J
Jönas: Undra om ni inte kan känna er helt trygga med mattor som är ok att ha i källare? De är ju genomsläppliga för fukt.
6 svar · 12,3k läst
D
daniel_021: [citat] Se hur jag räknade ovan, samt jonas svar.
5 svar · 3,4k läst
A
andthe: Jag har plåttak och visst blir det mörkare, men altanen blir betydligt svalare på sommaren och på vintern är det ju mörkt varje timme man är hemma i alla fall:) Plus att om du skulle vilja, kan du ju isolera taket senare för förlängning av sommaren.
3 svar · 3,4k läst
F
franzfritz: Hej! Vi är inte så snabba och det har varit andra saker som kommit ivägen. Bygget är ännu inte påbörjat men lovar att återkomma när det är klart.
4 svar · 4,1k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Är det bara makadam så ska det inte vara några problem
3 svar · 3,3k läst
·
J
justusandersson: Åtminstone Beijers har 45x220 tryckimpregnerat. Skruvlimma dubbla sådana till varje bjälke så blir svikten acceptabel med hänsyn till användningen. Den momentana nedböjningen blir max 2,5 mm på mitten av varje bjälke.
3 svar · 3,1k läst
JosRos
JosRos: Här kommer en långsam kommentar! Hittade precis till den här tråden och ditt altanbygge, riktigt snyggt! Vilken dimension har du använt på ribborna som utgör räcket/staketet? :)
60 svar · 45,3k läst
·
D
DarrenB: Jag läste också instruktionerna. Tyvärr var det inget säljaren berättade för oss i butiken, att man var tvungen att hålla efter dem så väl. Däremot är jag mer orolig för hur fult brädorna har svält redan. Håller själv på med lite möbelsnickeri och vet hur viktigt det är att designa och konstruera på ett sätt som minimerar problem med träets rörelse. I mina ögon har man
4 svar · 4,6k läst
·
Vildebill
Vildebill: [citat] Hej och tack så mycket! Det är kiraitrall, ovansidan är väl lite missfärgad nu av smuts/skräp sen vintern, ska rengöra med såpa när det blir varmare o våren kommer. Men ovansidan är annars klart bättre än under!
2 svar · 1,8k läst
·
M
martyyyyy: [citat] Det stämmer att man ska fixa grunden själv och att dtommen kommer exaktkapad för vald dimension på rummet. Nuvarande bärlinor är 45x145.
13 svar · 5,4k läst
·
E
egge: [citat] Haha Jodå, trappen är på plats sedan länge, och blev ett riktigt bra tillskott med härlig anslutning direkt ned på tomten. De två nedersta stegen är eu-pallar fortfarande, för trädäcket är inte ens påbörjat ännu. Det kom två barn emellan... Som numera dessutom har aktiviteter all ledig tid typ. Trappen sitter med fyra plintar för stolparna och förankrad i huset. Tanken
4 svar · 7,3k läst
·
Dvillan
Dvillan: Blir även betydligt enklare att klippa gräset med stenplattor i samma nivå än en upphöjd sarg. Men absolut kan man på ett lekfullt sätt få till fina rabatter med rabattkanter :)
5 svar · 13,8k läst
·
T
tmjreviews: [citat] Finns i Kroatien: http://www.fmg.hr/vrtna_oprema_-_barbecue/rostilj_resetka_-_gradela/rostilj_resetka_-_gradela/default.aspx
2 svar · 8,4k läst
·
G
Guson: Något som tar stöd mot räcket?
2 svar · 5,0k läst
V
vectrex: Jag skulle gissa att det är saltutfällningar från tryckimpregneringsvätskan. Och skulle det vara mögel är det varken konstigt, farligt eller något att bry sig om.
3 svar · 2,6k läst
·
H
Henrik_U: Jag köpte lärk från Hols Hyvleri utanför Alingsås förra året när jag byggde uterum. Väldigt bra service och bra kvalitet på träet.
22 svar · 51,2k läst
V
vedklyv: [citat] Renlav, kanske? Skrapas lämpligen ihop och skickas till Lappland. Där hade man problem med renbetet.
10 svar · 2,6k läst
·
J
jonaserik: Går nog dåligt att få bort då fixet har sugit in i teglet, ska det bli bra så hacka bort så mycket det går med en barkspade, sen blir det att slipa golvet, gärna då med vattenslipning för att få en fin yta. Sen ska du veta att för varje gång som det spills på golvet så blir det en fläck och den har sugit in i teglet, i pricip omöjligt att få bort. Tänkte först ha tegel i
1 svar · 1,2k läst
F
Finndjävel: Nej.
3 svar · 5,0k läst
·
L
Lenza: En metod jag har provat med färdiggjutna plintar är ha större gropar och börja resa konstruktionen innan man bestämmer vart plinten slutligen ska stå. Med detta sätt räcker det endast kontrollera att allt är i våg innan man börjar med konstruktionen. När konstruktionen är inmätt att den är rak, gjöt jag en krage runt varje plint, och fyllde igen resten av gropen. Visserligen kan
3 svar · 2,3k läst
Lizzy78
Lizzy78: [citat] Bygglov behövs ifall taket är större än 15 kvm om jag förstått det rätt...vilket det blir i mitt fall..
9 svar · 9,2k läst
·
H
hageast: Hej! Funderar på att köpa detta uterum, https://www.willabgarden.se/produkt/uterum-fristaende-sadeltak-/4350-1305 i 25m2 utförandet, och undrar om det är någon som har erfarenhet av detta att dela med sig av? Tänker följande specar: - Grundmålat - Exaktkapat - Komplett grundpaket (betong tillkommer) - Hängränna & stuprör Har varken ork eller tid att bygga själv så tänker ta in
0 svar · 3,1k läst
I
ItWasntMe: men kan du ta bättre bilder i bättre ljus. Det du visar är helt obegripligt. Närbilder säger ingenting. Ta bilder med en översikt så man ser hur det är byggt. Vattnet måste ta vägen någonstans. Det är helt orimligt att det inte skulle finnas ett hål någonstans. Du har juh sagt att rännan går vidare. På med diskhandskarna och resna järnet. Leta fram stupröret och börja
38 svar · 18,9k läst
·
M
Mattias3: Vi sitter i tankarna att bygga en altan, ca 50 m2 och ca 1 m över mark för att gå i nivå med huset. Där vi skall bygga denna så finns det en gammal asfalterad uppfart som vi tänkte behålla av pratiska skäl när vi skall förvara saker under. Altanen tänkte vi fästa med markskruv längst ut och över asfalten kanske det är någon som kan komma med någon smart idé , så jag slipper
0 svar · 1,0k läst
M
-MH-: Jag gjorde så att jag höjde till 10 cm mellanrum på den plana delen, då blev det lite mellanrum på stegdelen även om det linjerar. Överkanten fick bli 100 cm, samma som vår 2+ m höga altan. Tror detta blir bra.
7 svar · 1,4k läst
·
J
justusandersson: Det är olämpligt att figursåga bärlinan i en ände. Där behöver den maximalt med material. Du kan ställa den osågad direkt på berget, gärna syllpapp emellan, och låsa den i sidled med vinkelbeslag som även fästs i berget. Givetvis kan du låta bärlinan fortsätta förbi upplaget i figursågad form men då utan belastning.
2 svar · 3,9k läst
M
Mikael K.: I vårt uterum har vi ingen isolering i golvet. På trallen har vi lagt en heltäckande matta, konstgräs tror jag den kallas? Finns i 4 meters bredd, säljs på rulle, vår är grå. Tar bort allt golvdrag och har aldrig upplevt att isolering skulle behövas. Används typ april-oktober.
10 svar · 2,9k läst
L
Leif i Skåne: Kolla på inlägg #6 Läs och begrunda. https://www.byggahus.se/forum/threads/hjaelp-mig-ordna-upp-sprucken-altan-gra-tryckt-virke-sprucken-obehandlad.277627/#post-2738205
2 svar · 1,7k läst
N
Nickesågen: [citat] Tror du krånglar till allt. Hur stor altan pratar vi? 100-200kvm? Hur lång bärlina blir det? 10-12m??
5 svar · 2,4k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Här hittar du en artikel om olika träslag till en uteplats/altan. https://www.byggahus.se/forum/threads/traeslag-till-altan-eller-traedaeck.364854/
10 svar · 3,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.