Sviktar

590 läst  3 svar

1. Humlo
    Medlem Nivå 6
    Vi har blivit med hus och har en upphöjd trappa på framsidan och en hög altan på baksidan. Bägge dessa sviktar när man går på vissa ställen och brädan liksom gungar av tyngden. Om man går rakt på en regel så är det stabilt och fint, men mellan dessa två så sviktar den nedåt. Vad beror detta på? Har förra ägaren lagt plankorna åt fel håll? Är det för veka plankor för ändamålet? Är det för långt mellan reglarna så det blir gungmatta mellan reglarna? Har förra ägaren helt enkelt byggt med fel sorts brädor eller vad är det som händer?

Kan vi åtgärda detta på något sätt?

Vi är normalviktiga i familjen men det känns känns lite som om brädorna en vacker dag kommer ge med sig och gå av på mitten. :) Nu kanske de inte gör det men jag har aldrig varit med om en trätrapp eller träaltan där det gungar så när man går.

2. J
    Medlem · Nivå 22
    Det låter som en kombination av för långt avstånd mellan bjälkarna och allt för klena trallbrädor. Har man gjort rätt ska det snarare kännas stabilare när man står mitt emellan bjälkarna. Hur man bäst åtgärdar detta beror på vilka mått som altanen/trappan har. Mät upp avståndet mellan bjälkarna respektive trappans vangstycken samt trallbrädornas dimensioner.

• Laddar…
  3. Humlo
    Medlem Nivå 6
    Jag mätte avståndet mellan bjälkarna och det var över metern! Det ska ju vara max 60 cm, så den som byggt denna trappan har kör lite efter eget tycke. hmm

4. J
    Medlem · Nivå 22
    Med en meter mellan bjälkarna måste man använda regelvirke liggande, t.ex. 45x195 mm C 24. Knappast ett alternativ för altanen men möjligen för trappan.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: