Byggahus.se
Jag har utrymmesbrist i höjdled men samtidigt vill jag ha justerbara stolpskott.

Plintarna är gjutna på berg. Jag ska gjuta in en stolpsko på toppen och funderar på om jag kan använda den här typen:

Justerbar stolpsko med gängstång, bricka och mutter för infästning i plint.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vet att de är till för plintar med ingjutna gängor.

Kan de användas om jag borrar ett hål i mina plintar?Det borrar då ett hål (tex 18mm) i mitten av min plint (150mm). Gängstången på stolpskott kommer då ligga fritt i plinten. Lasten förs över till plinten via brickan och muttern.

Kan jag justera stolpskon genom att skruva den understa muttern? Gängstången kommer vid justeringen aldrig att rotera vilken borde betyda att den översta muttern inte behöver lossas. Tänker jag rätt här?
 
Går väl bra , skon ska nog inte röra sig om den ställs in bra, annars om övrigt last tillsammans höjer någon mm så kommer det att klucka på golvet, kravet blir nästan på mm i höjd för alla skor, borra med tex 28 mm, sen kan du sätta ut alla bärlinor/reglar och väga in , lossa på dom igen och fylla hålet med sluring ( cement och lite sand blir vattnig) till hälften och stoppa ner skon , i rätt riktning . Lite mer jobb men enda sättet att slippa slammer när du går på däcket.
 
Fan, jag var rädd för att det kanske kunde bli så, slammer alltså när reglarna börjar röra på sig.

spränger jag inte plinten (150mm) med en 28mm borr
 
Fast å andra sidan så blir det väl inte slammer för folk som bara ställer sin altan på plattor.
 
Spränga plinten ? Vas är det för mått upptill 100X100 så är det ingen fara, klart tar du en bergborrmaskin så åker den nog sin väg, en valnlig slag går bra och trycka måttligt. Det kan bli ett slammer på plattor med,men det finn en tyngd som trycker ned och det brukar vara en tjärpapp under linan så den inte ligger i fukt/vatten, den tar upp skrammelljud, i ditt fall så med att fästa skon i linan så lyfter den skon någon mm. Fäster du skon i linan så måste du väga av nästan på mm så kan du klara dig.
 
Ja alltså hur stor diameter kan jag borta i en plint med diametern 150mm. Plinten är rund. Jag tänker att den kan spricka om jag kör min borrhammare.

fungerar det med större diemensioner kan jag lika väl borra ner röret till en stolpsko med rör, typ den här:
 
  • Stolpsko med rör för infästning i betongplint, metallglänsande och robust konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den går bra , den sätts på under mått och kan sedan höjas på muttern sätts den för höht går det inte att sämka ,Men det tror jag du vet ? 150 mm på plinten ,, vad är det för mått på fyrkanten nertill , det går att skära av hörnen så blir det inte så stor borr och det ska gå bra att borra ett hål i den, borra först med en 10- 12 mm så ett styrhlåt blir, då kommer nästa dim att gå mjukare ner
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Jag kanske gjuter upp rören till exakt nivå istället? Då kan jag bara lägga reglarna på plintarna. Får kanske dit ett plintjärn också.

Jag blir osäker på hur mycket vikt en stolpsko tål. Dessutom hamnar ju dubbla reglar utanför den där brickan i mitten av skon.

Jag vette fan dock om jag klarar det.
 
Det med en stolpsko tål , ställ bilen exakt på med exentriska mittpunkten så håller bra, så att hålla är inget problem, du skruvar ut gängan på stolpen till ca hälften sen gjuter du fast den i en stolpe, då finns hur mycket som helst att justera på.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.