Hej har haft trall liggande ute under pressning sedan i höstas, när jag lyfte på presseningen nu i vår så var det fuktigt och det är mögligt (tror inte det är den classiska saltutfällningen).

Kan jag tvätta bort detta och använda det som trall däck eller är risken att det kommer tillbaka eller ännu värre sprider sig till andra delar?

Mvh Trallbräda med mögel och fuktfläckar på ytan som legat under pressening.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fukt- och mögelskadade trallbrädor efter att ha legat under pressening.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser ut som impregneringsvätskan.

Nej, det ser ut som mögel. Men mögelsporer finns ändå överallt, så tvätta virket och kör på.

Tvätta och kör på

D Daniel 109 skrev:
Nej, det ser ut som mögel. Men mögelsporer finns ändå överallt, så tvätta virket och kör på.
Kan vara så, men även saltutfällning från kopparsalterna som används vid impregnering. (eller en kombination)
Finns tidigare trådar om det.
Men inget som påverkar trallens användning.

Tack för alla svar! Men även om det är mögel borde den väll inte bitit sig in då det är impregnerat? Så tvättar jag kanske det inte kommer tillbaka och är lugnt, eller va tror ni :)

A Päratrök skrev:
Tack för alla svar! Men även om det är mögel borde den väll inte bitit sig in då det är impregnerat? Så tvättar jag kanske det inte kommer tillbaka och är lugnt, eller va tror ni :)
Tvätta dem när de ligger på plats, kommer inte tillbaka. Däremot kan det bli lite extra vit/grönt vid t.ex. knaggar/kvist från kopparsaltet men det försvinner och inget att bry sig om, du ser det på bilden längst ned.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.