Hej!
Jag bygger ut min altan till 7x6 meter och ska ha ett plank på ena kortsidan som blir 4 meter brett och 180 cm högt, möjligtvis med ett lägre avslut de sista 2 metrarna, då runt 90 cm högt. Det kommer också bli en bit in mot väggen på ca 120 cm som kommer fästas i husväggen och med en överliggare ut till hörnstolpen.
Det kommer vara ribbor 45x45 på båda sidor av stolparna och avståndet i mitten ska vara 95 (för att matcha övrig byggnation i området). Att köra 95x95 stolpar kändes som överkurs så det får bli 45x95, likadant som övriga plank i området har. Från början var tanken att fästa stolparna i marken med jordankare men jag hittar inget som passar 45x95 och jag vill slippa gjuta. Marken är dessutom otroligt hård och välpackad.
Jag skulle kunna ta en extra bit i botten och fästa stolpen i marken med ett jordankare som är 95x95 men frågan är om det behövs? Räcker det att bara fästa stolpen på insidan av altanens sista regel och i så fall, hur bäst fästa?
Jag bygger ut min altan till 7x6 meter och ska ha ett plank på ena kortsidan som blir 4 meter brett och 180 cm högt, möjligtvis med ett lägre avslut de sista 2 metrarna, då runt 90 cm högt. Det kommer också bli en bit in mot väggen på ca 120 cm som kommer fästas i husväggen och med en överliggare ut till hörnstolpen.
Det kommer vara ribbor 45x45 på båda sidor av stolparna och avståndet i mitten ska vara 95 (för att matcha övrig byggnation i området). Att köra 95x95 stolpar kändes som överkurs så det får bli 45x95, likadant som övriga plank i området har. Från början var tanken att fästa stolparna i marken med jordankare men jag hittar inget som passar 45x95 och jag vill slippa gjuta. Marken är dessutom otroligt hård och välpackad.
Jag skulle kunna ta en extra bit i botten och fästa stolpen i marken med ett jordankare som är 95x95 men frågan är om det behövs? Räcker det att bara fästa stolpen på insidan av altanens sista regel och i så fall, hur bäst fästa?
Produkter som diskuteras: "vagnsbult"
Vagnsbultar
Vagnsbultar är specialdesignade bultar som ofta används i konstruktion och mekaniska sammanhang för att fästa objekt tillsammans. De har en rund eller fyrkantig hals som hjälper till att förhindra att bulten roterar när muttern dras åt. De
Läs mer
Sätt en bit trall i stället för stolpe så får du en indikation på det. vore det jag så satte jag nog strax innanför bärregeln några stolpjärn som går ner bra i marken och stolpen går ner och fästes regeln , det blir då en form återhåll för att vicka
Då får jag vara den negativa.
Om detta inte är en helt vindskyddad svacka så blir det en jäkla kraft när vinden tar tag i 4 m X 1,8 m plank. Du vill inte gjuta men det är ett bra sätt att få stabilitet på stolparna. Direkt gjutning eller plintjärn. Inga vingliga stolpskor.
Om detta inte är en helt vindskyddad svacka så blir det en jäkla kraft när vinden tar tag i 4 m X 1,8 m plank. Du vill inte gjuta men det är ett bra sätt att få stabilitet på stolparna. Direkt gjutning eller plintjärn. Inga vingliga stolpskor.
Produkter som diskuteras: "plintjärn"
Plintjärn PA FZV varmförzinkad FAST
Gjuts in i betong
46 kr inkl moms
Läs mer
Men som i mitt fall, där jag bara tänkt ha ribbor med lika mycket mellanrum som ribba, så kanske det inte blir allt för vindkänsligt?Claes Sörmland skrev:
Helt min tanke. Det är inte vindfritt, tvärtom. Dock så släpper väl planket igenom lite vind men inte mycket då det är dubbla ribbor.Claes Sörmland skrev:
Gjuta blir det inte men ett jordankare (inte stolpsko) på insidan av yttersta regeln borde ge hyfsat bra stöd tänker jag.
Ja det är ju en idé. Men med 145 reglar och mark direkt under känns det som att det blir en del hävkraft ändå? Man vill ju ner i marken något egentligen.B b8q skrev:
knacka ner stor jordankare på insidan av bärlinan och fäst med två vangsbulatar , står inte stolpe exakt utmed ka sala ut med någon bit i mellan . det gäller att få alla stolp i livA Angie99 skrev:
Har du vagnsbult med stor bricka och mutter på insidan kan du efterdra om virket torkar eller kläms ihop, som det gör och då kan stolpen vicka lite , med fransk så går det att dra med, men kanske inte direkt tajt. 2 st bultar i varje stolpe lite snett från varandra så blir det stadigt, har så på mitt plank och fått efterdra då virket trycks ihop med tiden tills det stannar.A Angie99 skrev:

