Altan & Uteplats
Nylenskavillan: [citat] Hej Nu saknar jag ett indrag på höger hörne precis som vid fönstret till vänster. Det är både praktiskt och estetiskt. Indraget 20-30 cm sänder ett tydligt budskap om att det här är en tillbyggnad, snyggare också tycker jag.
Akronym: Nu är det hela passerat och jag valde tillslut att inte ägna mer tid på att jaga säljaren. Men den gamla ruttna altanen slutade en bit in närmre huset än den "nya" och på övriga sidor mötte den emot vårt och grannens garage. Så gick inte att se utan att riva bort änden som var mot uppfarten. Och det hade inneburit att riva hela spaljén som var där Nu ligger den fritt från båda
Lindgrenski: Tackar för de utförliga svaren. Nu ska jag bara se till att få två 45x70 att bli en stabil 45x140.
Lane: Ska avsluta altanen med en infälld trappa. Huset (suterräng) och altanen ligger i en slänt så det krävs 2 trappsteg på ena sidan av trappan och 3 trappsteg på andra. se bild. Hur gör man detta snyggt? [bild]
justusandersson: Generellt sett bör alltid bjälkar ligga oskarvade över ett mittstöd. Då utnyttjar man materialets egenskaper bättre. Konstruktionen blir styvare än om man delar bjälkarna och fäster dem med balkskor även på mitten. Med de mått som du tänkt dig räcker det faktiskt med 45x120 till golvbjälkar. 2 meters plintavstånd är för stort för dina bärlinor. Du måste korta ner det till
Sharky58: Gjorde lite våld på dina dimensioner eftersom du inte hade någon tjocklek på sättstegen så ritade jag alltihop med 45x170 både som plansteg och sättsteg så att steghöjden blev 170mm. Det krävs en 220mm regel för att omsluta stegen. Sedan beror det på bredd på trappen och hur många avlastningspunkter du har i trappen för att räkna fram vilka dimensioner som krävs
Hårdrockarn: Det är väl ändå ingen som går runt och kontrollerar om folk har såna där stockar runt blommor eller annat i trädgården? Däremot kanske man precis som med tryckimpregnerat virke inte bör ha det runt grödor som man odlar som till ex sallad , morötter eller potatis.
jonaserik: När dom ligger så ligger dom och rör sig inte, kan bli lite i sidled så lämna ca 2 cm mot allt som är fast. Sen åldras plast alltid i solen ( UV ) men det tar tid , så du med familj hinner nog att flytta innan det är dax att byta
tensiden: Bästa stället i vår trädgård på sommaren är under det gigantiska parasoll som skapas av äppelträden. För barnen i sandlådan är det en vanlig paviljong som vi smällt upp som skuggar.
volvo51: [bild] Vi har vår/höst från skånska byggvaror(södra dalarna). Jag isolerade golvet med 100 mm frigolit. Med en gasolkamin och en liten elfläkt blir det varmt ner till -10 grader utomhus. Väggen är isolerad med vanlig isolering.
raveper: Jupp. Och nästa blir lite förskjuten. Så kan den skruvas så samma sätt osv.
justusandersson: Jag vet att jag tänkte annorlunda än du. Jag ville egentligen bara visa på att det inte finns någon given lösning. Vill man minimera materialåtgången kan man räkna ut virkesvolymen för de olika alternativen, samt antalet plintar. Andra tycker att trallbrädornas riktning är viktigast. Vill du minimera svikten så är golvbjälkarnas dimension i förhållande till spännvidden den
WzOn: Du kommer nog inte ifrån att slipa hela trallen till att börja med. Sen kan du välja om du vill måla den på nytt eller olja den.
R Dakhil: [citat] [citat] har du någon värme i ditt uterum Jag har köpt skjutdörrar w50 och w62 på willab gardens vår mässa. När jag skulle hämta dom då sa någon säljare att de är inte så vinter anpassade. Min tanke var ifrån början att bygga platta på mark med värmeslingor men nu är jag väldigt orolig att det kan bli kallt under vinter. Hur har du någon värme i ditt uterum? Hur
R Dakhil: [citat] Jag har köpt skjutdörrar w50 och w62 på willab gardens vår mässa. När jag skulle hämta dom då sa någon säljare att de är inte så vinter anpassade. Min tanke var ifrån början att bygga platta på mark med värmeslingor men nu är jag väldigt orolig att det kan bli kallt under vinter. Hur har du någon värme i ditt uterum? Hur håller det värmet under vintertiden? Med
R Dakhil: [citat] Hej Håkan, Jag har köpt skjutdörrar w50 och w62 på willab gardens vår mässa. När jag skulle hämta dom då sa någon säljare att de är inte så vinter anpassade. Min tanke var ifrån början att bygga platta på mark med värmeslingor men nu är jag väldigt orolig att det kan bli kallt under vinter. Hur har du någon värme i ditt uterum? Hur håller det värmet under
Jarlsgård: Vad jag kunnat läsa mig till så är de snarlika. Har själv köpt nitor på bauhaus idag som säljer 4L för 495kr just nu. Är det lika bra som sioo:x? Kanske inte. Men när det kostar 1/3 så är det värt att testa tycker jag(y)
Nylenskavillan: Hej Jag försökte hitta pärlugglan på LB hus men fann inget. Du måste lägga upp någon bild p det så vi ser vad det handlar om /
Nylenskavillan: Hej Skall taket ha permanent eller tillfällig karaktär? Att lägga ett enkelt plast tak är bygglovfritt upp till 15 kvadratmeter. Jag får återkomma med lutningen på taket. Glas brukar man utgå från 15 grader men sedan beror det på varje tillverkare. Man följer tillverkarens anvisningar och de här talen är lika med ett cirkatal för att ha något att utgå från medan man tänker på
huggan: Ja, det fungerar att göra på detta sättet men du behöver förankra någonstans så det inte kan glida neråt.
slacker: Ett tips till TS för att underlätta arbetet med sitt nästa tralldäck - Jag lägger alltid frisen sist, dvs jag lägger hela trallen, släpper ut virket på sidorna och sedan när allt ligger så tar jag sänksågen och klipper av där frisen skall ligga. Snyggare snitt mot fris, snabbare arbete och mindre krångel helt enkelt.
Nylenskavillan: Hej Om man vill ha reda på hur något monteras så går man till tillverkarens hemsida och söker ut någon ritning, där kan du hitta information. 15 m2 tak är alltid bygglovfritt. Därutöver bör du alltid kontakta din kommun. Om trapetstak är snygga... ja det? Låter de när solen lyser på? Förändrar de upplevelsen av att vara ute på något vis - förstärker de värmen om det är
Sharky58: Byggnadslov existerar :) Och mina frågor har fått svar här på forumet ( en stjärna till Justus A) /Göran N.B - ritiningen ovan är numera reviderad och är ej längre giltig i detalj.
Lenza: I ena hörnet ska vinkelstången sitta, stolpens ytterhörn möter järnets inre hörn. Ja det kan estetiskt se lite "slarvigt" ut, beror lite på resten av staketets utförande, men det blir starkt. Skulle rekommendera 60x60x6mm om det skulle vara aktuellt.