A
Alecci: Vet ej om detta hamnar i korrekt forumdel, men den kändes mest passande. Det har blivit dags att göra färdigt balkongen nu när huset är färdigt, och har spenderat en del tid att rita upp ett alternativ som vi tycker känns rätt (bild 1). Det jag är lite fundersam är hur man ska lösa infästning av stolparna till pergolorna/balkongräcket på de två partier där det inte är glas.
0 svar · 5,7k läst
·
H
hempularen: Hävda att du renoverade taket, om det osannolika skulle hända.
3 svar · 4,2k läst
H
Henri: Enligt min erfarenhet är 40 inte för grov, det tar långt tid att slipa en altan med bandslip. Om man använder grövre slipband kan tiden förkortas. Avslutning bör ske med mindre kornstorlek.
19 svar · 90,9k läst
·
P-plats
P-plats: Lägg inte makadam utan dränering då vatten kan bli stående där och om det fryser så reser sig altanen.
2 svar · 7,6k läst
J
justusandersson: Det är tveksamt om det gäller långvarig användning. Det behövs lite fler mått för att kunna säga något bestämt. T.ex. bärlinornas c/c avstånd och totala längd samt spatunnans mått och vikt med badande.
1 svar · 2,9k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: Har tänkt bygga ett litet trädäck på marken för att ställa en pool på. Poolen är 3.66 och rymmer ca 6500 liter. Tänkte använda mig av virke som finns hemma sen tidigare och då blir det 45x95 som reglar och 22x95 som trall. Antingen direkt på mark eller på plattor. Hur tätt behöver jag sätta reglarna för att få det stabilt? Funkar det att sätta cc60?
0 svar · 1,7k läst
F
Fretferret: Är det hållbart att använda stumpar av tryckimpregnerad trall som shims? Har ett par reglar i bjälklaget på altanen som inte ligger i våg och kapade till några 28x45 (från en 28x145 trall) som passade in fint. Frågan är bara hur detta håller över tid. Kanske ska lägga en bit galvad plåt mellan, som en sandwich konstruktion? (Det är en redig glipa, jag vet.. ;)
0 svar · 3,6k läst
·
S
smugglarevägen: I tillägg kan jag nämna att jag har för avsikt att bygga upp en lekamur eller motsvarande från mark och igenom altandäcket (ca 5 cm) som blir en "kant" för att glaskonstruktionen ska vila på den samma och i och med detta skapa ett "frostfritt" utrymme under däcket. (Idag helt oisolerat och är mellan 30cm till ca 120 cm från mark till däcket). Jag har ett lock till spabadet men
6 svar · 5,1k läst
·
N
nybörjarn1: Toppentips av er båda! Tackar!! Tur att man frågade här innan man börjat med trallen, detta går ju rätt snabbt att fixa till!
3 svar · 8,4k läst
·
B
biggles34: Japp Har ingen svets men haft en på önskelistan länge, blir att antingen svetsa fast plintsko eller något och få upp plintarna med Kan för övrigt rekommendera använda två garagedomkrafter till att lyfta upp plintar, tog med lätthet upp närmare ett tjugotal tidigare när jag rev en upphöjd altan.
19 svar · 15,9k läst
·
A
AbRhesus: Jag använder P10 gasolflaskor och ser att den slutar värma alltså sloknar när det är ca 2kg gas kvar i flaska, någon som vet om det går att få den till at använda tills det är tomt. Tjingeling!
0 svar · 1,6k läst
J
justusandersson: Har man sand under behövs nog ingen duk, men i de flesta fall är det jord och då behövs svart duk (odlingsväv). I varje fall i Blekinge, men så växer det mesta väldigt bra här.
7 svar · 2,1k läst
P
peterhannah: Hej, Bygger trädäck och skall sätta in spot. Är det någon som har erfarenheter av detta system? Varmvitt sken och lyser det OK, inte upplysande, inte bländande utan behagligt? Ean artikelnr: 7392971130163 Tacksam för återkoppling. Mvh Peter
0 svar · 1,3k läst
Vermilion
Vermilion: Jag ska bygga mig en stentrapp från altandörren till marknivå (50 cm). Grejen är den att 30 cm från dörren till Marken har vanlig träfasad. Hur bygger jag trappen mot väggen i detta fall? Min tanke är att man bra ogärna vill att vatten fångas mellan trappen och träfasaden då detta är extremt besvärligt att åtgärda i framtiden om det blir skadat. Ska man använda sig av någon
0 svar · 2,8k läst
·
whork
whork: Nu fick jag svar från kolektivet på Facebook i alla fall, de har inte hört någon annan som haft problem med denna batchen kol, men de skickar en ny låda så får jag prova.. Återkommer med resultat :)
7 svar · 5,6k läst
·
H
huggan: Nej ett papp eller gummiduk som tål 0 grader om det är plant.
3 svar · 1,3k läst
D
darosberg: Hej! Kände det var dags att byta trädäck på baksidan (det gamla hade legat i +15år utan behandling). Gamla trädäcket låg direkt på markplattor och endast på 45x70 reglar (60cc). Avståndet från plattorna till upp till dörrblecket är 10cm vilket förklarar tidigare konstruktion (begränsad höjd). Är inte sugen på att gräva upp och plinta så jag tänkte köra på samma koncept
0 svar · 1,4k läst
·
J
jonaserik: 70 cm överhäng ingen fara, det finns ingen som går så nära väggen utan belastningen blir nog ca 30-35 cm från underslaget och håller bra
4 svar · 1,8k läst
·
Stefan N
Stefan N: Bara såpa, 50/50 med vatten.
100 svar · 26,3k läst
·
L
Leonin: Ska bygga en liten altan med ett litet tak. Själva altanen kommer ha de ungefärliga måtten 3*4m. Taket kommer inte att gå hela vägen ut, utan max 2m. Jag har 3.5dm från mark (jord) till ytterdörr så jag antar att jag kommer att använda mig av plintar. Min huvudsakliga fråga är hur jag ska fästa den i väggen, både själva golvet och taket. Problemet att jag har är att det i grund
0 svar · 1,1k läst
Stefan N
Stefan N: Kanske denna hjälper? http://peo.yliniemi.se/fasad/
1 svar · 627 läst
H
Holmspel: Hur hög och stor ska altanen bli? Markskruv är smidigt om man vet att det inte är någon sten i marken. Att gräva är ju inte superjobbigt om man är några som hjälps åt.
3 svar · 1,1k läst
E
Ejn83: [citat] Jag bygger klart altanen och byter sen istället kantlisten på husets långsida då den är i än sämre skick. Tusen tack igen för hjälpen!
4 svar · 11,5k läst
·
J
justusandersson: Två frågor som kan vara bra att tänka igenom är dels hur högt däcket bör bli, dels vad för typ av mark som finns under. Det är inte självklart att du behöver några bärlinor.
1 svar · 2,8k läst
·
H
High_Fidelity: Väcker liv i den här. Nån annan som använt gabioner för strandskydd/bryggbas och kan säga något om hur de klarar vatten/rost och is?
1 svar · 3,5k läst
F
Fortunas: Hej.Hur mycket kann kostar bygga pergolan?
0 svar · 2,7k läst
·
ClasseClas
ClasseClas: Det ser lite tomt ut på ritningen vad gäller infästningsmöljigheter. Du har stående reglar som inte syns på ritningen och dessa har cc600. I anslutning till fönster kan du räkna med att det finns stående reglar på varje sida. Dessa kan du använda för att fästa bärlinan. Om du är osäker kan du alltid ta lös lite panel och leta reda på reglarna. Exempel här: [bild]
2 svar · 7,2k läst
·
J
justusandersson: 1 Nej 2 Lättare med trä överst. Blir jobbig formsättninga annars. 3 Ja helst 4 Använd spikplugg. Grovlek och c/c avstånd hänger ihop. Max utbredd last ca 2,5 kN/m. 5 Det beror på tidsperspektivet, men nackdelarna är nog större än fördelarna.
1 svar · 5,7k läst
·
JoakimJohansson
JoakimJohansson: Beslutsångest över altanval, tänkte bygga 6x4meter på gjuten platta. Antingen betala mer för ett teknova uterum eller typ 15.000:- mindre för willabgarden? Teknova är kanske mer känt som kvalitetsuterum och har alu-stomme. Inga isolerglas eller så, 16mm tak. Willab garden har trästomme men å andra sidan mer isolerat så jag kollat på vår-höst plus (wg-62) och 32mm tak. Nån som kan
0 svar · 2,5k läst
slacker
slacker: Rent spontant - Utan byggbeskrivning - Så skulle jag vilja säga att om du skall genomföra bygget så måste du nog låta virket torka innan du bygger din oktogon. tryckimpregnerat virke skiljer sig massor i bredd beroende på vart i pallen dom legat sedan impregnering och med så många vinklar så kommer det att se ut som skit om du inte låter plankorna ligga och torka till sig till hyfsat
1 svar · 3,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.