Lenza: Den där värmelagringen ställer jag mig frågande till. Är det inte enklare och bättre om du kör med vanligt tryckt virke och bygger ett vindskydd där vinden kan silas genom planket. Luften blir turbulent annars eller spelar inte det någon roll? Om växthuset behöver en tätare vägg kan du komplettera med en plywood skiva just där.
stjärnan: På Byarums hemsida kan man klicka på produktbladet för en intressant möbel och åtminstone få en kontur av möbeln. Inkräkta på någon annans design ska man inte göra men inspireras kan man ju. https://byarumsbruk.se/produkter/soffor-bankar-pallar-fatoljer/ [bild]
jojjem: Hej! Håller på att bygga ut altanen som skall isoleras och glasas in. För vår -> höst användning. Skall jag lägga golvet hela vägen ut mot den yttersta golvåsen eller skall jag lägga en impregnerad frisbräda hela vägen runt, som kanske ligger över 2cm ? Känns spontant lättare att kunna bygga väggen på ramen runt och lägga golvet innanför. Trots att jag måste dit med en till
bjoma: Löste det själv efter att ha hittat den här youtube-filmen [MEDIA=youtube]gPkTBH9pAqI[/MEDIA] Case closed (men tråkigt att behöva google-forska det första man gör på flång ny grill)
justusandersson: Det fungerar med desa mindre avstånd. Alternativt dubblerar du bärlinorna då kan du behålla de gamla avstånden. Räkna ut vilket som är billigast.
Aronb: Såga ut ”fjällen” i den brädan som ska gå emot panelen. Med en sticksåg och lite noggrannhet borde det gå.
hot rod Kjelle: Tack för hjälpen med markstenarna, det stämmer nog bra med tidsintervallet (15-20 år gamla...) Jag får hålla ögonen öppna på eventuella blocket annonser :-) /Kjelle
Leif i Skåne: Fördelen med 8-16 är att den kan du hantera med en skyffel vilket är hopplöst med 16-32 Nedan finns ett inlägg, däremot paddlade jag med en så stor padda som möjligt att få utt på en släp. https://www.byggahus.se/forum/threads/utformning-traedaeck.302611/#post-2796263 Samt inlägg #193
rolfino: [citat] Hej. Tänker göra tillbygnad på ca 30 kvm till befintliga altanen. Schaktat bort gräsmattan (svålen) plus lite till, ett djup på 25-30 totalt. Tänker lägga geoduk/fiberduk, 5 mm markisoleringsskiva över hela ytan (mkt rörlig markkvalité här) makadam som laddas, sedan betongplatta (på 1500 c/c), sedan 45x145 mm bärlinor på 600c/c. Är makadam 8-16 eller 16-32 bäst? Vad är
Tuffkotte: [citat] Då tar jag nog och sätter stolpar in mot fasaden för att slippa skruva i den och drar fast dom i altanens bärlina med vagnsbultar. Tack för svaret!
Lexington: [citat] Har ”målat” rostig plåt av samma skäl som du med vanlig kokt linolja, märke spelar nog mindre roll!
tobbbias: Jag kanske ska tillägga lite mer. Om jag varit du hade jag nog nöjt mig med betydlig färre plintar. Anledningen till att jag grävde och dolade mkt var att jag byggde en altan som är ca 150 cm över marken plus en stor pergola som också är förankrad i denna stomme. I ditt fall där hade jag använd markplattor och ett justerbart ben ner mot markplattan. Anledningen till att jag inte bara
justusandersson: Lägger du takreglarna med c/c 600 mm kan du använda 45x220 C 24 virke. Med c/c 1200 mm krävs limträ. 45x170 duger inte. Som överliggare i framkanten kan du använda 45x170men inte 95x95. Det behövs däremot inte fler stolpar.
Peter_K: Efter 2 timmars sågande med diamantklingan, borrande, bilande och hackande gav jag upp. Så värst mycket till kontursågande blev det inte heller. [bild]
C_willy: Hej. Jag har precis byggt färdigt vår pool och skall strax börja bygga in den med altan. Vi har ganska blåsigt hemma och tänkte skydda poolen med skärmväggar. Sugen på prefab då det är billigt och smidigt, och tid är inget jag har i överflöd. Har kollat på: https://www.byggmax.se/sk%C3%A4rmv%C3%A4gg-kajsa-tryckimpregnerad-p087918092 Och även
Dheri: Möjligt att det går, men jag skulle nog satsat på att byta ut väven. Sök bara på markisväv på google så får du massa bra träffar, både för lösmeter och färdigsydda efter dina mått.
justusandersson: Det finns inte så mycket rätt och fel när det gäller altanbyggen. Allt hänger på vilka bedömningskriterier man använder. Det handlar mer om att bygget ska kännas komfortabelt än att det inte ska gå sönder. När det gäller dimensionering av trall och golvbjälkar tycker jag att man ska hålla på samma sviktkrav som man tillämpar inomhus. Det är otrevligt när det svajar för