Altan & Uteplats
Monteras: SCHULTE Vario stolpe 35x1000x35 mm, galvaniserad
LabanStjernsten: Har en altan på plattor (marknivå), som är igenbyggd så de är inte direkt någon ventilation. Kan de räcka med väl utsatta hål (45mm) i fram- och bakkant för att få luften att gå igenom?
jonaserik: Jepp kolla den här tråden så ni varför inte en altan ska sitta fast i huset https://www.byggahus.se/forum/threads/murken-syll.370344/
daniel.sbg: Hej på er! Jag planerar att fixa ett staket till vår altan (se vad vi gjort hittills på första bilden). Stolparna som är där är 70x70 mm. Jag tänker sätta en liggande Staketribba på 28x70 mm på både fram och baksidan. Eller hur ska jag tänka? Sen finns det ju en regel med 50% insläpp för att slippa bygglov. Men sätter man dem med ett visst "överlapp" på baksidan så man kan se
ninis74: Igår testade min man att rengöra altanen. Varför altanen inte har vårdats med kärlek på flera år beror på att vi har värk båda två. Så nu kände min man att det var dags att investera i en maskin. Han har köpt en manick som ska hjälpa oss att få en trevligare altan. Maskinen ska hjälpa oss att skura ytor utan att någon av oss ska få ont. Vi har kämpat många år med att
Lutte: Varför inte klinkers? Eller gjuta nytt lager med färgad betong som sandtvättas
Tokv41: Verkar vara extremt lågt utbud på firmor utöver sluta gräv i Sthlm. Har kikat på stavrex och där kostar 750mm skruven med 75 mm balksko 400:- och hyra av maskin försatt skriva ner skriven 1250:- per dag. Sluta gräv tar 700:- per skruv och 1500:- i ”anläggningsavgift”. har kikat på julas skruv men den är inte lika rejäl och det är inte aktuellt att dra alla 10-15 för hand. Fråga
justusandersson: 90x180 kan inte ersätta 56x225. Du måste upp till 115x180. Kortlingar gör ingen nytta i en takkonstruktion. Kortlingar kan hjälpa till att fördela inverkan av punktlaster men det är sällan aktuellt vid tak. Att någon rekommenderar kortlingar gör mig skeptisk till kvalitén på rekommendationerna. 56x225 c/c 1235 i snözon 2,5 är för klent. Det kommer att hänga ner störande mycket.
PatAss: Lät ju helt klart som ett enklare alternativ det där med att låta vara.... Jag hittade på det här inlägget när jag letade lite. Kanske någon slags mellanväg? Det verkar ju bara vara reglar ut ifrån huset och sen trall på det. Varför gör man inte alltid så istället för att ha dubbla reglar på varandra?
huggan: [citat] Det hade ju suttit fint men jag bor tyvärr i Karlskrona.
Oscar_123: [citat] [citat] Det kanske är dålig fog eller bara väder och vind som sliter. Det är ju inte överallt utan enbart på enstaka ställen. Jag märker inte av att någon platta sitter löst iaf
Isakare: Köpte vanliga fönstermarkiser, det var absolut inget fel på de grejerna.
Darling McFluff: [citat] Att importera från utlandet under rådande situation är inget jag skulle ge mig på som privatperson.
Autodidak1: [citat] Ingen behandling på altan/tryckimpregnerat håller speciellt länge. Det låter som du fått alger, mossa o smuts. Dags att rengöra och behandla igen.
Fred vom Jupiter: Tänk på att takfoten oftast inte är tät. Du behöver alltså täta den för att inte få in kall luft i uterummet eller fuktig varm lut från uterummet in på vinden.
huggan: Jag har kört 80 med en excenterslip när jag gjorde min. Blev lent och fint.
Issec: [citat] Hej! Nu blev det inget bygge då vi kom på att för stor del av trädgården skulle gå förlorad i och med att vi någon gång ska bygga pool också. Dock hade den varit godkänd att bygga, då den hade varit väldigt genomskinlig. Att den sedan skulle "kläs in" med klätterväxter spelar ingen roll - växtlighet kräver inget bygglov! Regler angånde spalje och vart gränser går
Nylenskavillan: Hej igen. Idé Varför inte behålla "frontespisen" och låta taket gå över uterummet och möta sidväggen på nämnda frontespis. Var är det egentliga behovet? Var är ingången till huset ? Fin bild annars ;)
Jotsat: Vilka virkesdimensioner hade ni tänkt er? Angående designen, tror ni inte att det känns underligt att inte ha en enkel uppgång från uppfarten? Har ni tänkt på att regla upp för fris också? Ser ofta mer gediget ut tycker jag!
Pierre1979: Får tacka så mktför infon. Det var intressant få ditt synpunkt på det hela arbetet. Bra att få lite inspirationer av olika grupper och sedan kan man liksom börja köra på lite med bättre kunskap.
Rabbithole: Fick ett paket från Essve på prov. Trodde det var den nya formulan men fick A2 skruv med C4 klassning. Ser lovande ut iallafall [bild]
Sharky58: Googla runt här på forumet så hittar du synpunkter både för och emot. En anledning har du här: https://www.husgrunder.com/fraga-micke/fasta-tradack-plattan/ Är det en liten altan på en platt bra tomt ( 20 kvm?) så bör det inte vara några problem så vitt jag kan förstå. /Göran
raveper: Skulle helt klart gjort rampen frammåt istället. Skulle ta mycket mindre plats.
Rabbithole: Det är mycket lättare om du postar lite bilder på hur du tänker dig att det ska se ut i slutändan
Klakorp: Tack för alla tips! Nu har vi några varianter att fundera på...