Hej!

Jag bygger ut min altan till 7x6 meter och ska ha ett plank på ena kortsidan som blir 4 meter brett och 180 cm högt, möjligtvis med ett lägre avslut de sista 2 metrarna, då runt 90 cm högt. Det kommer också bli en bit in mot väggen på ca 120 cm som kommer fästas i husväggen och med en överliggare ut till hörnstolpen.

Det kommer vara ribbor 45x45 på båda sidor av stolparna och avståndet i mitten ska vara 95 (för att matcha övrig byggnation i området). Att köra 95x95 stolpar kändes som överkurs så det får bli 45x95, likadant som övriga plank i området har. Från början var tanken att fästa stolparna i marken med jordankare men jag hittar inget som passar 45x95 och jag vill slippa gjuta. Marken är dessutom otroligt hård och välpackad.
Jag skulle kunna ta en extra bit i botten och fästa stolpen i marken med ett jordankare som är 95x95 men frågan är om det behövs? Räcker det att bara fästa stolpen på insidan av altanens sista regel och i så fall, hur bäst fästa?
 
  • Pågående bygge av altan i träkonstruktion med fundament, bredvid en vit husvägg med fönster och terassdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Undrar ungefär det samma. 45*145 liggandes på plattor. Håller det att ställa stolpar på plattor med 2 st vagnsbult igenom yttersta regeln?
 
testa och spänn fast en stolpe med 2 skruvtvingar
 
T tergo skrev:
testa och spänn fast en stolpe med 2 skruvtvinger
Smart faktiskt. Men står utan stolpar, så någon kanske vet oavsett?
 
Sätt en bit trall i stället för stolpe så får du en indikation på det. vore det jag så satte jag nog strax innanför bärregeln några stolpjärn som går ner bra i marken och stolpen går ner och fästes regeln , det blir då en form återhåll för att vicka
 
  • Gilla
Angie99 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Då får jag vara den negativa.

Om detta inte är en helt vindskyddad svacka så blir det en jäkla kraft när vinden tar tag i 4 m X 1,8 m plank. Du vill inte gjuta men det är ett bra sätt att få stabilitet på stolparna. Direkt gjutning eller plintjärn. Inga vingliga stolpskor.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då får jag vara den negativa.

Om detta inte är en helt vindskyddad svacka så blir det en jäkla kraft när vinden tar tag i 4 m X 1,8 m plank. Du vill inte gjuta men det är ett bra sätt att få stabilitet på stolparna. Direkt gjutning eller plintjärn. Inga vingliga stolpskor.
Men som i mitt fall, där jag bara tänkt ha ribbor med lika mycket mellanrum som ribba, så kanske det inte blir allt för vindkänsligt?
 
Claes Sörmland
2 267np skrev:
Men som i mitt fall, där jag bara tänkt ha ribbor med lika mycket mellanrum som ribba, så kanske det inte blir allt för vindkänsligt?
Jag har byggt några sådana och vinden tar tag betydligt mindre i dem. Fast då har jag använt bärläkt med 70 mm luft emellan så ändå luftigare.
 
  • Gilla
267np
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då får jag vara den negativa.

Om detta inte är en helt vindskyddad svacka så blir det en jäkla kraft när vinden tar tag i 4 m X 1,8 m plank. Du vill inte gjuta men det är ett bra sätt att få stabilitet på stolparna. Direkt gjutning eller plintjärn. Inga vingliga stolpskor.
Helt min tanke. Det är inte vindfritt, tvärtom. Dock så släpper väl planket igenom lite vind men inte mycket då det är dubbla ribbor.
Gjuta blir det inte men ett jordankare (inte stolpsko) på insidan av yttersta regeln borde ge hyfsat bra stöd tänker jag.
 
Planket är ju också fäst i husväggen på ett ställe med en överliggare ut till den stolpen som blir hörnstolpe.
 
Om du hade satt den näst sista bärregeln exakt en stolpbredd från den yttersta, så att stolparna fått stöd av en regel på vardera sidan, så hade det nog blivit stabilt nog.
 
  • Gilla
267np
  • Laddar…
B b8q skrev:
Om du hade satt den näst sista bärregeln exakt en stolpbredd från den yttersta, så att stolparna fått stöd av en regel på vardera sidan, så hade det nog blivit stabilt nog.
Ja det är ju en idé. Men med 145 reglar och mark direkt under känns det som att det blir en del hävkraft ändå? Man vill ju ner i marken något egentligen.
 
A Angie99 skrev:
Ja det är ju en idé. Men med 145 reglar och mark direkt under känns det som att det blir en del hävkraft ändå? Man vill ju ner i marken något egentligen.
knacka ner stor jordankare på insidan av bärlinan och fäst med två vangsbulatar , står inte stolpe exakt utmed ka sala ut med någon bit i mellan . det gäller att få alla stolp i liv
 
J jonaserik skrev:
knacka ner stor jordankare på insidan av bärlinan och fäst med två vangsbulatar , står inte stolpe exakt utmed ka sala ut med någon bit i mellan . det gäller att få alla stolp i liv
Låter som det får bli nått sånt.
Men varför vagnsbult? Är inte fransk skruv bättre?
 
A Angie99 skrev:
Men varför vagnsbult? Är inte fransk skruv bättre?
Har du vagnsbult med stor bricka och mutter på insidan kan du efterdra om virket torkar eller kläms ihop, som det gör och då kan stolpen vicka lite , med fransk så går det att dra med, men kanske inte direkt tajt. 2 st bultar i varje stolpe lite snett från varandra så blir det stadigt, har så på mitt plank och fått efterdra då virket trycks ihop med tiden tills det stannar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.