Altan & Uteplats
huggan: Klinker kan upplevas som kallt inomhus när det är uppvärmt, så det kommer givetvis vara värre här. Är det mycket glasyta och solen ligger på på golvet så är det bättre.
Narren666: [citat] Ja, klart det går. Trodde trädäcket skulle gå hela vägen in till trapp. Men kan du skruva i bärlinan så funkar det. Sätt då lite grövre skruv där. Skruva genom stålräcket kan man också göra för att få extra stadga på det. Kan bli jobbigt om det är stål rakt igenom. Så kanske du kan sätta ett svep/klammra runt, som sedan skruvas i träet?
Wahlen: Hej! Någon som har erfarenheter kring dold skruvning (typ CAMO) tillsammans med fasat trallvirke. https://www.vindobyggvaror.se/Startvy/Produktkatalog/Travaror/Tryckimpregnerat/Trall_impregnerad__34_x_145_mm__fasad_kant_NTR-A_Vindotrall?id=TRL034145I Mvh
Rojo72: Hej! Lyckades faktiskt riktigt bra med altanen på baksidan för två år sedan och sommarens projekt blir nog framsidan. Där finns ett befintligt, friliggande trädäck som står på trädgårdsplattor. Grejen är att vi skulle vilja bygga en Pergola runt det. So far inga problem, skulle kunna gräva ner plintar utanför trädäcket och bygga pergolan med trädäcket kvar innanför s.a.s. OM
Susanne Marie: [citat] Haha tack, men inte ens på tecknad film ser det lätt ut när man har tummen mitt i näven.;) Menar du att man måste ta upp samtliga plattor för att rätta till de som flyttat sig? :worried:
justusandersson: Även om huset ligger utom planlagt område måste man följa bygg- och konstruktionsregler. Dimensionerna på det befintliga virket räcker troligen för att uppfylla lastkraven på en balkong. Det hänger lite på virkeskvalitén, som inte framgår. Däremot är inte konstruktionen helt stabil med hänsyn till sidokrafter. Enklaste lösningen på det är att använda ett skivmaterial på
Ritor: Hej. Jag tänker bygga ett hus som är 7 meter högt som ser ut som ett L. Det bästa utifrån tomten är att ha altan/pool i SO-läge. Min fråga är hur mycket huset på 7 meter skuggar altan/poolen. I värsta fall får man lägga huset och altan/poolen spegelvänt, mao altan/pool i SV-läge. Egentligen det bästa alternativet om man utgår från lunch/kvällssol.
FinaFiolina: [citat] Tack snälla Justus!! det var till mycket hjälp
Pasjostrom: Ok, jag skulle säga att det är rimligt baserar på min erfarenhet av att ta in hantverkare, precis anlitat några för att bygga 54kvm hos oss. Du kan säkert få offerter mellan 30-60tkr om du frågade runt.
NoOne2k: När det gäller solavskärmning så rangordnar jag dem enlig följande i effektivitet/ekonomi: 1 utvändig solavskärmning 2 solskyddsfilm 3 invändig solavskärmning 4 aktiv kylning Jag har liknande problem som du med sneda fönster. Jag ska köpa lamellgardiner som kommer att gå från golv till tak på insidan då jag inte tycker att det passar med markiser på den delen av vårt hus. Det
Björn Wennerström: Vi är sugna på att skaffa oss en större balkong när vi ändå ska putsa om fasaden, men är osäkra på lämpliga mått. Huset är ca 9x8m och nuvarande balkongen är ca 5,4x1,5m. Vi tänkte att ett djup på 2,3m vore trevligt och kanske att man kan låta den gå längs efter hela fasaden, dvs 9m lång. Skulle detta se groteskt ut? [bild] [bild]
Lveronica: [citat] Tro mig det har jag gjort men den verkar inte bli renare vill bara ha samma färg på hela altanen
16386: Det där ska du inte röra. Är det en bostadsrätt bör du informera styrelsen; är det en hyresrätt bör du informera hyresvärden. Oavsett vilket bör det inspekteras för att se vad som orsakat det, och om hela konstruktionen är i dåligt skick.
ffdesign: Hallåj. Är det någon som sitter på erfarenheter av den här markismodellen från Bauhaus? Självklart är ju alltid dyrare även rejälare så den kommentaren kan vi bespara oss, i det är fallet är jag mest nyfiken på hur motsvarande modell fungerat för er som har den. https://www.bauhaus.se/markis-semi-antracit-tilt-motor-matt-silver-400x250cm#go-to-description
h-man: Nej. Har kollat lite på beg Fri Form men det bär emot att betala femsiffrigt för grejer som är +30år och uppenbarligen är väldigt slitna
nikasp: Även om de har ”bra koll” så är de troligen inte besiktningsmän eller konstruktörer. Säljaren till vårt hus fick påpekande av besiktningsmannen om att det vore bättre att ha använt plintar istället för att hänga terassen i grundmuren. Helt kasst nu när man ska försöka måla också när det ligger en regel skruvad precis under panelbrädorna. Men det stora är ju att det kan
Tomtom79: Vårens ankomst har redan renderat ett väl rödbränt ansikte men den skånska vinden är inge vidare att ha i nacken! Så har tittat runt lite på sidomarkiser. Är inte så sugen på att bygga upp en fast inramning i trädgården utan vill gärna ha öppet för det mesta men de få gånger man tvunget vill va ute och det drar snålt hade det varit fint med en sidomarkis. Tyvärr hittar jag
Tokv41: [citat] Jo precis o j de två mittersta bärlinorna har plintar på 1,2 - 1,7 meter bara så det är ju åtminstone bra.
byggarätt: [citat] Varför vill du göra samma blunder som de som gjorde betongdäck förra gången det var populärt ? Att bygga ett betongdäck med krypgrund under är ett monster när det blir dåligt? Ett sådant måste grundläggas som ett hus då det blir mycket tungt och sedan bör det inte sitta ihop med huset för om det blir någon sättning rörelse så slipper du att huset påverkas! Kostnaderna
Ztollen: Tjenare. Håller på(som så många andra) att bygga uterum där hemma. Vill isolera under trallen för att undvika eventuell kalldrag. Ska inte bli nåt superduper lyxigt bygge, men ändå sjysst liksom. Tanken är att vistas där ute sen vår och in på sensommaren. Vad tror ni om följande lösning från mark till trall: *Stommen (gjord av tryckimpregnerat trä) som reglarna kommer att stå
byggarätt: [citat] Tvätta först med vanlig såpa slipa och tvätta sedan med linoljesåpa
Silver78: Vilken pool är det? Om Polen är stabil nog så är ju trycket mest nedåt om underlaget är bra. Behöver den stabilitet på sidorna så behövs det nog en armerad platta som är ansluten till armerad hösten med betong.
bakterie: Jag gjorde ett liknande jobb med liknande förutsättningar förra året. Det blev en liten tråd av det: https://www.byggahus.se/forum/threads/at-vilket-hall-ska-jag-laegga-trallen.346002/#post-3501655
Taina62j: Hej. Vi tänkte bygga ett stabilt vindskydd samt insynsskydd på vår uteplats där det mellan varven blåser riktigt ordentligt. Någon som har tips på ritningar och val av material? Eller något annat vi bör tänka på? Vi kan inte fästa mot någon vägg på grund av att det är ett glasparti till uterummet, så därför får vi gräva ner plint. Tack på förhand!