Vi har ett trädäck på ca 9*4 m som vi vill sätta tak över.
Vi har förberett med en bärlina (om det heter så) i husväggen och har tänkt bygga stolp av reglar, mått ej bestämt.
Men hur sätter vi fast stolparna i trädäcket??
Trädäckets stomme är Reglar+ jordankare och är ca 50 cm över mark.
Tacksam för hjälp

Nu är inte jag en byggnadsingenjör men tak brukar kräva en hel del lasttålighet och jag är inte säker att det är tillräckligt/tillrådligt att fästa stolparna direkt i trädäcket.
Jag tror att en skiss med hela din konstruktionside skulle göra det lättare att ge konstruktiva svar.

Mvh
Göran

Sharky58 Sharky58 skrev:
Nu är inte jag en byggnadsingenjör men tak brukar kräva en hel del lasttålighet och jag är inte säker att det är tillräckligt/tillrådligt att fästa stolparna direkt i trädäcket.
Jag tror att en skiss med hela din konstruktionside skulle göra det lättare att ge konstruktiva svar.

Mvh
Göran
,
Tack för återkoppling, får se om jag kan få till en skiss . Givetvis bör man ju ha stolparna förankrade i en regel, men tänkte att det kanske fanns nåt smidigt sätt utan å behöva ta upp/såga ur plankor

Tack

Hållfasthetsmässigt är det knappast ett problem att det ligger trall där en pelare träffar så länge det finns bärande konstruktion under och det inte blir extrema punktlaster. Däremot är trallen att beakta som ett ytskikt som man får räkna med att byta någon gång då och då så jag tycker att stommen ska vara helt frikopplad från trallen.

• Gilla
Pajform
  • Laddar…
Smart, då får jag helt enkelt såga ut för stolpen. Tusen tack

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.