Hej!
Har ett ruttet 40 år gammalt trädäck som definitivt gjort sitt. Höjden i sig är ett problem, men trädäcket som ligger idag är byggt på slipers som är ruttna. Slipersen ligger nertryckta i grus (40 cm grus). Ramen runt om står på plintar.
Vill mest bara kolla om det finns ett smidigt sätt att utnyttja det som ligger? Kan man ex ta bort slipersen och ta bort så mycket grus som behövs för att få plats med platta+regel? Eller är det enklast att köra plintar rakt av. (som planen egentligen var)
Trädäcket ska bli större än det som ligger, men har fastnat vid just den delen som redan ligger.
Har ett ruttet 40 år gammalt trädäck som definitivt gjort sitt. Höjden i sig är ett problem, men trädäcket som ligger idag är byggt på slipers som är ruttna. Slipersen ligger nertryckta i grus (40 cm grus). Ramen runt om står på plintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill mest bara kolla om det finns ett smidigt sätt att utnyttja det som ligger? Kan man ex ta bort slipersen och ta bort så mycket grus som behövs för att få plats med platta+regel? Eller är det enklast att köra plintar rakt av. (som planen egentligen var)
Trädäcket ska bli större än det som ligger, men har fastnat vid just den delen som redan ligger.
Hej!
Jag hade börjat med att riva bort allt som är ruttet sedan bedömt vilken lösning för bygget som blir lämpligast utifrån de förutsättningar som framkommer. Då kanske du kan bygga hela altanen med samma metod. Min erfarenhet är att det är lättare att se hur man bäst gör något när man har hela bilden framför sig så att säga.
.. Men det var kanske inte svaret på frågan!
Jag hade börjat med att riva bort allt som är ruttet sedan bedömt vilken lösning för bygget som blir lämpligast utifrån de förutsättningar som framkommer. Då kanske du kan bygga hela altanen med samma metod. Min erfarenhet är att det är lättare att se hur man bäst gör något när man har hela bilden framför sig så att säga.
.. Men det var kanske inte svaret på frågan!
Medlem
· Västra Götaland
· 3 530 inlägg
Strunta i plintar, lägg gamla trädgårdplattor stadigt och sedan direkt en tryckt ram. Lägger du tillräckligt många plattor kan du hålla nere höjden på bärlinorna och därmed spara höjd.
Något enkelt sätt har jag svårt att se. Det som är värt att fundera på om höjden ska vara densamma som nuvarande golv eller om en sänkning blir bättre så du slipper snubbelkanten runtom. Det verkar vara sand(?) under däcket, det håller kvar fukten vore bättre med något grövre fraktion grus. Tycker det är onödigt med plintar på ett däck i marknivå, blir mycket stabilt med plattor eller lecablock, enklare att få en stor lastupptagningsyta under de bärande reglarna.
I InsidersUnited skrev:
Kanon, tack. Kommer bli tvungen att dra bort en del grus oavsett för att få plats. Där det finns gräsmatta idag kan jag isåfall gräva bort gräs och lägga överbliven grus på markduk här och bygga vidare? Hur högt med grus bör man ha eller det kvittar?
"Snubbelkanten" gör mig inte något dock. Men som du säger, sand kanske det är och ja, fuktigt är det i stort sett alltid här. Gräver man i sådana fall bort all sand, eller en del och lägger grövre fraktion över?L Lenza skrev:Något enkelt sätt har jag svårt att se. Det som är värt att fundera på om höjden ska vara densamma som nuvarande golv eller om en sänkning blir bättre så du slipper snubbelkanten runtom. Det verkar vara sand(?) under däcket, det håller kvar fukten vore bättre med något grövre fraktion grus. Tycker det är onödigt med plintar på ett däck i marknivå, blir mycket stabilt med plattor eller lecablock, enklare att få en stor lastupptagningsyta under de bärande reglarna.
Det är bra att göra en ritning före så du vet den totala bygghöjden och därmed hur mycket som ska grävas bort. Lägg sedan ut fiberduk och lite material så plattorna kan justeras in i våg, det funkar säkert att återanvända sanden i detta läget. Återfyllning med grövre grus kan göras när stommen är ihopskruvad precis innan trallen ska skruvas.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 530 inlägg
Ta bort grässvål/matjord där du ska lägga plattorna, se till att stompa jorden under hårt, väg av med grus/sand eller vad du har. Om du inte för att få plats på höjden behöver, så behöver du inte ta bort mer gräs. Titta under vilken altan som helst, det växer inte ett grässtrå där. Lägg över en markduk bara för att döda av det snabbare om du vill. Det är en altan du bygger, ingen husgrund, det går att göra allt svårt och komplicerat, men de som gör det brukar fastna i ett evigt planeringsstadium2 267np skrev:
L Lenza skrev:Det är bra att göra en ritning före så du vet den totala bygghöjden och därmed hur mycket som ska grävas bort. Lägg sedan ut fiberduk och lite material så plattorna kan justeras in i våg, det funkar säkert att återanvända sanden i detta läget. Återfyllning med grövre grus kan göras när stommen är ihopskruvad precis innan trallen ska skruvas.
Super! Tack för hjälpen.
Precis vad man vill läsa. Jag tackar!I InsidersUnited skrev:Ta bort grässvål/matjord där du ska lägga plattorna, se till att stompa jorden under hårt, väg av med grus/sand eller vad du har. Om du inte för att få plats på höjden behöver, så behöver du inte ta bort mer gräs. Titta under vilken altan som helst, det växer inte ett grässtrå där. Lägg över en markduk bara för att döda av det snabbare om du vill. Det är en altan du bygger, ingen husgrund, det går att göra allt svårt och komplicerat, men de som gör det brukar fastna i ett evigt planeringsstadium![]()
Lite velande mitt i bygget.
Reglarna rakt ut är 4,2 meter långa. Innersta plattraden är ivåg och rad 2 o 3 kommer jag att fästa med stöttor av regelstumpar i rätt nivå. Yttersta (fjärde) raden till längsgående bärlinan har jag tänkt fästa på samma sätt, regelstump mot plattan och ett par st 6*80 skruv genom stump in i bärlinan. Ca 1 meter mellan. Är detta hållbart? Känns åtminstone smidigt.
På det här viset:
Reglarna rakt ut är 4,2 meter långa. Innersta plattraden är ivåg och rad 2 o 3 kommer jag att fästa med stöttor av regelstumpar i rätt nivå. Yttersta (fjärde) raden till längsgående bärlinan har jag tänkt fästa på samma sätt, regelstump mot plattan och ett par st 6*80 skruv genom stump in i bärlinan. Ca 1 meter mellan. Är detta hållbart? Känns åtminstone smidigt.
På det här viset:
Redigerat:
Klicka här för att svara